اصفهان؛

با کتاب زندگی کنید

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان اصفهان گفت: ویژه برنامه های هفته کتاب برمحور شعار باکتاب زندگی کنید ازسوی کتابخانه های عمومی استان برگزار می شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از اصفهان، بهروز صادقی در جمع خبرنگاران با بیان این خبر گفت: ادای احترام به مقام شهدا در سراسر کشور در روز 24 آبان ماه، حضور 6 کتابدار پیشکسوت در مراسم تجلیل از کتابداران نمونه کشور در تهران، دیدار کتابداران استان با امام جمعه اصفهان و نماینده ولی فقیه، سخنرانی پیش از بیان خطبه های نماز جمعه درباره اهمیت کتاب و کتابخوانی و اجرای برنامه جهت تجلیل از کتابداران در کل استان از جمله برنامه هایی است که از سوی این نهاد ویژه ایام کتاب برگزار می شود.


وی از برگزاری نشست کتاب خوان و مدرسه خواندن کتاب به عنوان دو طرح اجرایی دیگر در این ایام نام برد و گفت: نشست کتاب خوان در قالب 404 نشست در کل کشور ویژه سال 94 طراحی شده که باید تا آخر آبان ماه سال جاری 235 نشست برگزار شده باشد که تاکنون نیز 224 مورد آن برگزار شده و سهم استان اصفهان از این میان 22 نشست بوده و نشستی از آن نیز ویژه این ایام با موضوع محرم در خمینی شهر اصفهان در تاریخ 26 آبان برگزار خواهد شد.


مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان، کتاب و کتابدار محوری را بنیان و اساس فعالیت های این نهاد در یک سال اخیر دانست و عنوان کرد: کتابداران به دلیل حوزه تخصصی خود بهترین افراد برای انتخاب منابع مکتوب کتابخانه ها هستند و بر این اساس تلاش کرده ایم تا بر اساس نظرات آنان به انتخاب و خرید کتاب از طریق نیازسنجی بر اساس منطقه و شهرستان مورد نظر بپردازیم.


وی ادامه داد: درحال حاضر 40 کانون آفرینش ادبی ، 20 گروه فعال مطالعاتی، 32  کانون قرآن و نهج البلاغه، اجرای برنامه قصه گویی در 50 کتابخانه، نشست های ماهیانه و تخصصی، نقد کتاب و کلاسهای آموزشی با محوریت کتاب در استان فعال هستند و در فضای مجازی نیز تاکنون 3 مسابقه به صورت آنلاین برگزار شده و 4 نقد ویژه در شبکه کتاب خوانان حرفه ای و همچنین 170 وبلاگ با محوریت کتاب و کتابخانی در حال فعالیت هستند.

صادقی با تاکید بر اینکه درحال حاضر 190 نقطه در کشور از داشتن کتابخانه محروم هستند اظهار داشت: خیرین نقش بسیار مهمی در احداث و یا تجهیز کتابخانه ها دارند.


وی افزود: در سال گذشته 13 کتابخانه در استان افتتاح شده که 3 مورد از آنها در هفته دفاع مقدس و توسط خیرین در نجف آباد، خالدآباد و جندان احداث شده است.


وی تعداد کتابخانه های عمومی تحت نظارت نهاد را 173 مورد دانست و گفت: از این تعداد 108 کتابخانه به صورت مشارکتی و 4 کتابخانه به صورت مستقل فعالیت دارند.

وی با اشاره به اینکه استان اصفهان هم اکنون از حیث زیربنای فیزیکی کتابخانه های عمومی رتبه دوم و از حیث تعداد کتابخانه های عمومی نهاد رتبه اول را در کشور دارد عنوان داشت: تعداد اعضای این کتابخانه ها در کل استان 190هزار نفر است که البته نسبت به کل جمعیت استان تعداد بسیار اندکی است.


وی از احداث چهارمین کتابخانه نابینایان استان در خمینی شهر خبر داد و افزود: فعال ترین کتابخانه نابینایان در کشور کتابخانه ولی عصر در استان اصفهان است.


صادقی در پایان با اشاره به اینکه وضعیت سرانه مطالعه در کشور مطلوب نیست عنوان کرد: واضح است که ترویج فرهنگ مطالعه در جامعه موجب ایجاد اثرات مستقیم و غیرمستقیم در بالا بردن فرهنگ جامعه در ابعاد مختلف و پیشگیری از انواع تخلف، جرم و بزه است.


وی افزود: بر اساس گزارشات موجود تخلفات اجتماعی و فردی در میان اعضای خانواده هایی بیشتر وجود دارد که رابطه ای با مطالعه ندارند.


وی همچنین با اشاره به اینکه ترویج فرهنگ مطالعه و تقویت رکن فرهنگ در جامعه تنها بر عهده یک یا چند نهاد مشخص نیست اظهار داشت: همه ما در برابر ایجاد تغییرات مثبت در جامعه مسئول هستیم و باید به هر نحوی که قادر هستیم برای بهبود شرایط فرهنگی جامعه تلاش نماییم

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 

انتهای پیام/ب




اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.