برگزاری چهارمین مجمع امر به معروف و نهی از منکر دستگاهها به میزبانی وزارت بهداشت

چهارمین جلسه مجمع دبیران امر به معروف و نهی از منکر سازمان ها و وزارتخانه‌های کشور، به میزبانی وزارت بهداشت در سالن اجتماعات این وزارتخانه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از وب دا؛ دکتر محمدرضا فراهانی، معاون فرهنگی، دانشجویی و امور مجلس وزارت بهداشت در این مجمع  با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در خصوص امر به معروف و نهی از منکر ، گفت: سخنان ایشان چراغ روشنی برای ادامه کار ستاد امر به معروف و نهی از منکر است.
دبیر شورای امر به معروف و نهی از منکر وزارت بهداشت، بر لزوم تحقق امر به معروف و نهی از منکر واقعی در جامعه تاکید کرد و گفت: نظارت اجتماعی و نظارت همه مردم بر عملکرد مسؤولان از شروط اساسی تحقق امر به معروف و  نهی از منکر است که امیدواریم فضای اجتماعی و شرایط امر به معروف، به گونه‌ای مهیا شود که امر به معروف واقعی در کشور محقق شود.

اولین نکته امر به معروف و نهی از منکر،  علمی سازی آن است
معاون وزارتخانه ها و سازمان‌های ستاد امر به معروف و نهی از منکر نیز در این مجمع گفت: اولین نکته در نگاه اجتماعی به امر به معروف و نهی از منکر، توجه  علمی است؛ با ورود علمی به این موضوع باید علمی سازی کنیم و هر کسی متناسب با حرفه و رشته خود، امر به معروف را علمی‌سازی کند.

سید مهدی هاشمیان افزود: در پزشکی نیز اخلاق حرفه‌ای مطرح است و اگر امر به معروف در این حوزه به صورت علمی کار شود، می‌توان در امر به معروف مرتبط با تخصص پزشکی موفق شد و پزشکان اخلاق حرفه‌ای واقعی را داشته باشند.
وی دومین اقدام در خصوص امر به معروف و نهی از منکر را جذاب سازی آن دانست و افزود: دومین اقدامی که اعضای شورای امر به معروف و نهی از منکر باید به آن بپردازند، جذاب سازی است، که باید با ذهنیت فعلی به وجود آمده در جامعه در خصوص امر به معروف و نهی از منکر فاصله بگیرد و تعالیم اسلام به شکل جذاب به دیگران منتقل شود و این کار به صورت روانشناختی و جامعه شناختی انجام شود.

وی از ایجاد گفتمان به عنوان نکته سوم امر به معروف و نهی از منکر یاد کرد و  گفت: باید تدبیر کنیم که امر به معروف و نهی از منکر به گفتمان برتر تبدیل شود.

هاشمیان نکته چهارم  امر به معروف و نهی از منکر را رفتارسازی در این حوزه بر شمرد و گفت: مدیران هر مجموعه پیشگامان امر به معروف و نهی از منکر هستند و اگر به طور جدی ورود پیدا نکنند، خروج از فضای فعلی میسر نمی‌شود،‏ اگر رییس قوه مجریه از فضای نقد به صورت شفاف  استقبال می‌کند، باید مکانیزمی فراهم شود، تا نقد و نقدپذیری به ادارات تعمیم پیدا کند.

امر به معروف و نهی از منکر باید با محبت همراه باشد
وی افزود:« نقد»، نقاط تاریک سازمان را برای ما روشن می‌کند، اگر کارکنان یک سازمان، آموزش‌های لازم برای امر به معروف و نهی از منکر را دیده باشند، می‌توانند به خوبی این کار را انجام دهند؛ به همین جهت ما هسته «یاوران به معروف» را تشکیل داده‌ایم، چون امر به معروف و نهی از منکر کار هر کسی نیست و افراد باید آموزش‌های لازم را ببینند.

معاون وزارتخانه‌ها و سازمان‌های ستاد امر به معروف و نهی از منکر تأکید کرد: امر با معروف و نهی از منکر باید با محبت همراه بوده و اساساً نباید با برخورد باشد، امر به معروف و نهی از منکر که با رفتار سازنده و محبت همراه نباشد، سازنده نخواهد بود.

هاشمیان با اشاره به اینکه اعضای شورای امر به معروف و نهی از منکر در ادارات و سازمان ها، باید فعالانه ظاهر شوند، گفت: اگر حراست، روابط عمومی و سایر بخش‌ها، عضو شورای امر به معروف و نهی از منکر هستند، باید فعالانه ظاهر شوند و تمام ظرفیت خود را برای تحقق آن به کار گیرند، تا به ارتقای اخلاقی در ادارات دست یابیم.

وی از حمایت لازم از جایگاه امر به معروف و نهی از منکر، در برنامه ششم توسعه و بودجه سال 95 خبر داد و گفت: سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی عنایت خاصی به موضوع امر به معروف و نهی از منکر دارد و حمایت لازم را انجام می‌دهد.

رعایت اخلاق حرفه ای پزشکی و رعایت حریم خصوصی از جمله فعالیت های وزارت بهداشت
در ادامه مجمع، مسئول دبیرخانه شورای امر به معروف و نهی از منکر وزارت بهداشت نیز در سخنانی گزارشی از فعالیت‌های انجام شده وزارت بهداشت در زمینه امر به معروف و نهی از منکر ارائه کرد.

سید مریم حائری از اساتید، کارکنان، دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور و خدمات گیرندگان پزشکی در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی سراسر کشور به عنوان جامعه هدف وزارت بهداشت، برای امر به معروف و نهی از منکر یاد کرد و افزود: در حال حاضر 67 دانشگاه علوم پزشکی مجری کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هستند، که کلیه بیمارستان ها و مراکز درمانی را پوشش می‌دهند.

وی رعایت اخلاق حرفه‌ای پزشکی، رعایت حریم خصوصی خدمات گیرندگان، رعایت پوشش، احترام به حق انتخاب آزادانه را از جمله فعالیت‌های وزارت بهداشت در راستای تحقق امربه معروف و نهی از منکر دانست و اظهارداشت:  مراحل کار نیز مورد ارزیابی قرار می‌گیرد که تعداد شورای امر به معروف، تعداد جلسات برگزار شده، مقالات منتشر شده در حوزه امر به معروف و نهی از منکر، پژوهش‌های انجام شده مرتبط با فرهنگ و ارزش‌های اسلامی و مواردی دیگر از شاخص‌های ارزیابی ما هستند.

مسؤول دبیرخانه شورای امر به معروف و نهی از منکر وزارت بهداشت افزود: تعمیق همه جانبه دین و تبیین آن در عمل، زمینه سازی عقلایی امر به معروف و نهی از منکر برای پذیرش آگاهانه دین و تقویت نظام پاسخگویی، از جمله راهبردهای برنامه‌ریزی شده وزارت بهداشت است.

وی اظهار داشت: وزارت بهداشت بر اساس  برنامه پنج ساله پنجم خود در راستای تحقق اصل 44 قانون، سند دانشگاه اسلامی را در پنج حوزه تعریف و تبین کرده است که یکی از حوزه‌های مهم تعریف شده به حوزه فرهنگ اختصاص دارد و در حوزه فرهنگ نیز به امر به معرف و نهی از منکر توجه جدی شده است.

ابلاغ راهکارهای 40 گانه امر به معروف و نهی از منکر به دانشگاه‌ها
حائری از ابلاغ راهکارهای 40 گانه امر به معروف و نهی از منکر در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور خبر داد و ترویج و توسعه امر به معروف و نهی از منکر، مشاوره دینی در دانشگاه‌های علوم پزشکی، نهادینه کردن فرهنگ عفاف و حجاب را از اقدامات انجام شده توسط شورای امر به معروف و نهی از منکر  وزارت بهداشت بر شمرد.

این فعال فرهنگی در حوزه امر به معروف و نهی از منکر وزارت بهداشت،  تقویت ستادهای امر به معروف و نهی از منکر، بخشنامه نیروی کار در اتاق عمل، تشکیل بیمارستان جامع تحصصی زنان در برخی دانشگاه‌ها، تربیت نیروی متخصص زن در رشته‌های مختلف، تدوین آیین‌نامه رفتار و پوشش،  احترام به حق انتخاب و تصمیم گیری آزادانه خدمات گیرندگان و احترام به حریم خصوصی آنها، اخلاق حرفه‌ای و کدهای حرفه‌ای را از جمله اقدامات انجام شده شورای امر به معروف و نهی ازمنکر وزارت بهداشت دانست.

وی اظهار داشت: با استقرار استانداردهای 20 گانه ایمنی بیمار که امکان بروز خطای درمانی و آسیب ناخواسته را به حداقل می‌رساند و ایجاد عدالت در پرداخت رشته‌های تخصصی از جمله موارد دیگر است که در برنامه‌های شورای امر به معروف و نهی از منکر وزارت بهداشت قرار دارد.

مسؤول دبیرخانه شورای امر به معروف و نهی از منکر وزارت بهداشت با اشاره به  استقرار  3000 پزشک در مناطق محروم به اجرای طرح اعتبار‌سنجی بیمارستان‌های کشور اشاره کرد و گفت: یکی از حوزه‌های اعتبارسنجی وزارت بهداشت، اعتبارسنجی فرهنگی است که امر به معروف و نهی از منکر بخش مهمی از آن را تشکیل می‌دهد.

وی افزود: طرح تحول نظام سلامت که از 15اردیبهشت سال 93 شروع شد، علاوه بر کاهش هزینه درمان خدمات گیرندگان، کیفیت خدمات را نیز افزایش داد و ما طرح تکریم ارباب رجوع را نیز به دانشگاه ها ابلاغ کرده‌ایم.

حائری فراهم کردن شرایط ازدواج آسان را یکی از اقدامات شورای امر به معروف و نهی از منکر در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور دانست و گفت: وزارت بهداشت با پرداخت ودیعه مسکن به جای خوابگاه متأهلی در صدد است، شرایط ازدواج آسان را فراهم کند.

مسؤول دبیرخانه شورای امر به معروف و نهی از منکر وزارت بهداشت از پاسخگویی به نیازهای جدید دانشگاه ها در حوزه فن‌اوری‌های نوین و شبکه‌های اجتماعی به عنوان دیگر اقدامات مهم شورا امر به معروف و نهی از منکر وزارت بهداشت یاد کرد.

گفتنی است در جریان این نشست نمایندگان امر به معروف و نهی از منکر سازمان صدا و سیما، بانک تجارت، کمیته امداد امام خمینی(ره)، سازمان امور آب و فاضلاب، وزارت نیرو و  ایران خودرو، گزارشی از فعالیت ها و اقدامات انجام شده خود در زمینه امر به معروف و نهی از منکر ارائه کردند.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار