نگذار عزت نفست به ته برسد

کاهش عزت نفس در نوجوانان یکی از خصلت‌های این دوران بوده که با کمک و نظارت والدین برطرف می‌شود.

ابراهیم غفاری حق، روانشناس عمومی در گفتگو با خبرنگار حوزه جوانان و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، عنوان کرد: عده‌ای از نوجوانان در این دوران سعی در جلب حمایت و توجه دوستان خود بوده که حاضرند برای جذب اطرافیان، خود را با هوش، مبتکر، خوش صحبت، شیک پوش نشان دهند.

وی تصریح کرد: گاهی نوجوان حتی برای این که دوستان خود را از دست نداده و خود را در جمع آنها بزرگ جلوه دهد، قدرت نه گفتن را کاهش و به تمامی خواسته‌های آنان جامعه عمل پوشانده تا در میان دوستان جایگاه خود را  حفظ کنند.

این روانشناس ادامه داد: این رفتار نوجوان ناشی از عزت نفس پایین او بوده که والدین در این بین نقش بزرگی بر دوش داشته و  باید وی را از وجود استعدادها و توانایی‌های نهفته‌اش آگاه و کمک به عدم بکارگیری جملات منفی از جمله این که «من آدم بی عرضه و بی ارزش هستیم» همچنین تقویت نقاط قوت و مثبت نوجوان انجام شود.

غفاری حق در پایان خاطر نشان کرد: سپردن مسئولیت هر چند کوچک به نوجوان و همچنین تشویق وی به حل مشکلات به تنهایی از جمله دیگر موارد افزایش اعتماد به نفس نوجوان بوده و البته نظارت دورا دور والدین بر آنها بسیار مهم است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار