توقف خرید حمایتی شیرخام از دامداران

مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران کشور از توقف اجرای خرید حمایتی شیرخام به علت تامین نشدن اعتبار خبر داد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، علیرضا عزیزاللهی با بیان اینکه طرح خرید حمایتی شیرخام به علت تامین نشدن اعتبار، بیش از ۱۰ روز است که متوقف شده است، اظهارداشت: از سال گذشته تاکنون ۲۳۵ هزار تن شیر خام از دامداران با قیمت هر کیلو ۱۴۴۰ تومان خریداری شده است.

وی افزود: در این طرح فقط ۲ درصد شیرخام تولیدی دامداران خریداری شده است و این عدد تاثیری در مدیریت قیمت فروش شیرخام به کارخانه‌های لبنی ندارد.

به گفته عزیزاللهی، گرچه طرح خرید حمایتی شیرخام طرح خوبی بود اما تاثیر قابل توجهی بر بازار این محصول با ارزش نداشته است.

مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران کشور گفت: فعالان عرصه صنایع لبنی معتقدند میزان مصرف مواد لبنی در جامعه پایین است بنابراین خرید شیر با قیمت‌های بالا ممکن نیست و این مساله سبب دپوی کالا و سرمایه خواهد شد.

عزیزاللهی با بیان اینکه متاسفانه سرانه مصرف مواد لبنی در ایران نسبت به دیگر کشورها پایین است، ادامه داد: در ایران میزان مصرف سرانه مواد لبنی ۸۵ و در جهان ۱۶۰ کیلوگرم است ضمن اینکه آمار مذکور نشان دهنده این است که به منظور فرهنگ سازی برای مصرف مواد لبنی به تبلیغات بیشتری نیاز داریم و تا زمانی که نتوانیم تقاضا را افزایش دهیم نمی توانیم مساله قیمت شیرخام را حل کنیم.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا با مازاد تولید شیرخام مواجه هستیم، گفت: نه تنها مشکل مازاد تولید نداریم بلکه برای تامین نیاز جمعیت کشور باید ۱۴ میلیون تن شیر در کشور تولید شود اما با این حال در شرایط فعلی ، قدرت خرید پایین مردم و مصرف سرانه کم، تعیین کننده  میزان تولید است.
منبع:مهر
برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.