اربعین روز ظهور جلوه‌های مکتب حضرت ابی‌عبدالله (ع) است

اربعین، روز تحقق آرمان‌های سیدالشهداست.

محمدرضا سنگری، نویسنده، در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص واقعه کربلا و روز اربعین گفت: ما همواره شاهد حرکت‌های بزرگی در تاریخ بوده‌ایم که سازندگان و بوجود آورندگان در میانه راه خسته شدند و از نیمه راه برگشته‌اند، اما کربلا اتفاقی است که هرچه آن را ادامه می‌دهیم، می‌بینیم عناصر شرکت کننده در آن استوارتر و محکم‌تر بر ایمان و آرمان خود ایستاده‌اند.

وی در ادامه افزود: مصداق بارز آن امام سجاد (ع) و حضرت زینب (س) و بعد از آن مجموعه کاروان اسیران است. کاروانی که با همه مشقت و سختی‌ها در بیابان‌های خارزار با تازیانه و شکنجه از میان هلهله و شادی و خنده دشمن عبور می‌کنند، اما آنها در ادامه کوتاه نمی‌آیند و سستی نمی‌ورزند؛ یعنی تا یک اربعین یعنی چهل روز بعد تا انتهای این مسیر را به درستی طی می‌کنند و آرمان حضرت ابی‌عبدالله را به تحقق می‌رسانند.

سنگری عنوان کرد: از این رو اربعین یا چهلمین روز به معنای کمال و تمام، رسیدن به قله راه است. در حقیقت اربعین روز ظهور جلوه‌های مکتب حضرت ابی‌عبدالله و روز پیروزی ایشان و یارانش علی‌رغم شهادت آنهاست.

این نویسنده افزود: کربلا خالص‌ترین و پاک‌ترین اتفاق و انقلاب تاریخ است. ما در تاریخ اسلام حوادث و جنگ‌های بزرگی از قبیل جنگ احد، بدر و خندق و ... با حضور پیامبر و یارانش را داریم؛ اما در هیچ کدام خلوص یاران، به اندازه واقعه کربلا را نیست. به عنوان مثال در جنگ «احد» می‌بینیم کسانی برای به دست آوردن غنیمت، سنگر را رها می‌کنند. 

سنگری در پایان گفت: خداوند در سوره انفاق می‌فرماید: پیامبر به یاران خود فرمود: دوست دارید با کدام کاروان دشمن مواجه شوید؟ بسیاری از آن‌ها گفتند با کاروانی که شمشیر و نیزه ندارند ... یعنی آنها از سختی و از اینکه زخم بردارند و به شهادت برسند، پرهیز می‌کردند. اما یاران ابی‌عبدالله تمامشان عاشقانه گفتند اگر مرگ 70 مرتبه اتفاق بیافتد، ما هر بار عاشقانه‌تر از قبل جانمان را فدا می‌کنیم و اگر قرار باشد در آتش بسوزیم و خاکستر شویم و دوباره ما را زنده کنند، هر بار بهتر از قبل می‌جنگیم. بنابر این عاشورا پاک‌ترین، ناب‌ترین و خالصانه‌ترین انقلاب تاریخ است و این تنها یکی از دلایل ماندگاری، پویایی و زایایی واقعه کربلاست.



برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.