رمزگشایی از سخنان علی لاریجانی در نشست خبری/ 1

" رفتار روسیه" مورد حمایت ایران است

"رفتار روسیه" در مبارزه با تروریسم تکفیری در سوریه و منطقه مورد حمایت ایران است.

به گزارش خبرنگار  دفاعی امنیتی  گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛  مدتی است که ارتش فدراسیون روسیه در سوریه با تروریست‌های تکفیری می‌جنگد و در این پروسه به موفقیت‌های خوبی نائل شده‌ است.

روسیه در نبرد با تروریست‌ها زیرساخت‌ها و پایگاه‌های نظامی آن‌ها را بمباران می‌کند و تجهیزات نظامی در اختیار ارتش سوریه قرار می‌دهد تا بتوانند در مقابل تروریست‌ها نقش موثری ایفا کنند. رئیس مجلس شورای اسلامی اخیراً عنوان داشته که رفتار فدراسیون روسیه (در مبارزه با تروریسم تکفیری و ایجاد ثبات در منطقه) مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران است.



** بازخوانی اظهارات  "لاریجانی"

" علی لاریجانی" رئیس مجلس شورای اسلامی در نشست خبری که اخیراً برگزار شد، درباره نحوه مبارزه  فدراسیون روسیه با تروریسم اظهار داشت: ما رفتار روسیه در مبارزه با تروریسم را درست می‌دانیم و معتقدیم که کشورهای منطقه در مبارزه با تروریسم باید رفتارشان را درست کنند.







وی ادامه داد: موضوعی که امروز روسیه در مبارزه با داعش و دیگر گروه‌های تروریستی دنبال می‌کند، اگر غربی‌ها نیز این کار را می‌کردند؛ این مشکلات را نداشتیم.  رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان این که رفتار روسیه را صحیح می‌دانیم، اظهار داشت: ما کمکشان خواهیم کرد و در مسائل سیاسی و عملیاتی این کشور را مورد حمایت قرار می‌دهیم.



*** نزدیکی مواضع " تهران- مسکو"

اگر به اتفاقات منطقه  "غرب آسیا " و جهان نگاه کنیم می‌بینیم که مواضع فدراسیون روسیه و جمهوری اسلامی ایران به یکدیگر نزدیک بوده و البته مصداق‌هایی نیز در این زمینه وجود دارد.


در موضوع توسعه‌طلبی ایالات‌متحده آمریکا؛ هر دو کشور در منطقه خود با مواردی مواجه هستند، برای مثال ایالات‌متحده آمریکا در منطقه غرب آسیا به دنبال توسعه پایگاه‌های نظامی خود در کشورهای حوزه خلیج‌فارس همچون عربستان سعودی، بحرین، کویت، قطر، امارات عربی متحده و .... بوده و به دنبال ایجاد یک سپر دفاع موشکی یکپارچه است.


آمریکا کشورهای منطقه غرب آسیا را با  "سناریو ایران" هراسی تحریک می‌کند تا در مقابل جمهوری اسلامی ایران صف آرایی کنند و پروسه سپر دفاع موشکی در خلیج‌فارس در همین راستا است. دقیقاً سناریو مذکور( ایجاد سپر موشکی) در شرق اروپا و در اطراف فدراسیون روسیه در دست پیگیری بوده و از سال 2005 به بعد با فراز و نشیب‌هایی مواجه شده است.



**وجه تشابه ایران و فدراسیون روسیه قدرت موشکی بالای آن‌ها است

ایالات‌متحده آمریکا 4 کشور لهستان، جمهوری چک، رومانی و ترکیه را در جهت استقرار سامانه‌های دفاعی موشکی خود از گذشته کاندیدا قرار داده ( و البته اقداماتی نیز در این کشورها انجام داده است) تا قدرت موشکی "مسکو - تهران" را محدود کند؛ البته وجه تشابه ایران و فدراسیون روسیه قدرت موشکی بسیار بالای آن‌ها است که می‌تواند با سامانه دفاع موشکی آمریکا مقابله کنند.



مسکو با روی لانچر فرستادن و شلیک موشک‌های  "یارس"،  "توپول ام" ،  "بولاوا"، "استقرار موشک‌های راهبردی اسکندر در منطقه کالینینگراد ( شرق روسیه) و انجام مانورهای نظامی سیگنال‌های قدرتمندی برای پیمان آتلانتیک شمالی  (ناتو ) ارسال کرده که " مسکو" از قدرت بازدارندگی لازم برای مقابله با این پیمان برخوردار است.













از طرف دیگر جمهوری اسلامی ایران از سال 2006 که تهدیدات آمریکایی‌ها افزایش چشمگیری یافت با انجام رزمایش‌های متعدد و روی لانچر فرستادن و  شلیک موشک‌های راهبردی همچون  "سجیل"، "قدر  اف"، "بینا" و  "عماد"  قدرت و توان بازدارندگی خود را به آمریکا و هم پیمانانش نشان داده است.











*** چرا  "رفتار روسیه" مورد حمایت ایران است

یکی از دلایلی که به گفته رئیس مجلس شورای اسلامی، جمهوری اسلامی ایران از رفتار روسیه حمایت می‌کند؛ تلاش  "مسکو" در ایفای یک نقش صادقانه در مبارزه  با تروریست‌های تکفیری در سوریه بوده که این اقدام مهم مورد حمایت فکری و مستشاری جمهوری اسلامی ایران است.


دلیل دیگری که رفتار روسیه در مقابله با تروریسم مورد حمایت ایران بوده این است که هر دو کشور نگران گسترش تروریسم در نزدیکی مرزهای خود هستند و به همین دلیل است که بمباران مواضع تروریست‌های تکفیری با حمایت مستشاری و فکری ایران صورت می‌گیرد و " علی لاریجانی" معتقد است که ما از مسکو حمایت‌های عملیاتی و سیاسی انجام می‌دهیم و منظور رئیس مجلس شورای اسلامی از حمایت سیاسی موضع‌گیری دستگاه دیپلماسی ایران در حمایت از  "مسکو" در راستای هم افزایی در زمینه مبارزه با تروریسم و حمایت عملیاتی، کمک‌های مستشاری جمهوری اسلامی ایران به روسیه در استان‌های مختلف سوریه برای تاثیرگذاری هرچه بیشتر نبردهای هوایی است.


وجه مشترک دیگر ایران و روسیه مبارزه با تروریست‌های داعش در عراق و سوریه بوده که امنیت منطقه "غرب آسیا" و حتی  "قفقاز" را با خطر مواجه می‌کند و لذا ایران از  "رفتار روسیه" در مبارزه با تروریست‌های داعش در سوریه و عراق ( در صورت فراهم آمدن شرایط در کشور عراق و بمباران مواضع داعش در این کشور) حمایت می‌کند.


ارتش و نیروهای مردمی سوریه با قدرت در برابر تروریسم مدل داعشی ایستاده‌اند و البته در این پروسه نباید نگرانی های فدراسیون روسیه از بابت مرزهای جنوب غربی خود را فراموش کرد و اراده "مسکو" در مبارزه با تروریسم و گسترش امنیت ملی خود است.


دو سال پیش در دیدار "بندر بن سلطان بن عبدالعزیز آل سعود" و رئیس جمهور روسیه برخی نقطه نظرات از سوی رئیس دستگاه اطلاعات عربستان مطرح شد و ضمنا "بندر بن سلطان" تهدید کرد که اگر ادامه حمایت از سوریه انجام شود عنان چچنی های این کشور را آزاد می‌کنند تا روسیه را بی ثبات کنند که البته پاسخی که "ریاض" از "مسکو" دریافت کرد همچون سابق حمایت روسیه  از نظام سوریه بود (بیشتر بخوانید).



در مجموع به دلیل وجه اشتراک  "تهران - مسکو" در مقابله با طرح‌های توسعه‌طلبانه ایالات‌متحده آمریکا، تلاش برای امنیت پایدار توسط ایران و روسیه در منطقه غرب آسیا و قفقاز، مبارزه با فرقه‌گرایی و تروریسم در سوریه و مبارزه با تروریست‌های داعش در منطقه، تهران از  "رفتار مسکو"  حمایت سیاسی و عملیاتی می‌کند.


گزارش از محمد زرچینی

انتهای پیام/






اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار