تحقق تأمین مالی با ثبات اقتصادی

این روزها تأمین مالی بنگاه‌های کوچک و متوسط نیز در دستور کار قرار گرفته چرا که هنوز تأمین مالی بلندمدت مسائل زیادی را دارد و از جمله این مسائل به باور رساندن سرمایه‌گذاران است که وجود ثبات اقتصادی لازمه آن است.

تحقق تأمین مالی با ثبات اقتصادیبه گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، سعیدی نائب رئیس معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار در همایش تأمین مالی توسعه شهری گفت: موضوع تأمین مالی بلندمدت تا حد زیادی مربوط به طرح‌های شهری است.

وی در همین راستا گفت: تأمین مالی بلندمدت در چند سال اخیر و بعد از بحران سال 2008 در سطح دنیا مورد توجه قرار گرفت.

سعیدی  بیان کرد: یکی از دلایل این رویکرد آن است که بانک‌ها و استانداردهای بانکی محدودیت‌هایی را برای اعطای تسهیلات بلندمدت ایجاد کرده است. 

سعیدی در ادامه اظهار داشت: در سال‌های اخیر بازار سرمایه بازار بدهی‌ها بود و تأمین مالی این بدهی‌ها اقتصاد را شکننده می‌کرد و موجب بحران آن می‌شد در حالی که اقتصاد در حال توسعه برای رشد اقتصادی نیاز به سرمایه دارد.

وی در همین راستا گفت: ما برای رشد اقتصادی نیازمند حمایت نهادهای پولی و مالی و کاربرد ابزارهای متناسب با این حوزه هستیم.

سعیدی افزود: این روزها تأمین مالی بنگاه‌های کوچک و متوسط نیز در دستور کار قرار گرفته است چرا که هنوز تأمین مالی بلندمدت مسائل زیادی را دارد و از جمله این مسائل به باور رساندن سرمایه‌گذاران است که وجود ثبات اقتصادی لازمه آن است.

وی در ادامه تصریح کرد: سرمایه‌گذاران بلندمدت آن دسته از سرمایه‌گذارانی هستند که دارای تعهدات بلندمدت هستند و موفقیت بازارهای مالی برای این است که برای شهروندان کانالی ایجاد شود تا تأمین مالی‌های بلندمدتی را انجام دهند.

وی در ادامه گفت: در گذشته اولین ابزارهای مالی طراحی شده ابزارهای اجاره و مرابحه بود اما در حال حاضر برای توسعه تأمین مالی، نهادهای مالی متعددی به وجود آمدند.

سعیدی افزود: وجود ثبات اقتصادی و امکان پیش‌گویی آینده اقتصادی در این حوزه بسیار حائز اهمیت است  و باید هر دو این ابزار وجود داشته باشد.

وی در ادامه درخصوص اوراق قرضه گفت: اوراق قرضه ریسک بالایی را برای استفاده کنندگان دارد ولی در طراحی ابزارهای جدید مالی اوراق اجاره دارای ریسک کمی است زیرا در صورت ناتوانی بانی در بازپرداخت سود پیش‌بینی شده واسطه‌ای می‌تواند اوراق را به فروش برساند.

سعیدی اظهار کرد: توسعه ابزارهای ملی کمک شایانی را در کاهش سرمایه‌گذاری بلند مدت داشته است و سازمان بورس نیز در برنامه‌های استراتژیک خود توسعه نهادهای ملی را در دستور کار قرار داده است و همچنین شرکت‌های تأمین سرمایه بازوی تأمین مالی در حوزه‌های مختلف هستند.


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار