توضیح وزارت جهاد کشاورزی در خصوص امحاء سیب‌زمینی‌ها/ کاهش خرید تضمینی شیر از دامداران

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی گفت: در سال‌جاری هزار و 400 تن سیب‌زمینی بامبو بهاره به سبب آفت‌زدگی امحاء شده است.

توضیح وزارت جهاد کشاورزی در خصوص امحاء سیب‌زمینی‌هابه گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، حسین صفایی مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی در نشست خبری امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: موضوع امحاء سیب‌زمینی در استان فارس بر مبنای اطلاعات نادرست در افکار عمومی تعریف شده و موجب واکنش‌های افراد نسبت به این خبر شده اما گفتنی است که اصل این خبر در حدود چهار ماه گذشته در اوایل مرداد ماه امسال، این سیب‌زمینی‌ها در استان فارس امحاء شده اما بعد از مدتی مدیرعامل تعاون روستایی فارس با اشاره به این خبر موجب موضع‌گیری نادرست رسانه‌ها مبنی بر امحای سیب‌زمینی به سبب تنظیم بازار و حفظ قیمت‌ها شده است.

وی افزود: قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی در کشور از سال 1368 مصوب شده که بر اساس آن ساز و کارهای موثر حمایت از کشاورزان به کار گرفته شده و از طرفی طی این 26 سال، چهار بار در سال‌های مختلف قانون خرید تضمینی اصلاح شده که نوعا توجه به اثرگذاری قانون در حمایت از کشاورزی دارند.

صفایی در ادامه گفت: 24 محصول زراعی مشمول این قانون هستند و بر اساس اصول این قانون دولت باید تا پایان شهریور ماه قیمت این 24 محصول را تعیین و اطلاع‌رسانی عمومی به کشاورزان داشته باشد تا کشاورزان بدانند که چه محصولی تا چه میزانی تحت حمایت دولت قرار می گیرد.

وی با اشاره به نحوه قیمت‌گذاری محصول بیان کرد: در قانون سال 68 دولت بر اساس قیمت متعارف تمام شده محصول در مزارع متعارف قیمت را مشخص می‌کند و سپس بعد از بررسی در شورای اقتصاد و تصویب دولت آن را ابلاغ خواهد کرد و از طرفی بر اساس این قانون همه کشاورزان ایران می‌دانند این 24 محصول در بازار نباید کمتر از قیمتی که دولت تعیین کرده به فروش رسد.

رئیس هیأت مدیره افزود: بر اساس این قانون ما موظفیم در کشور همه استان‌ها را پایش کنیم و موظف هستیم که نسبت به خرید تضمینی آن اقدام کنیم که در غیر این صورت تحت تعقیب دستگاه‌های نظارتی هستیم زیرا قانون به کشاورز این اطمینان را می‌دهد که بر اساس خرید تضمینی این محصولات خریداری شود و از طرفی در زمان خرید کشاورز اجازه فروش آن را ندارد.

**برآورد تولید 5 میلیون تن سیب‌زمینی در سال‌جاری
مدیرعامل سازمان تعاون روستایی فارس یادآور شد: کشور ما در تولید سیب‌زمینی شرایط خوبی دارد و همواره این محصول جزء محصولات صادراتی کشور است از طرفی در سال‌های گذشته بین 150 تا 180 هزار هکتار زمین زیر کشت این محصول بوده و از طرفی باید گفت میزان تولید سیب‌زمینی در سال جاری حدود 5 میلیون تن برآورد می‌شود و در سال گذشته نیز تولید بین 4.5 الی 5 میلیون تن بوده که از این میزان حدود 500 الی 550 هزار تن برای ارزبری کشاورزان، 800 الی 850 هزار تن مصرف صنایع، 2.7 میلیون تن مصرف تازه خوری مردم است.

** افزایش 50 هزار تنی صادرات در 5 ماهه نخست سال‌جاری
میزان صادرات در پنج سال گذشته به طور متوسط 320 هزار تن در سال بوده و این در حالی است که میزان صادرات سال گذشته 190 هزار تن بوده است  گفتنی است که امسال در پنج ماه نخست سال‌جاری 127 هزار تن صادرات صورت گرفته که از سال گذشته حدود 77 هزار تن بوده و از طرفی بر اساس آمار گمرک، در هفت ماهه سال‌جاری 290 هزار تن صادرات سیب‌زمینی به کشورهای مختلف داشته‌ایم.

وی با اشاره به انواع سیب‌زمینی گفت: سیب‌زمینی در ایران  بهاره و تابستانه و پاییزه است و می‌توان گفت که سیب‌زمینی بهاره و تابستانه مصرف تازه خوری دارد و اساسا قابلیت نگهداری ندارد و اگر در شرایطی که سیب‌زمینی بهاره به قیمت خرید تضمینی برسد امکان نگهداری آن در انبارها محفوظ بوده اما سیب‌زمینی پاییزه اگر به خرید تضمینی برسد امکان نگهداری و ذخیره‌سازی آن در انبارها وجود دارد.

صفایی بیان کرد: در واقع بعد از مدتی سیب‌زمینی بهاره و تابستانه که از نوع بامبو بوده بعد از مدتی در انبارها شروع به آفت‌زدگی کرده که بر این اساس استان‌‎ها اجازه فروش آن را ندارند و از طرفی نیز با چنین شرایطی در استان فارس مواجه بوده ایم که 320 تن سیب‌زمینی به شرط عدم ورود به بازار به کمیته امداد و بهزیستی عودت داده شده و حدود هزار و 400 تن آن طبق دستورالعمل‌ها امحاء شده است.

وی با اشاره به الگوی کشت گفت: در واقع این گونه نیست که الگوی کشت در کشور رعایت نشود زیرا همواره تولید با تلورانس 10 درصدی صورت می‌گیرد اما مواردی اعم از سرما، گرما و صادرات در تولید اثرگذار هستند.

وی با اشاره به اینکه مصرف این سیب‌زمینی‌ها سرطان‌زا بوده است گفت: در واقع امحاء سیب‌زمینی‌ها به سبب مصرف کود سرطان‌زا، غیرواقعی است زیرا مصرف کود شیمیایی در کشور ما نسبت به کشورهای توسعه یافته بسیار کم است به طوری که در سال 91، کشاورزان با 17 برابر شدن قیمت کود شیمیایی مصرف سرانه را کاهش دادند.

صفایی در پایان تصریح کرد: تنها امحاء هزار و 400 تن سیب‌زمینی‌ از نوع بامبو بهاره بوده که بیشتر از 30 روز قابلیت ماندگاری در انبارها را نداشته و در گذشته هم هر وقت سیب‌زمینی بهاره و تابستانه مشمول خرید تضمینی شده روال امحاء شدن محصول اجرا شده است.

**کاهش خرید تضمینی شیر از دامداران

رئیس هیئت مدیر تعاون روستایی گفت: خرید تضمینی شیر که در آذر ماه سال جاری توقف نیافته بلکه میزان آن کاهش پیدا کرده است.

حسین صفایی مدیر عامل سازمان تعاون روستایی ان اظهار داشت: از آذر ماه سال گذشته 230 هزار تن شیر مازاد در مصرف صنایع لبنی کشور از دامداران خریداری شده اما در آذر ماه سال جاری سطح خرید شیر خام به سبب افزایش مصرف سرانه در فصل سرما توزیع شیر در مدارس و اتمام ردیف بودجه تخصیص داده شده سطح خرید شیر خام کاهش یافته است.

 
وی افزود: از سال 93 تا کنون دامداران به ازای هر کیلو گرم شیر 77 تومان سود کرده‌اند و از طرفی اگر در بازار با شرایطی که شوک دامداران را به همراه داشته باشد مواجه شویم مجدد بعد از تأمین اعتبار به خرید تضمینی شیر از دامداران ادامه خواهیم داد.

 
صفایی در پایان تصریح کرد: در واقع در سه ماه سال 93، 300 میلیارد تومان مابالتفاوت شیر خام به دامداران پرداخت شده است.


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار