ساخت پانسمان هوشمند برای جلوگیری از تجویز نابجای آنتی بیوتیک

محققان موفق به ساخت یک پانسمان هوشمند شده اند که از تجویز نابجا آنتی بیوتیک توسط پزشکان جلوگیری می کند.

به گزارش  گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان ؛این پانسمان که توسط محققان دانشگاه بَث در انگلیس تولید شده، هنگام خروج مواد سمی از باکتری های موجود در زخم، ماده فلوئورسنت ترشح می کند و تغییر رنگ می دهد. این ماده از کپسول کوچک تعبیه شده در پانسمان ترشح می شود. این تغییر رنگ سبب می شود که پزشک باکتری های آلوده را تشخیص داده و درمان کند. فرآیند زود هنگام تشخیص و درمان سبب می شود که مصرف آنتی بیوتیک به حداقل کاهش یابد.
محققان معتقدند که مهمترین کاربرد این فناوری، در کودکانی است که دچار سوختگی می شوند و به دلیل سیستم ایمنی نابالغ، بیشتر در معرض عفونت های باکتریایی قرار دارند. در حالت عادی این عفونت ها دیر تشخیص داده می شوند و به همین دلیل کودک باید مدت زمان بیشتری را در بیمارستان بستری شود؛ از طرفی شدت عفونت می تواند منجر به مرگ بیمار شود.
چالش دیگری که پزشکان با آن مواجه هستند، عدم اطمینان از عفونت محل آسیب دیده است. معمولا پس از سوختگی شدید بیمار پانسمان می شود و برای مشاهده و تشخیص عفونت، باید پانسمان باز شود که فرآیندی بسیار دردناک است و می تواند باعث زخم بیشتر در ناحیه آسیب دیده شود؛ بنابراین بدون اطمینان از عفونت، آنتی بیوتیک تجویز می شود. این در حالیست که اگر عفونتی وجود نداشته باشد، باکتری ها نسبت به آنتی بیوتیک مقاوم می شوند که یک معضل بزرگ در حوزه بهداشت است.
استفاده از پانسمان هوشمند سبب می شود که آنتی بیوتیک در زمان مناسب و به میزان کافی تجویز شود.
منبع:ایرنا
برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار