لزوم تشکیل یک مجمع در حوزه‌ هنرهای تجسمی

تشکیل یک مجمع با حضور کارشناسان و هنرمندان سرشناس وضعیت فعلی هنرهای تجسمی را بهبود می‌بخشد.

علی‌اکبر ابراهیمی نماینده جامعه جهانی آبرنگ ایران و عضو هیئت مدیره جامعه بین‌المللی نقاشی آبرنگ در خصوص بازار هنر در گفتگو با خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: در حال حاضر بازار هست اما تشخیص اینکه یک اثر هنری در حوزه‌ هنرهای تجسمی قرار می‌گیرد یا خیر، بحث مهم‌تری است که به عهده کارشناسان هنر است. خیلی از آثاری که در نگارخانه‌ها و مراکز فرهنگی و هنری ارائه می‌شوند، جزو هنرهای تجسمی محسوب نمی‌شوند و بیشتر جنبه آموزشی داشته یا کار هنرجویان بوده‌اند.

وی افزود: اگر قرار باشد وضعیت خرید و فروش آثار هنرهای تجسمی بهبود یابد و آثار قوی به درستی تشخیص داده شود، به اعتقاد من باید هنرمندان سرشناس و کارشناسان این حوزه مجمعی تشکیل دهند و محصولاتی که تولید می‌شود را هر سه ماه یک بار یا هر شش ماه یک بار بررسی کنند و با انتشار فراخوان‌ها پس از اینکه آثار هنری به دست‌شان رسید، آنها را طبقه‌بندی نمایند.

وی خاطرنشان کرد: در این صورت، آثاری که سطح آن‌ها خیلی بالاتر است، به بازارهای داخلی راه پیدا می‌کند. حتی می‌شود اکسپوهای داخلی برگزار کرد. در حال حاضر بعضی از هنرمندان ایرانی در اکسپوهای خارجی شرکت می‌کنند که البته موفق هم هستند؛ اما راهیابی هنرمندان به اکسپوها هم کار راحتی نیست و تنها آنها که در این مسیر مشاور یا راهنمایی دارند، می‌توانند وارد اکسپو شوند.

وی ادامه داد: شرایط فعلی تنها برای تعداد خاصی رضایت‌بخش است و آن‌هایی که نامشان معروف است و شهرت دارند، وضعیت خوبی در این شرایط دارند؛ اما اگر وارد بحث تخصصی شویم می‌بینیم که هنرمند واجد شرایطی که بخواهد در یک شیوه نقاشی لقب استادی بگیرد، خیلی کم است و این فاصله با کسی که پیروان زیادی دارد و بخواهد به همین درجه برسد، بسیار زیاد است.

ابراهیمی ادامه داد: در این باب هم بحث خریدار عمومی، ارتقای سطح فرهنگی، وضعیت معیشتی و اقتصادی آنان و هم بحث خریدار دولتی مطرح و مهم است و باز هم تاکید می‌کنم اگر مجمعی از هنرمندان و کارشناسان با حمایت دولت تشکیل شود و روی آثار بحث کنند، وضعیت بهتر خواهد شد. حتی این مجمع در مورد قیمت‌گذاری صحیح آثار هم می‌تواند فعالیت کند و شرایط را بهبود بخشد.



برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 



انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.