مشهد؛

نبشابور میزبان همایش ملی بزرگداشت فضل بن شاذان

رییس دانشگاه پیام نور نیشابور از برگزاری همایش ملی بزرگداشت فضل بن شاذان نیشابوری همزمان با روزحوزه و دانشگاه در تاریخ 26 و 27 آذر ماه در این شهرستان خبر داد.

نبشابور میزبان همایش ملی بزرگداشت فضل بن شاذانبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان خبرنگار از مشهد؛ حجت الاسلام دکتر حسن رضایی افزود: برگزاری همایش فضل بن شاذان نیشابوری مطالبه 15 ساله مقام معظم رهبری است که فرمودند «در هر صورت بایستی شخصیت این بزرگوار شناخته شود و از او تجلیل به عمل آید و باید کنگره ای در خور شان این فقیه ارجمند برگزار شود و اگر در ابعاد کشوری یا بین المللی هم باشد، فضل بن شاذان یقینا شایستگی آن را دارد.

وی گفت: برای برگزاری این همایش تا کنون 70 مقاله به دبیرخانه همایش بزرگداشت فضل بن شاذان نیشابوری ارسال شده که برای داوری و انتخاب آثار برتر در اختیار هیات داوران قرار گرفته است

رییس دانشگاه پیام نور نیشابور اظهار کرد: محورهای اصلی مقالات این همایش را 'فضل بن شاذان از دیدگاه متفکران و اندیشمندان'، 'دیدگاه های فقهی و کلامی و فلسفی فضل بن شاذان'، 'تاثیر وی بر اندیشمندان بعد از خود'، 'شخصیت و خاندان'، 'فضل بن شاذان و ولایت معصومین(ع)'، 'نیشابور در عصر فضل بن شاذان '، 'اوضاع سیاسی نیشابور در قرن سوم هجری' و 'کتاب شناسی فضل بن شاذان' تشکیل می دهند

وی ادامه داد: بیش از 120نفر از بزرگان حوزه های علمیه و دانشگاه برای حضور در این همایش که در فرهنگسرای سیمرغ نیشابور برگزار می شود اعلام آمادگی و ثبت نام کرده اند.

رییس دانشگاه پیام نور نیشابور با اشاره به اینکه این همایش به ترویج اندیشه های فضل بن شاذان کمک می کند، افزود: تمام دغدغه ما و دستگاه های اجرایی شهرستان، برگزاری با کیفیت همایش بزرگداشت فضل بن شاذان نیشابوری این فقیه، متکلم و محدث بزرگ است.

حجت الاسلام رضایی گفت: همایش بزرگداشت فضل بن شاذان نیشابوری با مسئولیت معاون استاندار و فرماندارویژه نیشابور و کمیته های علمی، تبلیغات، اطلاع رسانی، اجرایی، اسکان، حمل ونقل و مالی با حمایت ادارات وسازمان های مختلف با محوریت دانشگاه پیام نور برگزار می شود.

وی یادآور شد: دانشگاه پیام نور تلاش می کند با همکاری همه مدیران شهرستان و نهادها خواسته معظم له را عملی کند تا این همایش شروعی باشد که در آینده همایش های دیگری در سطح بین المللی برای فضل بن شاذان نیشابوری برگزار شود.

فضل بن شاذان بن خلیل ازدی نیشابوری، فقیه، متکلم، محدث و مفسربزرگ قرن سوّم هجری قمری است که در نیشابور متولد شد و نزد پدرش شاذان که یکی از فقهای بزرگ عصر خود بود کسب علم کرد

فضل ابن شاذان که 180 اثر منسوب به او است از اصحاب امام جواد(ع)، امام هادی(ع) و امام حسن عسکری(ع) به حساب می آید

کتابی از فضل بن شاذان به دست امام حسن عسکری (ع) رسید، امام با ورق زدن به مطالعه کتاب پرداخت، فرمود: خدایش رحمت کند، اهل خراسان به منزلتش غبطه می خوردند زمانی که فضل بین ایشان زندگی می کرد.

انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.