امیرعبداللهیان:

"بشار اسد" و مردم سوریه خط قرمز ما هستند

معاون عربی آفریقایی وزارت امور خارجه گفت: خط قرمز ما بشاراسد و مردم سوریه هستند که با انتخابات رئیس جمهور قانونی خود را انتخاب کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، حسین امیرعبداللهیان معاون عربی آفریقایی وزارت امور خارجه در نشست بررسی تحولات سوریه که در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد، گفت: امروز بیداری اسلامی  شکل گرفته در منطقه برکت انقلاب اسلامی ایران و گفتمان آن است.

وی ادامه داد: عده‌ای سعی دارند اینطور القا کنند که بیداری اسلامی شکل نگرفته اما انقلاب ما بواسطه پیمودن راه امام توسط مقام معظم رهبری به همه جا نفوذ کرده است آنچه که دشمنان را مجبور به تغییر روند بیداری اسلامی کرد پیروی این بیداری از انقلاب ما بود. در کشورهای عربی انقلاب ما بخوبی جا افتاده و این جا افتادگی تنها بدلیل گفتمان انقلاب ماست.

معاون عربی آفریقایی وزارت امور خارجه اظهار داشت: عقبه انقلاب ما نگاه رهبری، خون شهیدان و اندیشه‌های امام است. مقامات آمریکایی اذعان می‌کنند که مواضع رهبری ایران بزرگترین راهبرد دولت ایران است.

امیرعبداللهیان گفت: ما بدون تردید در همه کشورهای منطقه نفوذ داریم اما این به معنای مداخله ما در این کشورها نیست. در مذاکرات از ما می‌خواهند که نفوذ خود در کشورها را نادیده بگیریم اما ما این نفوذ را در راستای امنیت ملی و منافع خود و امنیت جهان اسلام به کار می‌گیریم، کسانی که نفوذ ما را مداخله می‌دانند کج فهم هستند.

وی در ادامه گفت: نشست وین نشستی چند جانبه در مورد مسئله سوریه است. شرط حضور ما در این نشست حضور عراق، لبنان و عمان بود. این نشست باید کمک کند تا حامیان تروریست‌ها روش خود را اصلاح کنند و انتخابات باید سرنوشت سوریه را رقم بزند.

معاون عربی آفریقایی وزارت امور خارجه تصریح کرد: مقدمه انتخابات سوریه پایان جنگ و کنترل مرزها است. ایران تنها کشوری است که از ابتدا در کنار مردم و حکومت سوریه ایستاد و اجازه نداد تروریست‌ها نظام سیاسی این کشور را تغییر دهند. استفاده از تروریست‌ها کثیف‌ترین راه برای رسیدن به اهداف است.

امیرعبداللهیان خاطرنشان کرد: در سفری که به روسیه داشتم بندربن‌سلطان‌ نیز حضور داشت که به پوتین گفته بود ما می‌خواهیم از طریق نظامی حکومت سوریه را تغییر دهیم که رئیس جمهور روسیه به وی هشدار داد که بعد از سوریه طعمه بعدی داعش، خود عربستان خواهد بود.

امیرعبداللهیان اضافه کرد: بزرگترین اشتباه حمایت از داعش است و اتفاقات پاریس بخوبی این موضوع را اثبات کرد.

وی ادامه داد: در سوریه گروه‌های مسلح مخالف و گروه‌های تروریستی قابل تفکیک نیستند. ما در مذاکرات بارها و بارها اعلام کردیم که کشورهای منطقه و غرب باید ادبیات معارضین میانه‌رو و استفاده از ابزار نظامی را کنار بگذارند و مرزهایشان را به روی تروریست‌ها ببندند تا ببینند که مردم سوریه به راحتی از پس تروریست‌ها برمی‌آیند.

امیرعبداللهیان ادامه داد: خط قرمز ما بشاراسد و مردم سوریه هستند که با انتخابات رئیس جمهور قانونی خود را انتخاب کرده‌اند، ما می‌خواهیم کشتار و خونریزی هرچه زودتر در سوریه متوقف شود.

معاون عربی آفریقایی وزارت امور خارجه در رابطه با سوالی مبنی بر مقاومت بشار اسد در مقابل تروریست‌ها پاسخ داد: حدود 70 کشور برای سرنگونی بشار تلاش کردند اما روسیه، ما و حزب الله لبنان در کنار بشار اسد ایستادیم. مؤثرترین اقدام، توسط ارتش و بسیج مردمی سوریه انجام شد. در سطوحی از جنگ این نگرانی وجود داشت که آیا بشاراسد مرد جنگ است یا نه؟ حالا می بینیم که او مردانه ایستادگی کرده است. ما در برهه‌ای از جنگ به بشار پیشنهاد دادیم که خانواده خود را برای استراحت به ایران بفرستد. او در پاسخ گفت: من و خانواده‌ام تا آخر ایستادگی می‌کنیم. ارتش سوریه 5 سال است که در جنگ پارتیزانی مقاومت می‌کند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر تلاش‌های وزارت امور خارجه و سپاه قدس در سوریه اظهار داشت: ما اگر از موفقیت‌های ایران در منطقه سخن می‌گوییم منظورمان کل نظام ایران است و نه فقط دستگاه دیپلماسی. ما زمانی که می‌گوییم امروز ایران جز مهمی از راه‌حل سوریه است یعنی کل دستگاه‌های نظام ایران است. در کشور ما اختلاف نظر وجود دارد و همیشه بوده اما سیاست خارجه ما عاری از هرگونه نگاه خطی و جناحی تنها به پیشبرد اهداف نظام فکر می‌کند.

امیرعبداللهیان درمورد آینده سوریه اظهار داشت: آنچه در مذاکرات اتفاق می‌افتد و ما آنرا دنبال می‌کنیم این است که خروجی مذاکرات باید درجهت تقویت محور مقاومت و تصمیم‌گیری مردم سوریه باشد.

معاون عربی آفریقایی وزارت امور خارجه در پایان در پاسخ به سوالی مبنی‌بر آخرین وضعیت دکتر رکن‌آبادی تصریح کرد: شواهد حاکی از آن است که دکتر رکن‌آبادی تا زمان داخل شدن به آمبولانس علائم حیات داشته و زنده بوده است. 17 نفر از مفقودین منا وضعیت نامشخصی دارند که یکی از آنها دکتر رکن‌آبادی است.

انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

برچسب ها: سوریه ، داعش ، تروریست
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار