یادداشت/ محمد مهدی ملکی

ائتلافی ناکارآمد و تجاوزکار؛ وزارت خارجه سوریه سازمان ملل را به چالش کشید

اقدام اخیر وزارت خارجه سوریه مبنی بر ارسال نامه به دبیر کل سازمان ملل آنان را در مبارزه با تروریسم به بوته نقد کشیده است.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان "محمدمهدی‌ ملکی"  کارشناس مسایل خاورمیانه طی یادداشتی به بررسی نا کارآمدی ائتلاف داعش  پرداخت.

متن این یادداشت به شرح زیر است

اقدام اخیر وزارت امور خارجه سوریه مبنی بر ارسال دو نامه به دبیر کل سازمان ملل و ریئس شورای امنیت به منظور انتقاد از عملکرد ائتلاف بین المللی علیه داعش به رهبری امریکا، سبب شد باردیگر چرایی تشکیل چنین ائتلافی، نحوه عملکرد و نتایجی که تا کنون از آن حاصل شده است و نیات واقعی آنان در مبارزه با تروریسم به بوته نقد کشیده شود.

ائتلافی که از همان آغاز تشکیل شدنش با هیاهو و جنجال رسانه ای بسیار به صحنه آمد و خود را منجی بشریت از چنگال تروریسم معرفی کرد و هر چه زمان جلو می رفت و اقدامات آن ائتلاف را می دیدیم و مورد ارزیابی قرار می دادیم، زوایای پنهان دیگری از نیات واقعی بازیگران مشارکت کننده در آن ائتلاف آشکار می گردید.

نوری مالکی نخست وزیر سابق عراق در یکی از آخرین اظهارات خود نسبت به عملکرد آن ائتلاف گلایه مند شده و آن را ناکار آمد توصیف کرده، او گفته بارها به دولت بغداد گفته ایم که از روسیه کمک رسمی بخواهد ولی گویا عده ای در داخل مانع از این کار می شوند.

زمانی که این موضع مالکی را در کنار انتقاد شدید وزارت خارجه سوریه می گذاریم، می بینیم که با واقعیات صحنه کاملاً مطابقت دارند. وزارت خارجه سوریه در آن نامه امریکا را به دلیل اقداماتی که در خاک آن کشور انجام داده (صراحتاً عنوان شده که امریکا به تخریب زیر ساخت های سوریه دست زده است) تجاوزکار می خواند. حکومت سوریه تاکید کرده که چنین اقداماتی هیچ دستاوردی را در جنگ علیه داعش رقم نمی زند و از این مهم تر آنکه در آن نامه ها بر وجه غیرقانونی بودن ائتلاف بین المللی بار دیگر تاکید کرده و دلیل آن را هم عدم هماهنگی و کسب اجازه از دمشق دانسته است.

شواهد و مدارک متعددی وجود دارند که نشان می دهد هواپیماهای ائتلاف در عوض بمباران مواضع داعش در مقاطعی برای آنها آذوقه و مهمات ارسال می کرده، یا اینکه مواضع نیروهای ارتش عراق و سوریه را هدف قرار می داده و دست آخر هم با اشتباه توصیف کردن اقدامات خود و احتمالاً یک عذر خواهی، قائله را پایان می دادند.

 اما آیا براستی افکار عمومی جهان با این میزان از آگاهی و درک تحلیل مسایل و تشخیص سره از ناسره فریب نیرنگ هایی این چنین را می خورند؟ پاسخ هر چه که باشد آنها کار خود را می کنند و رسانه هایشان در هر صورت وظیفه خطیر اغوای مردم را عهده دار هستند!

کافی است برای درک بهتر عملکرد ائتلاف علیه داعش به رهبری امریکا رویکردی مقایسه ای داشته باشیم نسبت به آن ائتلاف و حملات هوایی ارتش روسیه در یک ماه و اندی اخیر به مواضع تروریست ها در خاک سوریه و نتایج هر یک را بررسی مختصری داشته باشیم، به راحتی قابل فهم خواهد بود که میزان تلفات نیروهای تروریستی هم به لحاظ نفرات کشته شده  و هم نابود شدن تجهیزات و عدوات آنها در مدت زمانی که روس ها به کمک دمشق شتافته اند، قابل مقایسه با آنچه ائتلاف بین المللی انجام داده است نیست .

پیشروی های ارتش سوریه و متعاقب آن عقب نشینی های تروریست ها از مواضع قبلی اشان می تواند دلیل دیگری باشد بر موفقیت اقامات نظامی روس ها، همچنین می توان عصبانیت و نگرانی عربستان و امریکا و برخی دیگر از دولت های غربی عربی را از اقدامات روسیه در خاک سوریه تاییدی دانست بر مطلب فوق.

در یادداشت های پیشین خود تحت عناوین "کدام ائتلاف کدام ضدیت" و "کنکاشی در خصوص ائتلاف علیه داعش" به زوایای دیگری از این موضوع پرداخته ام که مطالعه آنها می تواند تکمیل کننده مطالب بیان شده باشد.

در پایان می خواهم بگویم، آنچه احتمال تحققش بیشتر از عدم تحقق آن است، این هست که سیاست های امریکا در منطقه با شکست های بیشتری مواجه خواهد شد، متحدان منطقه ای آن نسبت به رفتار و عملکرد آن در منطقه هر روز دلسردتر شده و فاصله اشان با کاخ سفید بیشتر می شود و اینکه رقبای بین المللی امریکا همچون روسیه و چین قدرت و نفوذ خود را بیشتر از گذشته خواهند کرد. امریکا بازی را در منطقه از دست داده و در تقلای جبران آن است، اما شرایط به نحوی پیش نمی رود که باب میل واشنگتن باشد و اینها همه بدان معناست که امریکا و هژمونی اش در حال افول است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار