راز سنجش شنوایی در سلامت و آینده کودکان

ناشنوایی و کم‌شنوایی نوزادان می‌تواند آغاز بروز عارضه‌ها و بیماری‌های جدی در آینده کودکان باشد.

محمدرضا عمرانی متخصص گوش، حلق و بینی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به اینکه شنوایی نوزادان و شیرخوارانی که به صداهای پیرامون واکنش نشان نمی‌دهند باید بررسی شود، اظهار کرد: در حقیقت باید شنوایی نوزادان و شیرخوارانی که به صداهای پیرامون خود واکنش‌ نشان نمی‌دهند بررسی و بهتر است در نخستین روز تولد انجام شود.

وی افزود: شنوایی نوزادان و شیرخواران به دو روش OAE و ABR سنجیده می‌شود. آزمون غربالگری با دستگاه OAE اندازه طبیعی بودن شنوایی را ارزیابی می‌کند. در صورتی که نتوان با این روش کاهش شنوایی و خطاهای شنوایی را بررسی کرد از آزمون ABR که نسبت به OAE دقیق‌تر است سنجش این نوزادان ارزیابی خواهد شد. این در حالی است که آزمون OAE به دلیل ارزانتر و ساده‌تر بودن کاربرد بیشتری دارد.

عمرانی تصریح کرد: سنجش و ارزیابی شنوایی کودکان باید در 6 ماه نخست به ویژه روز اول تولد انجام شود، در غیر این صورت درمان این نوزادان به مراتب دشوارتر از 6 ماهه نخست می‌شود، زیرا اگر در 6 ماهه نخست ناشنوایی و کم‌شنوایی نوزادان شناخته شود درمان راحت‌تر خواهد بود.

این متخصص گوش، حلق و بینی تأکید کرد: والدین باید شنوایی نوزادان خود را در 6 ماهه نخست چک کنند و در صورتی که نسبت به ناشنوایی و کم‌شنوایی نوزادانشان تردید داشتند و یا دو دل شدند، سریع و بدون اتلاف وقت به متخصصان برای سنجش و ارزیابی شنوایی فرزندان خود مراجعه کنند.

وی توصیه کرد: کم‌شنوایی و یا ناشنوایی نوزادان و شیرخواران پیش زمینه‌ای برای بروز عارضه‌ها و بیماری‌های دیگر مانند نقص در گفتار و یا لال شدن نوزادان، اختلال در مهارت‌های مغزی شناختی به ویژه گوش، کاهش ضریب هوش و قدرت یادگیری و ... می‌شود.

عمرانی ادامه داد: نوزادانی که دارای بیماری هپاتیت و یا زردی‌هایی که نیازمند بستری است و یا وزن آنها پایین است باید به طور قطع شنوایی آنها ارزیابی شود.

این متخصص گوش، حلق و بینی در پایان گفت: تجمع آب یا مایع در گوش‌ میانی شیرخواران، سرماخوردگی و یا عفونت‌های راه تنفسی باعث گوش دردهای پی‌ در پی و کاهش شنوایی می‌شود. درصد بسیاری از این عارضه‌ها مادرزادی و یا ارثی است به طوری که کاهش کارکرد عصب یا حلزون شنوایی یا کم‌شنوایی را به همراه خواهد داشت.

این در حالی است که شناسایی میزان شنوایی نوزادان برای درمان و آینده‌نگری آنها سرنوشت‌ساز است، اما باید به این امر توجه داشته باشیم که ممکن است کم‌شنوایی نوزادان مشخص نشود، بهتر است آزمون‌های ارزیابی شنوایی نوزادان در 6 ماه نخست انجام شود تا زودتر درمان این نوزادان آغاز شود.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار