کاخی که در فهرست ملی کشور به ثبت رسیده شیشه هایش خرد و درب های آهنینش از جا کنده شده بود.

به گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ تنها کار میراث فرهنگی برای حفظ این اثر تاریخی قفلی بود که روی درب ورودی به حیاط کاخ زده بودند و داربست هایی که برای جلوگیری از ریزش دیوارهای بیرونی حیاط کاخ بسته بودند. کاخی در میان رشته کوه های البرز جایی گرفته که به کاخ ناصری معروف است.

علت نام گذاریش این است که ناصرالدین شاه قاجار آن را بنا نهاده تا در عیش و نوش های تابستانه اش حرم سرایی برای سوگولی هایش باشد و هر از چند گاهی شاید به امور مملکت هم رسیدگی کند.

کاخی که انسان های تاریخ ساز زیادی در آن عکس یادگاری گرفتند. از مادری که دستور قتل امیرکبیر را صادر می کند؛

قفلی که تنها محافظ قصر تاریخی است + تصاویر

تا سوگولی شماره یک شاه که آن روزها ملکه زیبای ایران نامیده می شد!

قفلی که تنها محافظ قصر تاریخی است + تصاویر

پادشاه به گرفتن عکس علاقه زیادی داشت ؛ برای همین نخستین کسی بود که دوربین عکاسی را به ایران آورد.یکی از تصاویر به یادگار مانده از ناصرالدین شاه عکسی است که در کاخ ناصری در کنار شکارهایش گرفته.

قفلی که تنها محافظ قصر تاریخی است + تصاویر

کاخی که زمانی برای خودش برو بیایی داشته است و محیطی برای سکونت ییلاقی ناصرالدین شاه به شهرستانک بوده است.

قفلی که تنها محافظ قصر تاریخی است + تصاویر

شهرستانک؛روستایی خوش آب و هوا که به زحمت در تابستان دمای آن به پانزده درجه سانتی گراد می رسد.

بیست و پنج کیلومتر بعد از سد کرج در چالوس به تابلوی شهرستانک می رسید که راهی است آسفالته و باریک که حرکت در آن در فصول سرد سال می تواند خطراتی به همراه داشته باشد.چراکه کناره جاده فاقد حفاظ است و بارش برف باعث یخ زدگی جاده می شود.

تصاویر به جا مانده از این کاخ باعث شد تا برویم و کاخ ناصری را از نزدیک ببینیم کاخی که حالا جزء آثار باستانی کشور است و با شماره 1945 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

بعد از اتمام جاده آسفالته جاده خاکی می شود و به اولین تابلویی می رسید که احتمالا دوست داشتید آن را در اول جاده شهرستانک ببینید.قصر ناصرالدین شاه .

قفلی که تنها محافظ قصر تاریخی است + تصاویر

اما خود این تابلو به جای راهنمایی گردشگرانی که برای اولین بار به شهرستانک آمده اند را گمراه می کند.یکی از اهالی بومی به ما می گوید اهالی اینجا خیلی از گردشگرانی که از تهران و کرج می آیند خوششان نمی آید ، علت را که پرسیدیم گفت : "بعضا قبح شکنی صورت می گیرد."

بعد از پرس و جو راهی که به سمت کاخ می رود را پیدا کردیم.تابلویی در اول ورودی روستا است که روی آن نوشته شده "ورود خودروهای غیر بومی به روستا ممنوع است"

بعد از اینکه خودروی خود را قبل از تابلوی و در ورودی روستا پارک کردیم ، راه کاخ را پیش گرفتیم.از گردشگران آدرس کاخ ناصری را گرفتیم که یکی از آن ها گفت : "چهل و پنج دقیقه دیگر از این مسیر بروید به کاخ می رسید. البته فکر نکنید اگر به کاخ رسیدید ، سعذ آباد می بینید."

در مسیر سگهای محلی ها به گروه ما حمله کردند و شانس با ما همراه بود که صاحبانشان جلوی حمله آن ها به ما را گرفتند.شاید روزهای تعطیل تعداد این حیوانات در روستا بیشتر هم باشد.

چون انگار محلی ها چندان از گردشگران اینجا استقبال نمی کنند.
 
بعد از حدود یک ساعت پیاده روی دیوار کاخ را دیدیم.این کاخ از قله ی توچال و از مسیری که کوهنوردان حرفه ای به سمت شهرستانک می آیند هم راه دارد.

کاخ ناصرالدین شاه چندان سرحال نبود و مانند سلسله اش نابود شده بود.گردشگران برای دیدن کاخ از دیوار های تاریخی آن بالا می رفتند تا نمایی از آن را ببینند.گروه ما هم وقتی به تنها محلی که از آن جا می شد کاخ را دید رفت چیزی جز ساختمانی کخروبه که از بین رفته بود نمی دید.

قفلی که تنها محافظ قصر تاریخی است + تصاویر

کاخی که در فهرست ملی کشور به ثبت رسیده شیشه هایش خرد و درب های آهنینش از جا کنده شده بود.تنها کار میراث فرهنگی برای حفظ این اثر تاریخی قفلی بود که روی درب ورودی به حیاط کاخ زده بودند و داربست هایی که برای جلوگیری از ریزش دیوارهای بیرونی حیاط کاخ بسته بودند.

کاخی که زمانی برای خودش برو و بیایی داشته به دلیل کمبود بودجه در حال تخریب شدن است.رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: "در ایران بیش از یک میلیون اثر تاریخی داریم که تنها سیصد هزار اثر آن ثبت ملی شده است.اما به دلیل کمبود بودجه نمی توان برای مرمت و بازسازی این آثار اقدام مناسبی انجام داد."

کاخ ناصری نسبت به آثار تاریخی دیگر کشور ما قدمت بالایی ندارد ؛ اما تخصیص بوجه و اعتبارات کافی برای مرمت آثار باستانی می تواند هم برای این کاخ هم آثار قدیمی تر راهی باشد برای درآمد زایی در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری کشور.

فرهنگ سازی در گردشگری مردم بومی مناطق توریستی و راهی برای همسو شدن گردشگران با فرهنگ مردم این مناطق از مسائلی است که جای خالی آن در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری کشور به چشم می خورد.

گردشگری در مناطق روستایی می تواند برای مردم روستا درآمد زا بوده و همچنین خانه های روستایی می تواند جایگزینی برای هتل هایی باشد که بیشترین سهم بودجه در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری را به خود اختصاص داده است.


گزارش از : پوریا سلیمان زاده

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار