مشهد؛

علاج تب زمین بازگشت به اصل مسلمانی است/ تورنادوهای 16 گانه خطرناک در خراسان رضوی

در نشست خبری "زمین در تب " بر بازگشت به اصل مسلمانی در اسراف نکردن انرژی های زمین تاکید و از وجود 16 کانون تهدید آمیز گردوغبار در استان خبر داده شد .

به گزارش خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، این نشست خبری که صبح امروز در اداره منابع طبیعی استان برگزار شد، مدیر حفاظت محیط زیست خراسان رضوی نقش هر فرد را در کاهش تب زمین برگشتن به اصل مسلمانی دانست و گفت: در اصول مسلمانی ما این عین اسراف است که انرژی ها را بهینه مصرف نکنیم.

حمید صالحی با بیان حدیثی از امام صادق (ع) که زندگی بدون هوای تمیز، آب گوارا و زمین حاصل خیز میسر نخواهد بود را مبنای صحبت هایش قرار داد و افزود: تغییرات اقلیمی ناشی از افزایش گازهای گلخانه ای بسیار زیاد است و حدود 1.8 درصد از گازهای گلخانه ای جهان توسط ایران تولید می شود.

صالحی با بیان اینکه اگرچه جزو 20 اقتصاد برتر دنیا نیستیم اما جزو 10 کشور اول تولید کننده گازهای گلخانه ای هستیم تصریح کرد: ما باید به خاطر آموزه های دینی و تعهدات نظام جمهوری اسلامی و سخنان رهبر نسبت به محیط زیست و انتشار گازهای گلخانه ای متعهد باشیم و اقتصاد سبز و مقاومتی را طبق گفته های رهبر به پیش ببریم.

وی از پیش بینی دمای هوا درسال 2100 میلادی خبر داد و گفت: پیش بینی شده در سال 2100 دمای زمین بین 1 تا 5.4 درجه افزایش خواهد یافت و این به معنی آن است که چندین کشور زیر آب می روند و از بین خواهند رفت.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان از وجود تورنادوها در 21 استان کشورمان خبر داد و افزود: در استان هم 16 کانون گرد و غبار استان را تهدید میکند که بسیار قابل توجه است.

صالحی با بیان اینکه موتور ها از ماشین ها آلوده ترند گفت: وقتی در مشهد روزانه یک میلیون خودرو حرکت می کنند و 400 هزار موتور در شهر تردد میکنند که با وجود 1000 اتوبوس و 6700 تاکسی فرسوده چطور توقع داریم هوای مشهد آلوده نباشد.

وی گفت: تحقیقاتی شده است که نشان می دهد موتورها و دوچرخه ها می توانند با حدود یک میلیون و 700 هزار تومان تبدیل به موتورهای برقی شوند.

وی از عموم مردم تقاضا کرد با اراده و عزم انسانی و ایجاد آگاهی و فرهنگ در کاهش تب زمین موثر شوند.

در بطن بحران هستیم/پیامدهای متغیر شرایط وحشی جو

مدیر هواشناسی استان با بیان اینکه بحث گرمایش زمین در سالهای گذشته به صورت پیش بینی بود ولی اکنون در عین بحران و داخل بطن آن هستیم گفت: این بحث ها در سال های گذشته به صورت پیش بینی بود و ما پیش آگاهی می دادیم ولی اکنون ما در عین بحران و داخل بطن حادثه هستیم .تغییرات آب وهوایی بحث مهمی است که کل جهان را درگیر کرده است.

مجید حبیبی نوخندان تغییر در ترکیب جو را تغییر در رفتار جو دانست و افزود: افزایش گازهای گلخانه ای باعث تغییر در ترکیب جو می شود وعاملی برای تغییر در رفتار جو است.

وی پیامدهای این تغییر را ثابت ندانست و گفت: این تغییر پیامدهای ثابتی ندارد مثل یک فرد عصبانی است که همه کاری ممکن است انجام دهد. این تغییرات با نام شرایط وحشی جو ممکن است طوفان، سیل، خشکسالی و بسیاری از پدیده های غیر قابل انتظار را پیش بیاورد.

وی با بیان اینکه باید نگرش خود را تغییر دهیم و با تغییر نگرش مصرفی بپذیریم که در کشور خشک و استان کم آبی زندگی می کنیم گفت: ما نتوانسته ایم با شرایط اقلیمی سازگار شویم و با تغییر ذائقه غذایی و مصرف زیاد گوشت، طبیعت را تصرف کرده ایم.

حبیبی گفت: بر خلاف نظرعموم مردم، باران و برف آلودگی را کم نمی کند و باد هم فقط آلودگی را جا به جا می کند.

مدیراداره منابع طبیعی استان از بی نتیجه ماندن توقف افزایش گازهای گلخانه ای در کل جهان خبر داد و گفت: بیابانی شدن و کمبود آب شیرین در سطح استان به خاطر عوامل ناپایدار طبیعی جزئی از مشکلات است.

هادی باقری گفت: به ازای هر 50 هزار هکتار زمین یک نفر نگهبان را داریم و در کل از بعد شرایط منابع طبیعی در استان وضعیت خیلی مناسبی نداریم و نیاز به کمک و همراهی مجموعه حاکمیتی و مردم داریم.

انتهای پیام/ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.