در گفتگوی ویژه خبری مطرح شد؛

عقد قراردادهای موقت در بدنه دولت همه‌گیر است

رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران، عضو هیئت رئیسه کانون صنفی عالی کارفرمایان ایران و معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی امشب در برنامه گفتگوی ویژه خبری به بررسی چرایی انعقاد گسترده قراردادهای سفید میان کارگر و کارفرما پرداختند.

قرارداد موقت معضلی بزرگ است که امنیت شغلی را از بین می‌برد/ قراردادها موقت یک ساله استبه گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، چرایی انعقاد قراردادهای گسترده سفید میان کارفرما و کارگر امشب، 28 آبان ماه  در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور "غلامرضاعباسی" رئیس کانون عالی  انجمن‌های صنفی کارگران ایران، "صیفی" عضو هیئت رئیسه کانون صنفی کارفرمایان ایران  و "سید حسن هفده تن" معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

عباسی رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران در ابتدا در پاسخ به سؤال اول مجری برنامه پیرامون چرایی انعقاد گسترده قراردادهای سفید میان کارگر و کارفرما گفت: بحث قراردادهای کار به عنوان معضلی اساسی در کشور همواره مطرح است.

 قراردادهای موقت سبب از دست رفتن امنیت شغلی کارگران می‌شوند

رئیس کانون عالی  انجمن‌های صنفی کارگران ایران زمانی که 90 درصد کارگران دچار قراردادهای موقت می‌شوند باید بگوییم که امنیت و ثبات شغلی آن‌ها از بین می‌رود ادامه داد: در این رابطه قوانین و مقررات کشور فصل‌الخطاب هستند.

وی با اشاره به این که هر کسی می‌خواهد کار را به نفع خود انجام دهد اظهار داشت: شغلی که جنبه دائمی داشته باشد دیگر نیاز نیست که کارگر تغییر پیدا کند.

صیفی  نیز در ادامه برنامه گفت: باید به این موضوع به خوبی نگریست که چرا قراردادهای سفید امضا میان کارگران و کارفرمایان منعقد می‌شود .

 قراردادهای موقت یک ساله هستند

وی با اشاره به  بهبود فضای کسب‌وکار در کشور اظهار داشت: قراردادهای موقت یک ساله هستند به طوری که اکثر تولیدکنندگان قراردادهای یک‌ساله می‌بندند زیرا چشم‌انداز روشنی را برای خود تصور نمی‌کنند.

سید حسن هفده تن معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه برنامه طی گفتگوی زنده تلفنی در پاسخ به سؤال اول مجری برنامه پیرامون این موضوع که چرا 90 درصد کارگران قراردادهای موقت دارند ادامه داد: اقدام به طراحی مدلی به صورت همزمان میان کارگر و کارفرما کرده‌ایم تا امنیت شغلی نیروی کار و کارفرما تأمین شود.

وی ادامه داد: وضعیت قراردادهای کاری رابطه معناداری با وضعیت بازار کار دارد به این معنی که تعابیر عرضه و تقاضای نیروی کار متأثر از رشد اقتصادی است و به هر میزان که رشد اقتصادی بالا برود تقاضای نیروی کار نیز به همان نسبت افزایش پیدا خواهد کرد  و به همان نسبت نیز تبدیل وضعیت قراردادها از موقت به دائم بیشتر خواهد شد.

مدلی را برای ساماندهی قراردادهای موقت طراحی کرده‌ایم

معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اضافه کرد: در راستای ساماندهی و قراردادها موقت مدلی را مبتنی بر بهره‌گیری از تجربیات موفق 20 اقتصاد برتر دنیا طراحی کردیم که در این طرح سعی می‌شود قراردادهای موقت را محدود به کارهایی که ماهیت مستمر دارند کنیم و همزمان نیز سقف قرارداد را برای کارفرما در راستای امنیت تولید راحت تر خواهیم کرد.

هفده تن اظهار داشت: در  کشورهایی چون کره، چین و استرالیا زمانی  که یک قرارداد موقت سه بار تکرار می‌شود آن قرارداد به قرارداد دائم تبدیل خواهد شد.

وی یادآور شد: وزارت کار یا شورای عالی کار باید این طرح را تهیه و به تصویب هیئت‌وزیران برساند و خوشبختانه  از ابتدای دولت تدبیر و امید شورای سه جانبه ملی مرتب پیرامون این مدل چانه‌زنی کرده‌اند که انشاالله با اجرای برجام و رفع تحریم‌ها کارفرمایان آمادگی زیادی دارند که این مدل را اجرایی کنند.

صیفی عضو هیئت‌رئیسه کانون صنفی کارفرمایان ایران نیز ضمن مثبت ارزیابی کردن این مدل خاطرنشان ساخت تا زمانی که فضای بهبود کسب‌وکار و شاخص‌هایی که در این حوزه وجود دارد را دولت اصلاح نکند شما نمی‌توانید از یک بنگاه اقتصاد انتظار داشته باشید که بتواند دائماً در برابر نیروی کارش بایستد و دوام بیاورد.

عباسی رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران نیز  با مثبت ارزیابی کردن این مدل گفت: چنان چه این مدل امنیت شغلی کارگران را به دنبال داشته باشد ما موافق آن هستیم و امیدواریم که هر چه سریع تر این اتفاق بیفتد.

 عقد قراردادهای موقت در بدنه دولت همه‌گیر است

وی همچنین در پاسخ به سؤالی مبنی بر این که قراردادهای موقت تا چه اندازه در بدنه دولت رواج دارد گفت: ما بخشی از کارکنان را  در بدنه دولت داریم و برخی مقررات و حمایت‌های قانونی برخوردار نیستند و مشمول قانون کار می‌شوند و بر این اساس عقد قراردادها موقت در بدنه دولت تقریباً همه‌گیر است.

هفده تن معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در پاسخ به این که چرا قراردادها موقت در بدنه دولت فراگیر است گفت: کارگرانی که در بدنه دولت مشغول به کار هستند و قرارداد موقت دارند تابع قانون کار نیستند و اصلاً تشکلی ندارند چرا که تشکل در حوزه‌های دولتی ممنوع و تشکلات در بخش‌های خصوصی وجود ندارند.

 در حال تغییر ساختار تشکل‌ها هستیم

وی با اعلام این که در حال حاضر سعی داریم ساختار تشکل‌ها را نیز اصلاح کنیم اظهار داشت: سعی داریم ساختار تشکل‌ها را با هدف ساماندهی، توانمندسازی، افزایش استقلال و افزایش مشارکت‌پذیری تشکل‌ها در نهادهای تصمیم سازی دولت تغییر دهیم که در این صورت قدرت تشکل‌ها برای رشد اقتصادی در تعامل با دولت بسیار وسعت پیدا خواهد کرد

 عقد قراردادهای سفید امضا جرم است

در بخش دیگری از گفتگوی ویژه خبری امشب عباسی رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران نیز با بیان این که عقد قراردادهای سفید امضا جرم است گفت: مشکلی در قانون کار وجود ندارد بلکه مشکل در اجرای قانون است.

هفده تن معاون روابط کار وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی نیز با بیان این که عقد قراردادهای سفید امضا جرم است اظهار داشت: در همین رابطه دستورالعملی صادر کردند که در آن تصویب شده اسناد سفید امضا جرم محسوب می‌شوند و کارفرما علاوه بر پرداخت تمامی مطالبات کارگر باید جریمه آن را نیز پرداخت کند که این دستورالعمل هم اکنون اجرا می‌شود.

انتهای پیام/

برچسب ها: گفتگو ، کارگران ، قرارداد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار