رباعی دوباره قد برافراشته است

هم اکنون در نمونه شعرهای داخلی شعر کوتاه، احیای قالب‌هایی چون رباعی را مشاهده می‌کنیم.

علی داوودی شاعر در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به آنکه هم اکنون هوش بشر تقویت شده است و مردم به سراغ مطالب مخفف می‌روند، گفت: هم اکنون انواع نشانه‌ها و علائم اختصاری پاسخگوی سوالات هستند. همین رویکرد را می‌توان در شعر نیز دنبال کرد. امروزه به جای روایت‌های بلند گذشته و مفصل در  حد یک تصویر و تلنگر بسنده کرده‌اند. این مسئله را می‌توان در شعرهای «هایکو» خارجی و نمونه‌های داخلی آن مشاهده کرد.

وی افزود: در نمونه شعرهای داخلی شعر کوتاه، احیای قالب‌هایی چون رباعی را مشاهده می‌کنیم. در کنار آن سه‌گانه‌ یا خسروانی‌‌ها دیده می‌شوند. هم اکنون مخاطب خیلی سریع‌تر متوجه مقصود فرد می‌شود، به همین دلیل انواع و اقسام اشاره بسیار رشد کرده است و انسان‌ها به تلنگری اکتفا می‌کنند.

این شاعر با اشاره به آنکه اکتفا به تلنگر بویژه در بخشی از  هنر که مربوط به مخاطب است، دیده می‌شود تصریح کرد: هنرمند در بخشی که به مخاطب مربوط می‌شود، همه مطلب را با صراحت نگوید و به صورت اجمالی و مختصر به بیان آن بپردازند. به همین دلیل است که قالب‌های شعر کوتاه مورد استقبال قرار می‌گیرد. از طرف دیگر سلیقه و ذوق مردم تغییر کرده است و این مسئله را نمی‌توان در استقبال مخاطب از این نوع قالب‌ها بی‌تاثیر دانست.

داوودی ادامه داد: در این میان افرادی هستند که شعرهای بلند را می‌پسندند. قالب شعرهای کوتاه با حال و هوای امروز و هجوم اطلاعات که در آن تنها مجال یک سرفه کردن وجود دارد، متناسب است. قالب‌های شعری کوتاه نیز در این زمینه موفق بوده‌اند.

وی ادامه داد: در صورتی که به طور مفصل سخن بگوییم، مخاطب به رسانه‌های دیگر سرگرم می‌شود. در دنیای امروز که حجم اطلاعات برخی از انواع رسانه‌ها شما را احاطه می‌کند، تنها در حد نیم تا یک ساعت فرصت سخن گفتن دارید. این مجال گاهی به یک کلمه می‌رسد. شاید در آینده قالب‌های شعری کوتاه‌تری به مخاطب پیشنهاد شود و شاهد سرایش‌های بسیار کوتاهی باشیم.



برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.