روسیه واحدهای نیروگاهی هسته ای جدید در ایران می سازد

خبرگزاری ایتارتاس از ساخت واحدهای نیروگاهی هسته ای جدید از سوی روسیه در ایران خبر داد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ خبرگزاری ایتارتاس در گزارشی از مسکو نوشت:
مقامات شرکت «اتم استروی اکسپورت» روسیه روز چهارشنبه به خبرگزاری ایتارتاس اعلام کردند روسیه و ایران از منافع متقابل خود در ساخت واحدهای نیروگاهی هسته ای جدید در ایران خبر دادند.

یک مقام ارشد این شرکت روسی در این باره گفت: «روسیه و ایران به گفتگوها درباره همکاری با هدف تامین خدمات فنی برای نیروگاه هسته ای بوشهر ادامه می دهند.»

وی افزود روسیه به تامین حمایت فنی برای استفاده ایمن از نخستین واحد نیروگاه هسته ای ایران ادامه خواهد داد.

شرکت «اتم استروی اکسپورت» افزود: «روسیه و ایران، آمادگی متقابل خود را برای همکاری در چارچوب توافقات امضا شده در فصل پاییز 2014 اعلام می کنند.»

روسیه و ایران در ماه نوامبر سال 2014، مجموعه ای از موافقتنامه ها را به منظور ساخت هشت واحد نیروگاه هسته ای در ایران امضا کردند. روسیه همچنین سوخت هسته ای برای استفاده در نیروگاه های هسته ای ایران را در تمام مدت عمر فعالیت این هشت واحد نیروگاهی جدید تامین خواهد کرد.

به علاوه، قراردادی که به منظور ساخت دومین خط نیروگاه هسته ای بوشهر به امضا رسید، ساخت دو واحد نیروگاه هسته ای را با احتمال افزایش به چهار واحد نیروگاهی، پیش بینی کرده است.

نیروگاه هسته ای بوشهر که در ساحل خلیج فارس قرار گرفته است، ظرفیت تولید یک هزار مگاوات برق را دارد. این نیروگاه، نخستین نیروگاه هسته ای نه تنها در ایران، بلکه در سرتاسر منطقه خاور میانه به شمار می رود.

شرکت آلمانی «کرافت ورک یونیون ای جی » در سال 1975 ساخت نیروگاه هسته ای بوشهر را آغاز کرد. پس از انقلاب اسلامی ایران که در ماه فوریه سال 1979 رخ داد، نگرانی های به وجود آمده باعث شد قرارداد ساخت این نیروگاه در ایران در سال 1980 لغو شود. دولت آلمان در آن تاریخ تصمیم گرفت به تحریم های آمریکا در خصوص تامین تجهیزات برای ایران بپیوندد.

روسیه و ایران موافقتنامه در خصوص نهایی کردن نخستین واحد نیروگاهی در بوشهر را در ماه ژانویه سال 1995 امضا کردند. الحاقیه این قراداد در خصوص ساخت کامل و آماده تحویل این نیروگاه با شرکت روسی «اتم استروی اکسپورت» در سال 1998 امضا شد.

انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار