کرمان؛

سلامت خوراک دام نقش مهمی در تامین سلامت و امنیت غذایی جامعه دارد

مسئول ساماندهی کارخانجات خوراک دام، طیور و آبزیان اداره کل دامپزشکی استان کرمان نقش سلامت خوراک دام در تامین سلامت دام و محصولات دامی و به طبع آنها غذای تولیدی از این محصولات را مهم دانست.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان؛ و بنا به اعلام روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان کرمان، دکتر محسن عسکرپور با اشاره به سابقه گسترش برخی بیماری ها و مشکلات در جامعه انسانی که بدلیل مصرف خوراک آلوده در دامداری های ایجاد شده است گفت: از مهمترین این موارد می توان به بروز مشکلات ناشی از باکتری سالمونلا در انگلستان در سال 1988 به دلیل آلودگی تخم مرغ ها به این باکتری ناشی از مصرف خوراک طیور آلوده به سالمونلا در مزارع پرورش مرغ گوشتی نام برد.

وی افزود: همچنین می توان به مشکلات ناشی از آلودگی خوراک دام به باکتری اشرشیاکلی در سال 1996 در اسکاتلند برای جامعه انسانی آن کشور اشاره نمود.

مسئول ساماندهی کارخانجات خوراک دام، طیور و آبزیان اداره کل دامپزشکی استان کرمان بیان داشت: اجرای اصول GMP در راستای توانمند سازی کارخانجات خوراک دام و طیور استان کرمان برای افزایش سطح بهداشتی و آمادگی این کارخانجات در جهت حضور در بازارهای سایر استانها و حتی در بازارهای جهانی شروع شده است.

وی ادامه داد: از آنجا که یکی از ارکان سلامت دام و محصولات دامی، سلامت خوراک دام می باشد لذا ساماندهی کارخانجات تولید خوراک دام از ابتدای سال با جدیت بیشتری در دستور کار این اداره کل قرار گرفته است که این مهم علاوه بر آماده نمودن کارخانجات مذکور برای حضور در بازار سایر استانها و کشورها، می تواند نقش مهمی در ایجاد زمینه حضور محصولات دامی استان در این بازارها داشته باشد.

دکتر عسکرپور با بیان این نکته که تحقق این هدف در دراز مدت با برنامه ریزی و همکاری سازمانهای متولی از جمله دامپزشکی و جهادکشاورزی و همکاری مدیران کارخانجات تولید خوراک دام و طیور استان میسر می باشد اظهار داشت: در این راستا از ابتدای سال ضمن بازدید از کارخانجات مذکور برنامه زمان بندی جهت رفع نواقص موجود از طرف این اداره کل به مدیران این کارخانجات ارائه گردیده است.

وی با یادآوری نقش دامپزشکی در نظارت بر سلامت خوراک دام تولیدی ابراز داشت: از ابتدای سال تعداد50 مورد نمونه از محصولات تولیدی 16 کارخانه خوراک دام و طیور موجود در استان اخذ شده است.

مسئول ساماندهی کارخانجات خوراک دام، طیور و آبزیان اداره کل دامپزشکی استان کرمان ادامه داد: نمونه های اخذ شده از لحاظ وجود آلودگی به سالمونلا، اشرشیاکلی، کپک و مخمر و آفلاتوکسین مورد پایش قرار گرفته اند که خوشبختانه خوراک دام و طیور تولیدی استان کرمان در سطح قابل قبولی از نظر بهداشتی قرار دارد و با تخلفات اندک بهداشتی که در این حوزه صورت گرفته وفق مقررات برخورد شده است.


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا  کلیک کنید. 

انتهای پیام/ی

برچسب ها: سلامت ، خوراک ، دام ، کرمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.