مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماریهای دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: دختران دانش آموز 90 درصد از مبتلایان به شپش سر یا 'پدیکلوز' را در مناطق زیر پوشش این دانشگاه در خراسان رضوی را تشکیل می دهند.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از  مشهد،دکتر محمد جعفر صادقی افزود: نیمی از آلودگیهای دانش آموزان مدارس به شپش سر در سطح استان خراسان رضوی مربوط به رده سنی شش تا 10 سال است.

وی گفت: سالانه حدود 12 هزار مورد آلودگی به شپش سر در مناطق زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد گزارش می شود.


مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماریهای دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: خانواده ها به محض اطلاع از وجود شپش باید به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه کرده و تا تکمیل کامل درمان همکاری لازم را داشته باشند.
وی خارش، بی قراری کودکان، عفونت ثانویه، بدبویی و به هم ریختگی موها را از جمله علائم شپش سر عنوان و بیان کرد: بیشتر مبتلایان ممکن است علامت خاصی نداشته باشند.
دکتر صادقی ادامه داد: داروهای مورد نیاز درمان شپش سر شامل شامپوی پریمترین، شامپو لیندان و لوسیون دایمتیکون است که بطور رایگان در اختیار افراد آلوده قرار می گیرد.
وی در ادامه گفت: تهیه و توزیع 30 هزار کتابچه آموزشی و 20 هزار خط کش آموزشی در مدارس پیرامون نکات مهم در پیشگیری از ابتلا به شپش از اقدامات انجام شده در این زمینه است.


مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماریهای دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به همکاری با آموزش و پرورش در خصوص آموزش معلمان، مربیان بهداشت و رابطان بهداشتی افزود: این اقدام نقش مهمی در بیماریابی، شناسائی مخازن آلودگی و کاهش موارد ابتلا دارد


وی رعایت بهداشت فردی، حمام کردن،شانه کردن روزانه موی سر، تمیز کردن همه روزه وسایل شخصی مثل برس و شانه، معاینه مکرر موها توسط خانواده و در صورت موارد مشکوک مراجعه به مرکز بهداشتی درمانی و عدم استفاده از وسایل شخصی دیگران مثل برس را از موارد پیشگیری از شپش عنوان کرد


دکتر صادقی گفت: معلمان باید بلافاصله پس از مشخص شدن نخستین مورد شپش سر، تمام دانش آموزان همان کلاس را بررسی کنند.


وی افزود: به محض تشخیص آلودگی دانش آموزان بیش از سه کلاس در یک مدرسه مربیان باید دانش آموزان تمام کلاسهای مدرسه را بررسی و غربالگری کنند
پدیکلوز که در زبان عامیانه رشک یا شپش نامیده می شود یک انگل خارجی است که از خون انسان تغذیه می کند.
بزاق شپش حاوی مواد ضدانعقادی است که از لخته شدن خون جلوگیری کرده و خارش شدیدی را موجب می شود. در واقع شپش نمی پرد و نمی جهد بلکه حرکت سریع دارد.


شپش ماده تا 30 روز زندگی می کند و رنگ آن خاکستری است و بین هفت تا 10 تخم در روز می گذارد
شپش محدود به جامعه یا طبقه خاصی نیست و تمامی طبقات را مبتلا می کند



برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 

انتهای پیام/ف




اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.