زمستان سخت، بودن یا نبودن گاز مسئله این است

با توجه به نزدیک شدن فصل سرما برخی متولیان امر بر این باورند که با تدابیر لازم و نیز مدیریت صحیح مصرف، با کمبود سوخت در هیچ بخشی روبرو نشویم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، سهم بالای هزینه‌های انرژی در اقتصاد خانواده را نمی‌توان نادیده گرفت، به ویژه آنکه با سرد شدن هوا و به تبع آن بیشتر شدن مصرف گاز در خانه، هزینه‌های مصرف آن می‌تواند به یک بحران اقتصادی در خانواده تبدیل شود.

این موضوع را اگر در کنار صحبت‌های حمید چیت‌چیان وزیر نیرو که گزارشی مبنی بر سرد بودن زمستان امسال و تأکید بر لزوم تدابیر لازم در این زمینه، بگذاریم نگرانی‌ها برای زمستان سخت، بیشتر می‌شود.

در این زمینه مرتضی اکبرپور معاون آمادگی و مقابله با سازمان مدیریت بحران کشور نیز پیشتر گفته بود که باید با اقدامات پیشگیرانه در راستای پاسخگویی به حوادث احتمالی را مد نظر قرار دهیم، همچنین با اقدامات پیشگیرانه انجام شده در برابر هر نوع حادثه احتمالی ناشی از سرما و بارندگی در فصل زمستان آماده باشیم.

البته مسئولان امر در تمامی صحبت‌های خود در خصوص ال نینو در زمستان این طور گفته‌اند که این بدین معنی نیست که قطعا در زمستان بحران خواهیم داشت اما تجربه سال 86 خود مثال نقضی بر صحبت‌های مسئولان است چرا که در جریان سرما آن سال قطع شدن گاز در برخی استان‌های شمال کشور را شاهد بودیم البته آن زمان مسئولان همچنان مثل این روزها دلگرمی می‌دادند.

لازم به ذکر است که حمیدرضا عراقی مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، گفته بود: که شرکت ملی گاز ایران آمادگی لازم برای گذراندن روزهای سرد زمستان را دارد و تدابیر مقتضی در این مورد اندیشیده شده و بین 60 تا 70 میلیون مترمکعب گاز به ظرفیت تولیدی کشور اضافه شده است.

وی با ابراز امیدواری از همکاری و صرفه‌جویی مردم نسبت به مصرف گاز افزود: شرکت ملی گاز تمام تلاش خود را می‌کند که امسال قطعی گاز نداشته باشیم اما این دلیلی بر این نیست که مردم صرفه‌جویی نکنند.

با این اوصاف می‌توان گفت با شروع فصل سرما و کاهش شدید دما در بسیاری از استان‌های کشور میزان مصرف گاز طبیعی به یکباره افزایش می‌یابد.

آمارها در آذر ماه سال‌جاری خود حاکی از آن است که مصرف گاز در طی ماه‌های اخیر رشد چشمگیری داشته و البته تاکنون هم مشکل خاصی پیش نیامده اما با توجه به پیش‌‌بینی‌های صورت گرفته و کاهش شدید دما در بسیاری از استان‌های کشور و افزایش مصرف گاز نگرانی‌ها برای تکرار ماجرای سال 86 بیشتر می‌‌شود.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار