آیا سیاست خارجی اروپا جوابگوی مسائل خاورمیانه است؟

وب‌سایت "کارنیج‌یورپ" در گزارشی به بررسی سیاست خارجی اروپا در قبال مسائل خاورمیانه پرداخت.

آیا سیاست خارجی اروپا جوابگوی مسائل خاورمیانه است؟ به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ وب‌سایت "کارنیج‌یورپ" با انتشار گزارشی به بررسی کفایت عکس‌العمل اروپا به حملات تروریستی پاریس پرداخت. در این گزارش آمده است: حملات 13 نوامبر پاریس که کشتار جمعی را در پی داشت نیازمند عکس العملی قاطعانه از سوی فرانسه و دیگر کشورهای اروپایی است. سران تمام کشورها بر این باورند که این حملات که گروه تروریستی داعش مسئول آن است، تنها مسئله‌ای داخلی برای فرانسه نیست، بلکه مربوط به امور خارجه تمام اروپا می‌شود. این عمل خونین داعش حمله به یک قاره بود و سیاست خارجی آن را به چالش کشید.

فرانسه در واکنش به حملات تروریستی جمعه شب طی چندین حمله هوایی مواضع گروه تروریستی داعش در "رقه" سوریه را بمباران کرد؛ اما این حملات نمادین بودند و حامل پیامی به ترویست‌ها: در پناهگاه‌های خود در خاورمیانه امنیت ندارید.

مساله این است که ارزش واقعی این حملات بسیار ناچیز است. حملات وسیع‌تری ماه‌ها است که ادامه دارد؛ اما تأثیر آن محدود بوده است. با اینکه همکاری فرانسه موثر خواهد بود، اما پیروزی نظامی را برای این کمپین نه چندان مشتاق به ارمغان نمی‌آورد. جا دارد اشاره کنیم تعداد زیادی از کشورهای اروپایی در این عملیات حضور ندارند.

باید توجه داشته باشیم که حتی اگر دیگر کشورها نیز به این کمپین بپیوندند حملات هوایی به تنهایی پاسخگو نیستند و پایگاه داعش در عراق و سوریه را منهدم نمی‌کنند. رسیدن به این هدف تنها از طریق ایجاد یک پایگاه نظامی وسیع و به کارگیری نیروهای زمینی امکان پذیر است. حتی این گزینه‌ها نیز به همراه خواست سیاسی و حمایت عمومی (که هیچکدام وجود ندارند) تأثیرات محدودی به همراه خواهند داشت.

نگارنده گزارش در ادامه می‌نویسد: یک عملیات نظامی جدی فقط با حضور آمریکا قابل اجرا است؛ اما این کشور به شدت مخالف درگیری زمینی در منطقه است. اروپایی‌ها نیز برای حفاظت نظامی از منافع خود منتظر  کمک آمریکا هستند. 

در نتیجه، واکنش نظامی شدید که همگان بر آن تأکید می‌کنند و منتظر اجرای آن هستند، خیالی واهی بیش نیست. درواقع اروپا قادر به تعریف یک هدف سیاسی برای انجام چنین عملیاتی نیست. واضح است نبود یک هدف سیاسی به شکست منجر می‌شود. در واقع اروپا حتی نمی‌داند باید انتظار ساخت چه نوع خاورمیانه‌ای را داشته باشد. به نظر می‌رسد این قاره اشتیاق و راه‌های تکنیکی برای رسیدن به چنین هدفی را از دست داده است. بدون وجود هدف سیاسی، قدرت تغییردهنده و اراده نظامی هرگز یک سیاست خارجه قوی قابل دستیابی نیست.

در ادامه گزارش آمده است: مقامات اروپایی که قادر به اتخاذ سیاست خارجه درستی نیستند، به اقدامات امنیتی داخلی روی می‌آورند که محدودیت و سرکوب آزادی بیان را در پی خواهد داشت. 

نتیجه دیگر اروپایی را تصویر می‌کند که در انتظار آمریکا نشسته است. آنها دست کم یک نسل است که در خاورمیانه دنباله رو آمریکا هستند. آنها تا زمانیکه واشینگتن تصمیم خود را اعلام نکرده هیچ کاری انجام نمی‌دهند. اعضای اتحادیه اروپا دنباله‌رو سیاست خارجه آمریکا هستند و اگر امروز آمریکا سکوت کند، اروپا نیز ساکت می‌ماند. 

نگارنده گزارش در پایان نتیجه می‌گیرد: علیرغم سخنان کوبنده سیاستمداران پس از حملات تروریستی پاریس، تغییر چندانی در سیاست خارجی اروپا درخصوص مسائل خاورمیانه ایجاد نخواهد شد. این سیاستمداران با گذر زمان کوتاهی "احمق" به نظر خواهند رسید که خشنودی گروه تروریستی داعش را در پی خواهد داشت. پس از آن باید در انتظار حمله تروریستی بعدی باشیم که تکرار  این سخنان مقتدرانه اما پوچ را رقم می زند.

انتهای پیام/
برای آگاهی از آخرين اخبار و پيوستن به کانال تلگرام باشگاه خبرنگاران جوان اينجا کليک کنيد.

برچسب ها: اروپا ، بین الملل ، داعش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار