عربستان، گرگی تنها و آگاه به انزوای خود

وب‌سایت "سیتیزن" دلیل انزوای عربستان سعودی را در گزارشی به رشته تحریر درآورده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ وب‌سایت سیتیزن در گزارشی تغییر سیاست کشورهای غربی درخصوص بحران سوریه را عامل انزوای عربستان سعودی دانست. در این گزارش آمده است، پس از اینکه حملات تروریستی پاریس به تغییر سیاست‌ فرانسه و آمریکا منجر شد، عربستان سعودی سرمای انزوا را چشید.

سیاست‌های جهان امروز در قبال "بشار اسد،" رئیس‌جمهور سوریه به سرعت در حال تغییر است، بطوریکه حتی آمریکا هم تا حدودی از مخالفت شدید با "بشار اسد" کاسته‌ است. در این میان عربستان سعودی که مخالف سرسخت "اسد" و حامی گروه تروریستی داعش است، مانند "گرگی تنها" منزوی شده است. عربستان همواره متحد وفادار آمریکا بوده است، اما در حال حاضر سیاست‌های واشینگتن و ریاض در قبال سوریه همسو نیستند.

عربستان که ائتلافی را در آسیای غربی برای حمایت از جنگ آمریکا علیه "بشار اسد" تشکیل داد، هم‌اکنون تنها مانده تا تکه‌های این ائتلاف که روزی یک قدرت منسجم علیه دولت سوریه بود را جمع‌آوری کند. "اردن" از نخستین کشورهایی بود که این ائتلاف را برای پیوستن به روسیه (حامی اسد و دشمن داعش) رها کرد. پس از "اردن"، مصر دومین کشوری بود که برای مقابله با داعش و حمایت از اسد به "ولادیمیر پوتین" – رئیس‌جمهور روسیه – پیوست.

نگارنده این گزارش ترکیه را همچون عربستان سعودی کشوری می‌داند که برای پیوستن به روسیه مردد است. دلیل تردید ترکیه، حمایت روسیه از "کُردها" است. بنابر مقالاتی که تشکیلات کُردها به "سیتیزن" نوشته‌اند، ترکیه که حامی تغییر نظام سوریه است با تظاهر به انجام حملات علیه گروه تروریستی داعش، کردها را هدف قرار می‌دهد. به وضوح مشخص است که کُردها تنها نیروهای زمینی هستند که در سوریه و عراق با داعش می‌جنگند. ترکیه مانند عربستان یکی از کشورهایی است که منابع مالی و سلاح‌های داعش را فراهم می‌کند و در حال حاضر برای تغییر سیاست‌های خود تحت فشار است.

سعودی‌ها همواره نگران تأثیر ورود روسیه به میدان‌های جنگ سوریه بوده‌اند و تمام توان خود را برای جلوگیری از خروج دیگر کشورها از ائتلاف به کار گرفته‌اند؛ اما در رسیدن به اهداف خود ناکام مانده‌اند. خانواده سلطنتی حتی 10 میلیارد دلار را به روسیه پیشنهاد دادند تا از "اسد" حمایت نکند؛ اما گزارش‌هایی که از سوریه می‌رسد نشان می‌دهد دمشق و مسکو با هم همکاری‌های تنگاتنگی دارند. همچنین عربستان از نخستین کشورهایی است که با حملات هوایی روسیه مخالفت کرد.

نگارنده در پایان می‌نویسد: آمریکا، فرانسه و عربستان سعودی سیاست مشترکی در قبال سوریه داشتند؛ اما در نهایت دو کشور غربی (فرانسه و آمریکا) تغییرات محسوسی در سیاست‌های خود ایجاد کردند تا حدی که فرانسه پس از حملات تروریستی پاریس عزم خود را برای تلافی جنایات داعش در سوریه جزم کرد؛ اما عربستان همچنان با علم به انزوای خود، روند بحران سوریه را در سکوت بررسی می‌کند.


انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۹ ۰۳ آذر ۱۳۹۴
آل سعود ، صهیونیست ، غاصب حرمین شریفین ، دشمن اسلام ناب محمدی (ص ) ، مامور به نابودی اسلام و مسلمین ، ننگ امت اسلامی ، نوکر آمریکا و انگلیس ، متحد نزدیک رژیم جعلی و تحمیلی به منطقه ، عامل کشتار مردم لبنان ، مردم غزه ، مردم ایران ، مردم عراق ، مردم بی دفاع و مظلوم و آزادی خواه یمن .
مرگ بر آل سعود . شیوخ وهابی متحدش .
آخرین اخبار