دولت هوشیار باشد

تثبیت نرخ ارز در بودجه سال 95 به مثابه یک شمشیر دولبه است

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان فرآورده‌های گوشتی ایران با بیان اینکه تعیین نرخ 2 هزار و 850 تومانی ارز برای بودجه سال 95 همانند یک شمشیر دولبه است گفت: چنانچه این ارز برای واردات کالاهای لوکس و نهایی اختصاص یابد؛ عملا بلای جان تولید داخلی خواهد شد.

محمد موسوی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه تعیین نرخ ارز 2 هزار و 850 تومانی برای بودجه سال 95،اقدا م سنجیده‌ای از سوی دولت است گفت: چنانچه این ارز برای واردات مواد اولیه و نیز ماشین‌آلات ‌تولید تخصیص یابد عملا منجر به شکوفایی اقتصادی خواهد بود و در خدمت صنعت کشور قلمداد می‌شود.

وی افزود: متأسفانه تجربه سال‌های گذشته نشان داده که در بسیاری از موارد کاهش نرخ ارز و تخصیص آن به واردات بی‌حساب و کتاب عملا اعطای یارانه به تولیدکننده خارجی و واردکننده داخلی کالاهای لوکس بوده است.

موسوی با تأکید بر اینکه دولت باید در تخصیص ارز دولتی به واردکنندگان تمهیداتی را به کار گیرد اظها رکرد: باید توجه داشته باشیم که منابع ارزی کشور محدوداست و از این رو باید به تولید ، صنعت و اقتصاد مولد اختصاص یابد تا زمینه جلوگیری از خروج ارز از کشور و نیز بستر ارزآوری بیشتر از محل صادرات را برای جامعه به ارمغان بیاورد.

وی ادامه داد: متأسفانه کاهش نرخ ارز در طول سال‌های گذشته به نوعی موجب افزایش واردات بی‌رویه و فلج شدن صادرات کالاهای نهایی از کشور بوده و از این رو باید این مسئله برای سال آینده مورد توجه برنامه‌ریزان کشور قرار گیرد.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان فرآورده‌های گوشتی ایران با اشاره به کاهش قدرت خرید مردم ظرف یک دو سال گذشته گفت: این مسئله موجب شده تا تولیدکنندگان فرآورده‌های گوشیت به هیچ وجه برنامه افزایش قیمت محصولات خود را در دستور کار نداشته باشند.

به گفته موسوی تثبیت قیمت انواع فرآورده‌های گوشتی از سوی تولیدکنندگان در حالی صورت می‌گیرد که هزینه‌های تولید هر کیلو کالباس و سوسیس در کشور از سه سال گذشته چندین برابر افزایش یافته است.

موسوی در پاسخ به این پرسش که اگر همانند صنعت خودرو مبلغ 2 هزار و 500 میلیارد تومان به صنعت فرآورده‌های گوشتی اختصاص می‌یافت چه شرایطی برای این صنعت در کشور رقم می‌خورد اظهار کرد: متأسفانه قدرت خرید مردم به قدری کاهش یافته است که اگر 2 هزار و 500 میلیارد تومانی نیز به صنعت فرآورده‌های گوشتی اختصاص می‌یافت باز هم تولیدکنندگان در این بخش با رکودی که هم‌اکنون با آن دست به گریبان هستند؛ مواجه می‌شدند.

موسوی همچنین با انتقاد از سیاست‌گذاری‌های دولت در بخش صنعت گفت: متأسفانه با وجود تعداد بیشماری از سازمان‌‌های مردم نهاد در تولید و نیز تشکل‌های بخش خصوصی در هر صنعتی، باز شاهد هستیم که مسئولان دولتی تصمیمات کاملا مرتبط با صنعت، تولید و اقتصاد را پشت درهای بسته اتخاذ می‌کنند و در مورد آنها با هیچ کس از مسئدولان بخش خصوصی مشورت نمی‌کنند.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/


برچسب ها: تولید ، گوشت ، ارز ، واردات ، کالا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار