ظریف: بسته شدن PMD لازمه اجرای برجام است/کودزیاس: روابط ایران و یونان هزارساله است

وزیر امورخارجه با بیان اینکه روش‎های افراطی به تخاصم دامن می‎زند گفت: ایران و یونان بعنوان دو کشوری که منادی گفتگو میانه‌روی و تعامل سازنده هستند.

ظریف: ایران و یونان منادی گفت‎وگو و تعامل سازنده هستندبه گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،‌ محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه کشورمان در نشست خبری با  نیکاس کودزیاس وزیر امور خارجه یونان که دقایقی پیش در محل وزارت امور خارجه برگزار شد، با بیان اینکه روش‎های افراطی به تخاصم و درگیری دامن می زند گفت: ایران و یونان بعنوان دو کشوری که منادی گفتگو میانه‌روی و تعامل سازنده هستند می توانند برمبنای احترام متقابل عمل کنند.

وی با بیان اینکه ایران و دولت کنونی یونان روابط بسیار نزدیک سیاسی و دیدگاه های مشترکی را در موضوعات مختلف دارند افزود: هم اکنون روابط گسترده ای را با دولت یونان در قالب روابط دو جانبه و همینطور در چارچوب  اتحادیه اروپا را داریم.

وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه در سفر اخیر وزیرامور خارجه یونان دو عضو دیگر کابینه یعنی وزیر صنعت و تجارت در ایران حضور دارند ، گفت: یک هیئت عالی رتبه هم از بخش خصوصی و شرکت‌های یونانی در ایران هستند.

ظریف گفت: ایران و یونان همکاری‌های مختلفی در زمینه‌های اقتصادی، نفتی، بانکی، صنعتی و دارند و حوزه‌هایی مانند برقراری پرواز و شهرسازی نیزدر سفر دو روزه وزیر امور خارجه یونان و هیئت همراه به کشورمان مورد بحث و تبادل نظر قرار خواهد گرفت.

وی در ادامه با بیان اینکه همکاری در حوزه انرژی هم که به دلیل تحریم ‌ها متوقف شده بود می تواند برقرار شود گفت: ایران و یونان همچنین زمینه‌های همفکری در حوزه منطقه ای را دارند که توافق کردیم در این حوزه‌ها هم گفتگوهای نزدیک تر و مستمری را داشته باشیم.

وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: وضعیت سوریه که به موج آوارگی و پناهندگی مردم بیگناه سوریه به اروپا انجامیده مسائلی است که می تواند مورد بحث تبادل نظر قرار بگیرند.

ظریف با بیان اینکه زمینه‌های متنوعی بین ایران و یونان وجود دارد، خاطر نشان کرد: زمینه‌های فرهنگی تا سیاسی موضوعاتی هستند که می توانیم درباره آنها همکاری داشته باشیم و امیدواریم در آینده نزدیک میزبان نخست وزیر یونان در ایران باشیم تا در این سفر تصمیم گیری ها و هماهنگی های بین دو وزارت خانه به نتیجه نهایی برسد.

در ادامه وی در پاسخ به سؤالی در خصوص گزارش آمانو درباره PMD گفت: همواره اعلام کردیم که موضوعات مربوط به ادعاهای گذشته برنامه هسته‌ای ایران از اعتبار برخوردار نبوده و در قالب نقشه راه توافق کردیم که یک بار برای همیشه به سؤالات پاسخ داده شود و آژانس تائید کرده که همه سؤالات خود را گرفته است.

وی مهمتر از گزارش آمانو را تصمیم شورای حکام برای بستن پرونده فعالیت‌های گذشته ایران خواند که به غلط PMDخوانده می‌شود و یادآور شد: فعالیت‌های ما هیچ بعد نظامی ندارد و در برجام نام آن را مسائل گذشته و حال آورده‌اند.

ظریف ادامه داد: در قطعنامه شورای حکام که ظرف 2-3 هفته آینده تشکیل جلسه می‌دهد این پرونده باید بسته شود و امیدواریم گزارش آمانو به بسته شدن موضوع کمک کند که اگر گزارش وی واقعی باشد با توجه به همکاری تائید شده، آژانس باید به آن سمت برود.

وزیر خارجه کشورمان با اشاره به نامه مقام معظم رهبری که در آن ذکر شده بسته شدن پرونده فعالیت‌های گذشته ایران لازمه ادامه برجام است، خاطرنشان کرد: در برجام نیز این موضوع وجود دارد که پرونده باید خاتمه یابد و تاکید مقام معظم رهبری تاکیدی بر اجرای صحیح برجام است.

ظریف توقع ایران از کشورهای 1+5 را عمل به تعهد خود خواند و آن را یک پایه محکم برای تقویت همکاری‌ها در آینده و ورود به موضوعاتی دانست که نیاز به همکاری دارد مانند تروریسم و افراط‌گرایی در منطقه.

وی همچنین در پاسخ به سؤالی در خصوص نتایج بررسی حقوقی نامه‌های صادر شده از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا برای اجرای برجام گفت: نامه مقام معظم رهبری ضرورت اقداماتی که آمریکا و اتحادیه اروپا باید در روز تصمیم اتخاذ کنند را یادآور شدند که باید تمام تحریم‌ها برداشته شود. برای اینکه ما اقدامات خود را شروع کنیم آمریکایی‌ها باید تصمیماتی اتخاذ کنند که اتحادیه اروپا این اقدامات را به اشکال مختلف انجام دادند و به همین دلیل اقدامات ما شروع شد اما این بدان معنی نیست که اقدامات آنها کافی می‌باشد.

ظریف با بیان اینکه برای شروع اجرای اقدامات تا روز اجرایی شدن، آمریکا باید اقدامات بیشتری داشته باشد که از جمله آنها دستورالعمل‌هایی به نهادهای مختلف و برداشته شدن مزاحمت‌ها برای بانک‌ها می‌باشد گفت: اوباما در دستوری که روز تصمیم به وزرای خارجه، انرژی و خزانه و بازرگانی صادر کرد به آنها دستور داد کلیه اقدامات را انجام دهند و تضمین داد تمام تصمیم‌ها بلافاصله بعد از اجرایی شدن به طور خودکار انجام گیرد.

وزیرخارجه کشورمان گفت:‌اقدامات وزرای خارجه و خزانه‌داری باید حتما تا قبل از اجرایی شدن عملیاتی شود که در این خصوص هنوز در حال مذاکره هستیم تا تعهدات‌شان را اجرایی کنند.

وی افزود: جمهوری اسلامی اقدامات احتیاطی لازم برای مطمئن شدن از عدم خلف وعده آمریکا را داشته و امیدواریم آنها خلف وعده نکنند چرا که مردم ایران در برابر خلف وعده پاسخ مناسب خواهند داد.

در ادامه نیکاس کودزیاس وزیر امور خارجه یونان نیز ضمن قدردانی از میزبانی ایران گفت: روابط ایران و یونان رابطه‌ای هزار ساله، کاملا شناخته شده و از غنی‌ترین روابط انسانیت است.

وی با بیان اینکه کسانی که دارای چنین تاریخی نیستند، نمی‌توانند عمق این رابطه را درک کنند، گفت: روابط ما پیش‌تر از مشکلات امروزی است و می‌تواند در حل خیلی از مشکلات مؤثر باشد.

وزیر امور خارجه یونان افزود: ما علاقه‌مندیم از توافق ایران و 1+5 استقبال کنیم چراکه فرهیختگی خاصی در آن وجود دارد و راه‌های حل مشکلات را نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه هر کس پایبند به این توافق نباشد فرصت را از دست خواهد داد، گفت:  ایران توافق‌هایی را که امضا می‌کند را به تحقق می‌رساند بنابراین 5 کشور دیگر نیز باید این کار را انجام دهند.

کورایس با بیان اینکه به مذاکرات وین و نقش مؤثر ایران در این مذاکرات سلام و درود میگوییم، تأکید کرد: مسئله سوریه نیز به چند لحاظ برای ما اهمیت دارد.

وی با اشاره به اینکه سوریه کشوری است که دارای فرهنگ غنی است خاطرنشان کرد: ما همبستگی‌های قدیمی با این کشور داریم.

انتهای پیام/

برچسب ها: اااااا ، ااااااا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار