مديركل آموزش و پرورش تهران :

اختصاص 34 میلیارد تومان برای تامین هزینه‌های مدارس توسط آموزش و پرورش/ تاسیس 2 مدرسه برای کودکان کار + تصاویر

مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران از اختصاص 34 میلیارد تومان برای تامین هزینه‌های مدارس توسط آموزش و پرورش و تاسیس 2 مدرسه برای کودکان کار خبر داد.

به گزارش خبرنگار   حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان ، چهاربند مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران در نشست رسانه‌ای مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران که در سالن کنفرانس آموزش و پرورش برگزار شد، گفت: آموزش و پرورش شهر تهران به تبع جریان کلی نظام آموزشی کشور در سال تحصیلی 94-95 یک میلیون و 80 دانش‌آموز را در مدارس دولتی و غیر دولتی تحت پوشش دارد. 2 هزار و 700 مدرسه دولتی و هزار و 500 غیر دولتی که این نشان دهنده این است که 19 درصد دانش‌آموزان در مدارس غیر دولتی هستند و ظرفیت مشارکت مردم در تعلیم و تربیت وجود دارد.اگر سیاست‌های منطقی و منصفانه‌ای برای مشارکت مردم تعریف کنیم مطمئنا این ظرفیت بیش از این خواهد بود و پیش بینی می‌کنیم که در تهران با پایان برنامه ششم توسعه در سال 1399 مدارس غیر دولتی به مرز 30 درصد می‌رسد . 

٢٨٠ مدرسه استيجاری در پايتخت وجود دارد / از طريق تبديل اراضی و املاك مازاد آموزش و پروش به دنبال تمليك اين مدارس هستيم
وی ادامه داد: مشروط بر اینکه نظام عرضه و تقاضا و نظام قیمت گذاری روی خدمات را متناسب با توان اقشار مردم تعریف کنیم و از رشد بی‌رویه هزینه ها در مدارس غیر دولتی بکاهیم تا این ظرفیت به مرز پیش‌بینی برسد.

مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران بیان کرد: برای کیفیت بخشی به فرآیند تعلیم و تربیت اقدامات زیادی از اردیبهشت ماه 1394 برنامه ریزی و اجرا شده است . بالغ بر 340 میلیارد ریال در طول تابستان و تا این تاریخ برای تامین نیازهای جاری مدارس تخصیص دادیم که به فراهم شدن شرایط ارتقای کیفیت کمک می‌کند، حدود 90 میلیارد ریال صرف تعمیرات مدارس ، سرویس‌های بهداشتی ، تعمیر تجهیزات هنرستان‌ها، میز و نیمکت‌ها، تجهیز مدارس به ویژه هنرستان‌ها و استاندارد سازی سیستم گرمایشی مدارس تهران شده است و این مبلغ مستقیما در اختیار آموزش و پرورش مناطق گذاشته شده و هزینه شده است. 

٢٨٠ مدرسه استيجاری در پايتخت وجود دارد / از طريق تبديل اراضی و املاك مازاد آموزش و پروش به دنبال تمليك اين مدارس هستيم
 چهاربند اظهار داشت: علاوه این مبلغ براساس مصوبه شورای شهر تهران مبلغی را شهرداری تهران به عنوان کمک به مدارس در نظر گرفته که به دو روش در اختیار مدارس قرار می‌گیرد. از 26 میلیارد تومان بودجه شهرداری برای مدارس 14 میلیارد تومان جهت ارائه خدمات غیر نقدی ( بهسازی فضا،‌تعمیرات و غیره) داده شده است. 70 درصد این تعهدات تایید و عمل شده است و این علاوه بر آن رقمی است که ما به مدارس داده بودیم. 12 میلیارد هم به صورت نقدی برای برنامه‌های عملیاتی مدارس در اختیار آموزش و پرورش مناطق گذاشته شده است. 
پس با احتساب این ارقام و کمک‌های آموزش‌ و پرورش بیش از 34 میلیارد تومان سرانه به مدارس پرداخت شده است. 

٢٨٠ مدرسه استيجاری در پايتخت وجود دارد / از طريق تبديل اراضی و املاك مازاد آموزش و پروش به دنبال تمليك اين مدارس هستيم
وی ادامه داد: کمک سرانه حدود 2 میلیارد و 700 میلیون تومان بین مناطق توزیع شده است و تا پایان این هفته به بقیه مدارسی که این کمک را دریافت نکرده‌اند ریخته می‌شوند . 

٢٨٠ مدرسه استيجاری در پايتخت وجود دارد / از طريق تبديل اراضی و املاك مازاد آموزش و پروش به دنبال تمليك اين مدارس هستيم

مهندس چهاربند خاطر نشان کرد: یکی از منابع مالی قانونی مدارس که در قانون تصریح شده است، کمکهای داوطلبانه مردم است که یکی از 4 منبع مالی برای کمک به مدارس حساب می‌شوند، بنابراین اینکه مردم به مدرسه کمک می‌کنند و پول می‌دهند مغایرتی با قانون ندارد و اگر داوطلبانه نباشد باید با آن برخورد شود. همچنین شفافیت در عملیات مالی مدارس در مصرف این منابع باید با نظر انجمن اولیا و مربیان باشد تا ارتقا پیدا کند. 

 چهاربند گفت: یکی از اقدامات مهم آموزش و پرورش ساماندهی کودکان کار است، چرا که این قشر در معرض انواع مخاطرات قرار دارد و اگر امروز به آنها توجه نکنیم، برای آینده شهر و کشور هزینه‌های سنگینی را به بار می‌آورند، چراکه متاسفانه این جمعیت مانند یک کالا خرید ، فروش  و اجاره داده می‌شوند و از حقوق اولیه خود محروم هستند. اما ما با همکاری نهادها در تلاش هستیم که این حق را به آنها برگردانیم این نهادها شامل موسسات خیریه ، سازمان بهزیستی و سازمان آموزش و پرورش هستند.

وی ادامه داد: طی نشست‌های متعددی که بر پا کردیم در پایان موفق شدیم در جنوب منطقه 12 تهران به صورت قانونمند با مشارکت شهرداری و حمایت انجمن‌های مردم نهاد دو مدرسه برای تعلیم و تربیت این کودکان اختصاص دهیم.
وی ادامه داد: برای سال آینده علاوه بر این دو مدرسه چهار مدرسه دیگر هم در منطقه 12 و 18 تهران برای افزایش پوشش‌دهی این کودکان تأسیس خواهیم کرد.

چهاربند بیان کرد: در خصوص پوشش‌دهی این کودکان باید بگوییم که از کتاب تا تأمین مدیر برای این مدارس و ارائه خدمات مشاوره‌ای در کنار سازمان بهزیستی هستیم تا این آسیب را از چهره شهر پاک کنیم و حق تحصیل و ... این کودکان را به آنها برگردانیم. این توان را داریم که با هماهنگی و همدلی دستگاه‌های مربوطه به خوبی این مسئله را پوشش دهیم تا این ضایعه را پاک گردانیم، چراکه عوارض استمرار این پدیده در بزرگسالی بسیار پیچیده و درمانش سخت می‌شود. پس باید در همین سنین کودکی این مشکلات را حل کنیم تا دست سوداگران ارزش‌های انسانی از سر این کودکان کم شود.

مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران ادامه داد:در دوره ابتدایی با خدمات مشاوره‌ای و در دوره‌های تحصیلی بالاتر همگام با این کودکان خواهیم بود تا زمینه استقلال آن‌ها را فراهم کنیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: تعداد کودکان تحت‌پوشش 400 نفر در دو واحد آموزشی پسرانه و دخترانه است اما ما در تلاش هستیم که در طول 3 سال آینده ظرفیت را برای پوشش این کودکان به 4 هزار نفر برسانیم.

شایان ذکر است؛ 53درصد از کودکان کار را اتباع بیگانه تشکیل می‌دهند که حدود 98 درصد آن‌ها افغانی هستند.





برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار