گزارش رویترز: بهای آتی طلای سیاه، در گروی قراردادهای نفتی ایران و عربستان

رویترز نوشت: قراردادهای نفتی ایران و عربستان با سایر کشورها، می تواند به تغییر بهای "طلای سیاه" منجر شود.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، رویترز در گزارشی نوشت: قراردادهای نفتی آتی ایران و عربستان با سایر کشورها، تعیین کننده بهای "طلای سیاه" خواهد بود. عربستان چندی پیش اعلام کرد با بزرگترین تولید کنندگان نفتی جهان همکاری می کند تا بازار نفت باثبات شود. در این میان، اوپک – سازمان کشورهای صادر کننده نفت – باید افزایش تولید نفت ایران را مد نظر داشته باشد. 

در ادامه این گزارش آمده است: سقف روزانه تولید نفت اوپک، 30 میلیون بشکه (برابر یک سوم عرضه جهانی) است. این درحالیست که تولیدات این سازمان بیش از سقف تعیین شده است. با حضور دوباره ایران در بازار جهانی طلای سیاه، تولید نفت این کشور نیز به تولید اوپک اضافه خواهد شد. این موضوع باعث کاهش بهای نفت می شود؛ مگر اینکه سازمان کشورهای صادر کننده نفت درصدد کنترل تولید نفت برآید. 

نگارنده گزارش با اشاره به نقش ایران و عربستان در آینده بهای نفت می افزاید: تفاهم ایران و عربستان با درنظر گرفتن تنش های سیاسی، غیر ممکن به نظر می رسد. عربستان از سهم خود در بازار جهانی نفت به نفع ایران عقب نشینی نخواهد کرد. ایران نیز اعلام کرده است با لغو تحریم های اقتصادی، تولید نفت خود را افزایش خواهد داد. اگر عربستان از موضع خود عقب نشینی نکند و ایران نیز تولید نفت خود را افزایش دهد، اوپک متزلزل می شود.

نگارنده گزارش در ادامه با دیدی خوشبینانه اینطور نتیجه گیری می کند: عربستان و متحدان خلیج فارسی این کشور تا اندازه ای تولید نفت خود را کاهش خواهند داد تا ایران نیز بتواند تولید نفت خود را با درنظر گرفتن سقف اوپک افزایش دهد. عربستان 23 نوامبر (2 آذر) اعلام کرد برای ثبات بهای نفت، تلاش و همکاری می کند. از این گفته می توان برداشت کرد ایران و عربستان در آینده، شاهد روابط حسنه ای خواهند بود. 

انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۴ ۰۴ آذر ۱۳۹۴
وفتی رابطه حسنه میشه که ال صعود از قدرت بر. مسیولان باید بدونن که عربستان از هیچ اقدامی برای ضزبه زدن به ایران دریغ نکرد حتی کشتن مردم ایران در حج.
آخرین اخبار