در نشست خبری فیلمی با 12 سال تاخیر در اکران:

سینمای مستقل دونده استقامت است، نه سرعت

وضعیت سینمای مستقل در تمام دنیا از لحاظ بودجه و اکران درگیر مشکلات است. سینمای مستقل دونده استقامت است، نه سرعت. چون نه بحث تجاری در آن گنجانده شده و نه از طرف دولت حمایت مالی می‌شود.

به گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشست خبری فیلم «خواب تلخ» به کارگردانی محسن امیریوسفی در پردیس سینمایی ملت با حضور کارگردان و برخی از اصحاب رسانه با اجرای امیر پوریا برگزار شد.

در ابتدا پوریا گفت: برای من به عنوان منتقد اتفاق مبارکی است که اجرای نشست خبری فیلمی بی‌مانند و کم‌نظیر در سینمای ایران را در اختیار دارم. «خواب تلخ» در دو سال انتهایی دولت اصلاحات ساخته شد و اولین فیلم بلند سینمایی امیر یوسفی در مقام کارگردانی است. درباره یک پیرمرد مرده‌شوری است که در روستای دورافتاده درگیر هراس مرگ می‌شود.

در ادامه محسن امیریوسفی گفت: من محسن امیر یوسفی 32 ساله هستم. البته با فرض اینکه در دوازده سال گذشته حضور داریم. تصمیم ندارم مراسم را غمبار کنم و خوشحالم که فیلم «خواب تلخ» بعد از گذشت 12 سال اکران می‌شود. از دوستان مطبوعاتی تشکر می‌کنم که اجازه ندادند شمع این فیلم به طور کامل خاموش شود. همچنین از همه عوامل فیلم تشکر می‌کنم و امیدوارم روح دو نفر از اعضای تیم که الان در بین ما حضور ندارند، شاد شود.

وی افزود: فضای این فیلم نزدیک به فیلم مستند «دست‌های سنگی» است و زمانی که دیدیم دست‌های سنگی بین مخاطبان با بازخورد خوبی مواجه شد، تصمیم به ساخت فیلم «خواب تلخ» گرفتیم. این فیلم غیر از موضوعش کاراکتر آن نیز که مرده‌شور بود، درگیر یک شیفتگی است که در زمان خود کمتر به این نمونه فیلم‌ها پرداخته می‌شد. می‌توان آن را به عنوان فیلمی داستانی یاد کرد. چون نتوانست بین مخاطبان جای خود را باز کند؛ اما حالا که اجازه اکران گرفته مطمئنم با استقبال  مخاطبان روبرو خواهد شد.

این کارگردان عنوان کرد: ما از طیف فیلم‌ کوتاه‌هایی بودیم که از سال 76 وارد سینما شدیم و آنچنان که باید و شاید ریزبینانه به فیلمنامه‌ها نگاه نمی‌کردیم و خوشبختانه نتیجه این نگاه تولید فیلم‌های خوب و بسیار موفق بود. چون برعکس این روز‌ها بین مدیران سینمایی و فیلم‌سازان تعاملات و اعتماد‌های بی‌شماری وجود داشت. نسل ما کمتر خودنمایی گروهی می‌کرد شاید دلیلش این بود که می‌خواستیم بگوییم ما مستقل واقعی هستیم.

امیر یوسفی بیان کرد: خوشبختانه و جدا از هر بحثی «خواب تلخ» بعد از گذشت 12 سال هنوز زنده است و همچنان جان دارد. خود من نیز حال و هوای بسیار خوبی دارم اما ای کاش همان زمان فیلم اکران می‌شد.

این کارگردان در خصوص کار با نابازیگران این فیلم گفت: در حوزه کار با نابازیگر که با این کلمه اصلاً موافق نیستم، یکی از نکاتی است که با آن همیشه و به خوبی دست و پنجه نرم می‌کنم. فیلم‌های درخشانی در دهه‌های 50، 60 و 70 و حتی حال حاضر نیز با نابازیگران ساخته شده که به نتایج بسیار خوبی دست پیدا کرده است. نابازیگران گنج گرانبهایی بین مردم و فیلم‌ها هستند و نکته جالب اینجاست که سینمای جهان با سینمای عباس کیارستمی در خصوص استفاده از نابازیگر در ایران بیشتر آشنا شد. 

امیر یوسفی در مورد تیتراژ پایانی فیلم «خواب تلخ» و دیگر فیلم‌ها اظهار داشت: یکی از مسائلی که مرا عصبی می‌کند و از زمان کودکی تا به امروز با آن درگیر هستم، مسئله تیتراژ پایانی فیلم است. جای سؤال پیش می‌آید که چرا مردم زمانی که فیلم به تیتراژ پایانی می‌رسد، سالن‌ را ترک می‌کنند؟! آیا واقعاً دو دقیقه زمان گذاشتن برای کسانی که زحمات زیادی در یک فیلم می‌کشند، زیاد است؟ در خصوص تیتراژ پایانی «خواب تلخ» نیز بگویم که تیتراژ پایانی را به این شکل ساختیم و در فیلم‌های دیگر من نیز استفاده خواهد شد. البته باید تیتراژ پایانی با موضوع فیلم آنچنان نزدیک و برای مخاطب دلنشین باشد که آن‌ها را نگه داشته و تیتراژ پایانی را ببینند.

وی در خصوص وضعیت سینمای مستقل در ایران و دنیا بیان کرد: وضعیت سینمای مستقل در تمام دنیا از لحاظ بودجه و اکران درگیر مشکلات است. سینمای مستقل دونده استقامت است، نه سرعت. چون نه بحث تجاری در آن گنجانده شده و نه از طرف دولت حمایت مالی می‌شود؛ اما متأسفانه از زمانی که وارد این دو مقوله شده شکست خورده است. به نظرم ایستادگی و صبور بودن در به ثمر رسیدن سینمای مستقل بهترین راهی است که ما باید پیشه بگیریم. 

وی عنوان کرد: کسانی که در سینمای مستقل فعالیت می‌کنند با کنار گذاشتن منیت، عجله ، غر زدن و ... می‌توانند به اهداف مثبت و بالایی برسند؛ اما متأسفانه انگار قرار است سینمای دولتی و تجاری روبروی سینمای مستقل قرار بگیرد و آن را از مسیر اصلی خود بیرون کند. در صورتی که باید همه با هم و با یکدلی به سوی هدف مشترک که همان اعتلای سینمای ایران است، حرکت کنیم.

امیر یوسفی اظهار داشت: یکی از بزرگترین اجحاف‌هایی که به سینمای مستقل می‌شود، این است که نام مخاطب خاص روی آن می‌گذارند که با این کار رسماً از استقبال مخاطب عام نسبت به فیلم‌های مستقل جلوگیری می‌شود و به نوعی فیلم را زمین می‌زند.

وی در خصوص سختی‌هایی که در مسیر فیلم‌سازی تا به امروز کشیده با کنایه عنوان کرد: با قاطعیت عرض می‌کنم، همیشه روش اصلی من طی کردن مسیر فیلم‌سازی با حفظ روند قانونی بوده است.

وی در خصوص آخرین وضعیت فیلم «پیرمرد خلیج فارس» گفت: فیلم‌نامه «پیرمرد خلیج فارس» آماده شده اما یک سالی است که درگیر بحث هزینه برای ساخت آن هستیم. چون در توان بخش خصوصی نیست که این پروژه را به سرانجام برساند و بعید می‌دانم که تا پایان امسال فیلم به مرحله تولید برسد.

امیر یوسفی همچنین در مورد سرانجام اکران فیلم «آشغال‌های دوست داشتنی» عنوان کرد: کاری ندارم که برای گرفتن پروانه ساخت این فیلم یک و سال نیم وقت گذاشتیم، 16 بار بازنویسی کردیم و دو سال منتظر اکران هستیم. خوشبختانه چهارشنبه هفته گذشته برای سومین بار  این فیلم را جهت حضور در جشنواره فجر ثبت‌نام کردیم، هنوز بدون اعتراض منتظر اتفاقات خوب برای آن هستم.

این کارگردان در خصوص حال و هوای این روز‌های سینما بیان کرد: بلایی بر سر سینمای ایران آمده که اگر فقط یک میلیون نفر فیلم ما را ببینند جشن ملی خواهیم گرفت. باید فکری به حال این سینما کرد.

در پایان این نشست خبری آنونسی از فیلم «خواب تلخ» پخش شد.




برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار