هند در پی امضای توافق تجاری با ایران

یک مقام هندی اعلام کرد دهلی نو علاقه‌مند به امضای یک توافق تجاری با ایران به محض برداشته شدن تحریم‌های این کشور است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه اینترنتی اکونومیک تایمز به نقل از یک مقام ارشد وزارت بازرگانی هند اعلام کرد: دهلی نو علاقه‌مند به امضای یک توافق تجاری ترجیحی با ایران به محض برداشته شدن تحریم هاست. 

این پایگاه اینترنتی در گزارشی نوشت: این نخستین توافق نامه تجاری هند با یک کشور در غرب آسیا محسوب می‌شود و سبب خواهد شد این کشور بتواند به دیگر بازارهای منطقه نیز دسترسی داشته باشد. 

یک مقام بلندپایه وزارت بازرگانی هند، که نخواست نامش فاش شود، در گفتگو با اکونومیک تایمز اعلام کرد: «ما روابط خوبی با ایران داریم. ایران در دراز مدت، بازار خوبی برای ما محسوب می‌شود.» 

او همچنین گفت: «از این رو، امضای یک توافقنامه تجاری ترجیحی با ایران برای ما مهم است و ما به امضای چنین توافق نامه‌ای علاقمند هستیم. ما همچنان در مرحله فکر کردن درباره این موضوع قرار داریم.» 

این مقام هندی خاطر نشان کرد منظورش از قرار داشتن در مرحله تفکر این است که دو طرف به امضای چنین توافق نامه‌ای علاقه نشان داده‌اند، اما هنوز روند مذاکرات در این باره آغاز نشده است. 

او افزود: ایران همچنین در حال آماده شدن برای امضای این توافق به محض برداشته شدن تحریم هاست. 

او گفت: «ایران در تلاش برای دسترسی و عضویت در سازمان تجارت جهانی است. آن‌ها برای پیوستن به این سازمان از خود تمایل نشان داده است. در حال حاضر مذاکراتی انجام نشده است. از نقطه نظر هند، بهتر است ما هر چه زود‌تر این توافق نامه را امضا کنیم.» 

این یک گام منطقی به سوی بهبود روابط تجاری دهلی نو با تهران محسوب می‌شود که هند را در اولویت روابط تجاری و سرمایه گذاری قرار داده است. 

در ادامه این گزارش آمده است: ایران در تلاش برای همکاری با هند در زمینه‌های کشاورزی، آی تی، صنایع فولاد، هتل و گردشگری است. این در حالی است که هند قصد دارد در بندر چابهار ایران نیز سرمایه گذاری کند. 

هند، قطعات خودرو، موتور، و مواد شیمیایی و برنج، شکر و دیگر محصولات کشاورزی به ایران صادر می‌کند. این کشور از ایران نفت وارد می‌کند. 

آجای ساهای، مدیر عامل فدراسیون سازمان‌های صادراتی هند، اعلام کرد: «ایران کشور خوبی برای امضای توافق نامه تجاری است زیرا این اقدام سبب باز شدن درهای دیگر بازار‌ها در غرب آسیا به روی ما خواهد شد.» 

ساهای همچنین گفت در چنین سناریویی، صادرکنندگان انتظار دسترسی به بازارهای بزرگ‌تر در بخش‌هایی از قبیل کشاورزی، دارویی، شیمیایی، کاغذ، منسوجات مصنوعی، پوشاک، آهن، فولاد، آلومینیوم، قطعات خودرو، ماشین آلات الکتریکی و جواهرات را دارند.»


انتهای پیام/


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار