مدیرکل دفتر مدیریت بیماری های غیرواگیرگفت: 67 درصد مرگ و میر افراد 30 تا 70 ساله در کشور به دلیل بیماری های غیرواگیر اتفاق می افتد.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران، دکتر احمد کوشا در کارگاه آموزشی برای اجرای فاز اول برنامه کنترل بیماری های غیر واگیر و عوامل خطر منتسب به آنها ( PEN) گفت: بيماريهاي غيرواگير از عمده ترين علل مرگ ومير در كشور است و از علل عمده مرگ زودرس محسوب مي شود.

وی افزود: 67 درصد مرگ هاي گروه سني 30 تا 70 سال منتسب به چهار بيماري عمده غيرواگير قلبي عروقي، ديابت، مزمن تنفسي و سرطان است.

وی ادامه داد: بر اساس قطعنامه سازمان ملل از سالهاي قبل برنامه كنترل و پيشگيري چهار بيماري غيرواگير و چهار عامل خطر منتسب به آن با رويكردي متفاوت از قبل و بر پايه ارزيابي عوامل خطر وارزيابي ميزان خطرابتلا به حمله قلبي و سكته قلبي دردستوركار دفتر مديريت بيماريهاي غيرواگير قرار گرفت.

وی افزود: اين دفتر باهمكاري دفاتر و مراكز حوزه معاونت بهداشت و زير نظر معاون بهداشت اقدام به تدوين راهنماي آموزشي كنترل بيماري هاي غيرواگيردر نظام مراقبت هاي بهداشتي اوليه كرده است و  چهار شهرستان شهرضا، بافت ، نقده و مراغه انتخاب شدند و اجراي اين برنامه در اين چهارشهرستان كليد خورده است.

دکترکوشا بیان داشت: رویکردهای کارگاه آموزشي آموزش پروتكل جديد كنترل بيماريهاي غيرواگير عبارتند از قرار دادن دستگاه هاي اندازه گيري قندخون و كلسترول خون درخانه هاي بهداشت يا پايگا ههاي سلامت و ارزيابي خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ از طریق آزمایشات مربوطه.

مدیرکل دفتر مدیریت بیماری های غیرواگیر ادامه داد: در اين برنامه بيماري مشكوك به آسم توسط بهورزان و مراقبان سلامت شناسايي مي شوند و پس از تاييديه نهايي آن توسط پزشك، مراقبت هاي لازم توسط بهورز مراقبت سلامت با كمك دستگاه پيك پلومتر كه اين مراكز به آن مجهز شده اند انجام مي گيرد.

وی افزود: اين برنامه در ادامه حركت جهاني است كه ايران با تهيه سند جامع كنترل بيماري هاي غيرواگير در آن پيشگام بوده و قرار است این برنامه در يك دوره شش ماهه به آزمايش گذاشته شود و سپس در قالب بسته هاي خدمت گروه سني به تدريج به كل كشور تعمیم داده شود.

انتهای پیام/

برچسب ها: بیماری ، واگیردار ، آسم ، سرطان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار