عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان گفت: تشکیل هیات نظارت قدم مناسبی در اجرای درست برجام خواهد بود و هر موردی که در آن تردید و ابهامی وجود داشته باشد در این هیات بررسی می شود.

به گزارش حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، "عباس عراقچی" عصر امروز جمعه در بازدید از بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات در نشست خبری افزود: تا جایی که می دانم هیات نظارت بر اجرای برجام شب گذشته توسط شورای عالی امنیت ملی تعیین شده است، ولی اطلاع رسانی درباره اعضای این هیات توسط خود شورا خواهد بود چون باید روند قانونی برای مصوبات شورای عالی امنیت ملی طی شود. 

وی ادامه داد: ما این اتفاق را در وزارت امور خارجه به فال نیک می گیریم و وجود این هیات می تواند نظم بسیار خوبی را برای اجرای برجام به وجود آورد. 

عراقچی درباره آینده برجام گفت: برجام در حال طی کردن مسیر خودش است و تاکنون طبق چارچوبی که تنظیم شده جلو رفته است.

عراقچی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا می توان به طرف مقابل خوشبین بود گفت: ما هیچ وقت به طرف مقابل خوشبین نبوده و نیستیم چرا که نه با خوشبینی مذاکره کردیم و نه بعد از مذاکرات اصل ما بر خوشبینی استوار بوده است.

وی ادامه داد: البته برای اجرای تعهدات طرف مقابل و اطمینان از اینکه برجام به درستی اجرا شود ساز و کار های لازم پیش بینی شده، اگر طرف مقابل کوتاهی کند ایران هم امکان بازگشت به شرایط قبل را خواهد داشت. 

معاون وزیر امور خارجه به نامه رهبر معظم انقلاب در مورد برجام اشاره کرد و گفت: مورد نامه رهبر معظم انقلاب و الزامات و تکالیف ایشان، الزامات و تکالیف مجلس شورای اسلامی و شورای عالی امنیت ملی باعث می شود تا در طول اجرای برجام با اطمینان کافی عمل کنیم. 

وی تاکید کرد: ما تمامی این توصیه ها و الزامات را مد نظر قرار خواهیم داشت و دقیقا اجرا خواهیم کرد. 

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای درباره فعالیت هایی که طرف مقابل تاکنون در اجرای برجام انجام داده است افزود: رییس جمهور آمریکا در روز اجرای برجام یک یادداشت رسمی صادر کرد و به وزیر امور خارجه این کشور ماموریت داد که تحریم ها را متوقف کند.

عراقچی ادامه داد: به چهار وزیر دیگر خود نیز دستور لغو دستورهای گذشته را ابلاغ کرد و در همان روز نیز شورای اروپا مصوبه ای را تصویب کرد که تحریم ها را لغو کند. 

وی اضافه کرد: اما این دستورات روزی اجرایی می شود که ایران هم به تعهدات خود عمل کند. 

معاون وزیر امورخارجه با بیان این که بعضی ها تردید هایی را درباره اینکه آیا این اقدامات طبق برجام بوده یا نه به وجود آوردند گفت: کارشناسان ما این موارد را بررسی کرده اند و به اعتقاد ما آمریکا و اروپا به تعهدات خود عمل کرده اند. در هر صورت ما گزارش خود را به هیات نظارت بر برجام شورای عالی امنیت ملی تقدیم می کنیم و آن ها قضاوت خواهند کرد. 

عراقچی گفت: گزارش نهایی آژانس تا 15 دسامبر باید آماده شود البته آقای آمانو به ما گفته است که احتمالا تا آخر نوامبر آماده خواهد شد یعنی 15 روز زودتر از موعد مقرر که این گزارش به شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی تقدیم خواهد شد و بعد از آن 1+5 موظف است برای بستن PMD قطعنامه ای را به شورای حکام ارائه دهند که با تصویب این قطعنامه پرونده PMD به طور کامل بسته شود. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار