چه کسی باید برتری خرمای ایران را اثبات کند؟

درآﻣﺪ ﺻﺎدراﺗﯽ ﺧﺮﻣﺎی اﯾﺮان بازهم رنگ باخت

بهره‌برداری سنتی خرما و ضعف در بسته‌بندی آن، ما را به خام فروشی وا می‌دارد و از قیمت و قدرت رقابت آن می‌کاهد.

سید مهدی صادق کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  در زمینه‌ی ارتقای صنعت خرما و مشکلات پیش روی آن گفت: تولید خرما در جهان حدود 7.5 میلیون تن در سال است که عمده‌ی این محصول توسط 10 الی 15 کشور تولید می‌شود و ایران بعد از مصر، دومین کشور تولید کننده است.

همچنین گفت: خرما جزء 5 محصول کشاورزی عمده‌ی کشور است و در 15 استان کشت می‌شود که 60 درصد تولید آن در استان‌های کرمان، سیستان و بلوچستان، بوشهر، هرمزگان و خوزستان می‌باشد.

صادق معتقد است که صنعت خرما در جهان از وضعیت مناسب برخوردار است و حدود 1.5 میلیون تن در سال، تجارت بین‌المللی خرما است اما در  ایران متأسفانه در سال‌های اخیر به دلیل گرمای شدید، گرد و غبار شدید، خشکسالی، شور شدن آب‌های زیرزمینی خشکیدگی خوشه‌های خرما را مشاهده کردیم.

وی می‌گوید: با وجود این مشکلات، از نظر تولید و صادرات جز کشورهای برتر هستیم اما بهتر از این هم می‌توانیم باشیم.

صادق می‌گوید: علاوه بر این مشکلات، ساختارهای تولید و بهره‌برداری این صنعت سنتی و غیر مکانیزه است و سبب کمبود کارگاه‌های بسته‌بندی، انبار و سردخانه، صنایع تبدیلی و وسایل حمل‌ونقل مجهز به سیستم سردخانه شده است.

وی گفت: ضعف در بسته‌بندی خرما، مشکل اساسی در صادرات است که در کشور ما از نظام خاصی برخوردار نیست و هنوز سنتی است و به صورت دستی توسط کارگران انجام می‌شود با این شرایط صنایع بسته‌بندی نسبت به کشورهایی که خرما را صادر می‌کنند بسیار ضعیف است و چاپ و رنگ روی بسته‌ها ابتدایی و فاقد جذابیت است و مطابق با سلیقه‌ی کشورهای خریدار نیست.

وی گفت: با این شرایط نه‌تنها در سطح بین‌المللی قابلیت رقابت صادراتی را با دیگر کشورها از دست می‌دهیم بلکه قیمت خرمای کشور هم در سطح بین‌المللی کاهش خواهد یافت.

صادق گفت: نبودن انبارها و سیستم‌های حمل‌ونقل دارای سردخانه، سبب می‌شود که مقدار بسیاری از خرماهای کشور فاسد شود و نتوانیم از آنها استفاده کنیم و باعث کاهش قیمت در سطح بین‌المللی و عدم استفاده‌ی بهنیه از مجموعه‌ی خرمای کشور می شود.

سید مهدی صادق درعین حال معتقد است که ایران می‌تواند بخش وسیعی از بازارهای جهانی را در اختیار داشته باشد اگر دولت بر روی بسته‌بندی‌های مدرن و صنایع تبدیلی با امکانات مناسب نظارت کند و برای مدرینته کردن واحدها و تجهیزات، به سرمایه‌داران وام‌های با بهره‌ی کم بدهد.

وی گفت: بروکراسی‌های موجود برای تولید و صادرات باید برداشته شود و دولت مؤظف است بخش خصوصی را وارد میدان کند تا سرمایه‌گذاری کند و وزارت جهاد کشاورزی هم باید آموزش های لازم برای دانش ‌فنی تولید بهتر با کیفیت برتر را به کشاورزان و باغداران خرما انجام دهد.

وی ادامه داد: ما باید رقبای خود را در بازارهای صادراتی بشناسیم و ببینیم چه کارهایی انجام می‌دهند که از ما پیشی گرفته‌اند همچنین نیاز بازارهای هدف را بشناسیم و با توجه به بازارهای هدف، فعالیت‌هایمان را انجام بدهیم.

وی در آخر گفت: دولت باید در سطح بین‌المللی، کیفیت خرمای کشور را تبلیغ کند و این وظیفه‌ی کشاورزان نیست. این عمل نیازمند یک سرمایه‌گذاری است که دولت باید در سایت‌های بین‌المللی و وسایل ارتباط جمعی بین‌الملل سرمایه‌گذاری کند و تبلیغ کیفیت خرما و برتر بودن خرمای ما را به جهان اثبات کند تا بتوانیم در سطح بین‌المللی وارد شویم و مشتری‌های بیشتری داشته باشیم.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار