ایران یک رکورد در دنیا به ثبت رساند

میزان مدارس ناامن تا 40 درصد در ایران کاهش یافته است

ایران با کاهش 40 درصدی مدارس نا امن در دنیا یک رکوردی در خصوص ایمن سازی مدارس به ثبت رسانده است.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اسماعیل نجار معاون وزیر و رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در هفدهمین مانور سراسری زلزله در مدارس اظهار کرد: آموزش مهم‌ترین بخش حوادث است و دانش آموزان باید طبق سفارش مقام معظم رهبری تحصیل، تهذیب و ورزش را با حساسیت بالایی دنبال کرده و آن را به خانواده و محله خود منتقل کنند و باید این نکته را در نظر گرفت که این توسعه‌های مقام معظم رهبری بی ارتباط به زلزله و حوادث نیست.

وی ادامه داد: اگر درست درس بخوانیم و از تحصیل و آموزش‌های خود درست استفاده کنیم می‌توانیم در بحث حوادث مدیریت ریسک را داشته و  به شدت میزان خسارت‌ها را کم کنیم و وقتی علم‌مان درست بود و جلوی خسارت را گرفتیم باید تهذیب داشته باشیم و در اجرای علمی مثل ساختمان سازی تهذیب را با نظارت و تایید ساختمان‌های ایمنی رعایت کنیم.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به زلزله‌های بزرگ کشور ژاپن گفت: باید مردم ژاپن را که یکی از پر زلزله خیز ترین نقاط دنیاست الگوی خود قرار دهیم چرا که آن‌ها در بحث مقابله با زلزله با وجود زلزله خیز بودن نقاط زندگی خود بسیار موفق بودند.

نجار تصریح کرد: مردم ژاپن با استفاده از خرد، دانش، ابزار و ارتقای این‌ها به مقابله با زلزله و کاهش خسارت این حادثه غیر مترقبه برخاسته و خسارت‌های خود را به حداقل رسانده‌اند.

وی با بیان این که حادثه خبر نمی‌کند و کشور ما رتبه چهارم منطقه را در حادثه خیز بودن به خود اختصاص داده است ،تاکید کرد: در هر لحظه و هر آنی باید از تمامی جهاد آماده بوده و این اولویت در آمادگی را به مراکز جمعیتی خود مثل مدارس، دانشگاه‌ها، مساجد و سینما انتقال دهیم.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: اگر بنای درست را با اصول و ایمنی بسازیم و در کنار آن آموزش و آمادگی را به تمامی سطوح مردمی و مسئولان تزریق کنیم مطمئنا می‌توانیم میزان خسارت حوادث‌های غیر مترقبه را کاهش دهیم.

نجار با بیان این که آموزش و مانور ظرفیت آمادگی را افزایش می‌دهد، افزود: در هفدهمین مانور زلزله هنرستان پاسداران انقلاب منطقه 19 به عنوان نمایندگی از اجرای این مانور در کشور انتخاب شده و امروز به اجرای مانوری موفق پرداخته است و موردی که امسال برای  اولین بار به مانورهای سراسری زلزله در طرح ایمن سازی مدارس اضافه شده بحث ورود محلات است تا مدرسه به عنوان یک محل ایمن جهت حوادث غیر مترقبه برای مردم اطراف محله در نظر گرفته شود.

وی ادامه داد: دانش آموزان با کسب آمادگی لازم در انجام این مانورها در حوادث غیر مترقبه ابتدا حافظ جان خود و هم مدرسه‌ای‌های خود شده و می‌توانند جهت امدادرسانی به مردم محلی و اطراف خود در دقایق طلایی بعد از حوادث که فرصت طلایی است و هیچ نیروی امدادی وجود ندارد وارد عمل شود.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به اقدامات انجام شده در بحث محلات و آماده سازی آن‌ها جهت مقابله با حوادث غیر مترقبه گفت: تاکنون اقدامات بسیاری در بحث محلات انجام شده و  با این که به سمت مطلوبی پیش می‌رویم ولی جای کار همچنان باقی است.

اسماعیل نجار در ادامه تصریح کرد: اقدامات انجام شده در بخش‌های مختلف مقابله حوادث غیر مترقبه تاکنون حدود 20 درصد از نیازها را تامین می‌کند و هنوز 80 درصد نیازمند کار و تلاش در این حوزه هستیم.

وی در خصوص آمادگی مدارس و بافت آن‌ها گفت: تعداد زیادی از مدارس در کشور ما ساخته شده که باید همه آن‌ها در قبال حوادث  غیر مترقبه آمادگی‌های زیادی را کسب کنند و در بافت مدارس کشور ظرفیت بالایی وجود دارد.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در خصوص ساخت و سازهای غیر مجازی که منجر به افزایش صدمات حوادث غیر مترقبه چون سیل و زلزله می‌شود، بیان کرد: در تهران 6 الی 7 حوزه آبریزی داریم که ساخت و سازهایی روی آن انجام شده و با توجه به تغییر اقلیم اگر حادثه ای مثل سیرجان یا سیل ایلام با 8 ساعت بارندگی به اندازه 188 میلی متر بیاید با این ساخت و سازهای غیر مجاز چه میزان خسارت و صدمات در شهری مثل تهران پیش خواهد آمد که در این خصوص بزرگراه امام علی(ع) که قبل از بهره برداری دچار سیل شد و روی حوزه آبریز ساخته شده گویای این واقعیت است.

*مدارس به جوامع اطراف خود وصل می‌شوند

گری لوئیس نماینده دفتر توسعه عمران سازمان ملل در ایران در هفدهمین مانور سراسری زلزله با عنوان مدرسه ایمن جامعه‌ای خواب آور که در هنرستان پاسداران انقلاب منطقه 19 شهر تهران برگزار شد، گفت: بنا به آماری که به دست ما در خصوص میزان مدارس نا امن رسیده ایران با کاهش 40 درصدی میزان مدارس ناامن یک رکوردی را در دنیا به نام خود به ثبت رسانده است.

وی در خصوص افزایش امنیت با رویکرد جدید ورود جامعه تصریح کرد: در مانور امسال  نکته کلیدی که وجود دارد وصل کردن مدارس به جوامع اطراف خود جهت افزایش امنیت است چرا که با این رویکرد جوامع تغییر می‌یابند و با تبدیل شدن به منابع فعال قبل از زلزله و بعد از حوادث آمادگی لازم را  کسب خواهند داشت.

گری لوئیس تاکید کرد: سازمان ملل متحد در ایران از اقدامات مدیریت بحران کشور حمایت می کند و اعلام می‌کنم که هفته گذشته تفاهم نامه ای در چهار چوب توسعه آمادگی در برابر بحران با یکدیگر امضا کرده‌ایم.

نماینده سازمان ملل متحد در ایران با بیان اقدامات شایسته دختران جوان مانور دهنده امروز گفت: دختران جوان هنرستانی نباید توانایی، آموزش و خودشان را دست کم بگیرند چرا که آن‌ها اولین کسانی هستند که بعد از زلزله در مدرسه و محل با کسب آموزش و آمادگی‌های قبل از وقوع حوادث اقدامات امداد و نجات را انجام می‌دهند و آن چه امروز در این مانور مشاهده کردم اجرای خوب سه محور نظم، سازماندهی و تمرین بود.

*یونسکو مدارس امن را حمایت می‌کند

لاروش رئیس دفتر یونسکو در ایران در مانور سراسری زلزله در مدارس با عنوان مدرسه ایمن، جامعه تاب آور اظهار داشت: نسبت به 17 سال گذشته سطح مانور در مدارس فراتر رفته و درگیر کردن محله‌های اطراف مدرسه در این مانور بسیار موثر است و من معتقدم این چنین مانورهای برای کشورهای منطقه که هر آن در معرض وقوع زلزله قرار دارند موثر خواهد بود.

وی با اشاره به مانور امروز گفت: انتظار نداشتم دخترهای جوان مانور را به خوبی اجرا کنندآن‌ها حتی خودشان چادرها را برپا کردند و از این مسئله بسیار تحت تاثیر قرار گرفتم.

رئیس دفتر یونسکو در ایران تصریح کرد: این مانور از چندین جهت حائز اهمیت است، نخست آن که آگاهی و آمورش دانش آموزان منطقه ارتقا یافته و دوم این که جامعه و افراد محله راجع  به مخاطرات زلزله آموزش دیده و محله‌ها به مدارس مراجعه می‌کنند.

لاروش در ادامه اهمیت مانور گفت: مدارس با نوسازی و مقاوم شدن در برابر زلزله به محل امنی جهت مراجعه افراد محلی تبدیل می‌شود و چهارمین سیاست اتخاذ شده از جانب دولت مدارس را به نقطه امنی مبدل کرده که برنامه‌های دراز مدت مقابله با زلزله را از سوی اصحاب رسانه به تمام سطوح مختلف جوامع منتقل می‌کنند.

وی با اشاره به حضور دولت افغانستان، پاکستان و ترکمنستان در این مانور افزود: این چنین برنامه‌های در راستای اهداف ما در یونسکو بوده و ما مدارس امن را مورد حمایت خود قرار می‌دهیم.

نماینده دفتر یونسکو در ایران با اشاره به مدارس امن گفت: مدرسه امن باید شامل سه محور امکانات آموزشی، مقاوم سازی مدرسه و وجود مدیریت بحران در آن باشد و حتما در مطالب درسی دانش آموزان باید کاهش خسارت بلایا و آمادگی در برابر زلزله و سایر حوادث غیر مترقبه وجود داشته باشد.

لاروش با اشاره به برنامه‌های در دست اقدام یونسکو با دولت جمهوری اسلامی ایران در خصوص کاهش خسارات حوادث غیر مترقبه افزود: از فردا اجلاس دو روزه پروژه منطقه‌ای با حضور ایران، افغانستان، پاکستان و ترکمنستان برگزار می‌شود تا  مخاطرات، مدیریت ریسک و مدیریت ریسک زلزله بررسی شود.

وی تصریح کرد: آموزش اصحاب رسانه نقش مهمی در مواقع بروز حوادث و کاهش خسارات دارد که باید بسیار مورد توجه قرار بگیرد .

*مانورها عمدتا ابزار آمادگی محسوب می‌شوند

رئیس پژوهشگاه زلزله شناسی گفت: مانورها عمدتا ابزار آمادگی محسوب شده و هدف از آن کاهش ریسک و افزایش سطح آمادگی به عنوان خاص و تقاضای عمومی در خانواده‌ها شده است.

وی افزود: مدرسه ایمن و جامعه تاب آور به کمک شهر می‌آید و در بحث محلات جهت مقابله با حوادث غیر مترقبه جای تلاش زیادی وجود دارد.

رئیس پژوهشگاه زلزله شناسی گفت: در محیط درس مسئولین باید در کاهش ریسک و حوادث غیر مترقبه بیشتر از قبل و جدی تر ورود کنند.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.