گزارش گاردین: رویای امپراتوری اردوغان برای ترکیه خطرناک است

گاردین در گزارشی نوشت: اردوغان با تغییر سیاست‌های خارجی، ترکیه را در معرض خطر جدی قرار داده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان ؛ پایگاه اینترنتی گاردین در گزارشی نوشت: روحیه مجادله‌طلبانه و پرخاشگر ترکیه که در سیاست‌های خارجی چند ماه اخیر این کشور دیده می‌شود، امری تازه و بی‌سابقه است. آخرین باری که "رجب طیب اردوغان،" رئیس جمهور ترکیه، جنجالی سیاسی به راه انداخت به سال 2009 (1388) و برگزاری اجلاس داووس برمی‌گردد. در آن زمان اردوغان به "شیمون پرز،" رئیس اسبق رژیم صهیونیستی، توهین کرد و پرز وی را "تو"- پایین‌ترین سطح احترام دیپلماتیک- خطاب قرار داد و گفت: تو مسئول جنایات غزه هستی.

پس از آن اردوغان از حضور جنجالی در چالش‌های بین‌المللی استقبال کرد و در اموری مانند بهار عربی و بحران سیاسی سوریه دخالت کرد. اردوغان بر سرنگونی حکومت "بشار اسد،" رئیس جمهور سوریه، تاکید دارد و به استناد برخی مدارک، با خرید نفت از داعش، این گروه تروریستی را تقویت می‌کند.


ترکیه پذیرای 2 میلیون پناهجوی سوری شد و از آنها توقع دارد به محض بهبود اوضاع امنیتی به شهر یا روستای خود بازگردند. زمانیکه روسیه حملات هوایی خود را علیه مواضع داعش در سوریه آغاز کرد، ترکیه به تکاپو افتاد تا مانع از ادامه این حملات شود. سرنگونی جنگنده روسیه بوسیله نیروهای دولت ترکیه، نشان‌دهنده تلاش اردوغان برای به رخ کشیدن قدرت و اقتدارش بود که با واکنش تند مسکو مواجه شد. سیاست‌های خارجی ترکیه نشان‌دهنده علاقه اردوغان برای بازگشت به دوران امپراتوری عثمانی است. او خود را به اندازه‌ای قدرتمند و صاحب نفوذ می‌داند که ایجاد یک امپراتوری جدید و مدرن را در ترکیه برنامه‌ریزی می‌کند. رویای اردوغان برای تاسیس امپراتوری جدید ترکیه برای این کشور خطرناک خواهد بود. 
اردوغان در قدم اول به مبارزه با سوریه پرداخت که به دلیل درگیر بودن این کشور با بحران داخلی، دمشق نتوانست پاسخ مناسبی به دشمنی‌های ترکیه بدهد. اردوغان تصور کرد می‌تواند این کار را با روسیه نیز تکرار کند؛ اما پس از سرنگونی جنگنده روسیه متوجه اشتباهش شد. روسیه نیز زمانی به شکل امپراتوری اداره می‌شد و جالب آنکه امپراتوری روسیه در ده‌ها جنگ مختلف موفق به شکست امپراتوری عثمانی شده بود. درگیری اردوغان با "ولادیمیر پوتین،" رئیس جمهور روسیه، بزرگترین اشتباه وی بود زیرا روسیه همانند سوریه درگیر جنگ داخلی نیست و می‌تواند خیلی زود پاسخ کوبنده‌ای به ترکیه دهد.

اردوغان راه دوستی با غرب را در پیش گرفته است و به لطف این ماجرا توانست رونق اقتصادی چشمگیری برای ترکیه به ارمغان آورد بطوریکه ارزش مبادلات تجاری ترکیه هم‌اکنون از تمام رقبای منطقه‌ای بیشتر است. دوستی با غرب و رونق اقتصادی موجب شد اردوغان به این باور برسد که فقط چند گام کوتاه تا استقرار امپراتوری انحصاری خود در کشور فاصله دارد؛ اما توافق غرب به ویژه آمریکا با روسیه بر سر حفظ موقت بشار اسد در راس قدرت و مبارزه مشترک با داعش، تمام معادلات اردوغان را برهم زد.

گاردین در پایان نوشت: این رهبر زیاده خواه در حال مواجه شدن با نوعی انزوای سیاسی است زیرا نتوانست به خوبی رفتار بعدی دوستان غربی خود را پیش بینی کند. او هرگز حتی احتمال هم نمی‌داد آمریکا و روسیه برای حفظ موقت اسد در قدرت به توافق دست یابند و یا فرانسه و انگلیس به روسیه در موشک‌باران مواضع داعش کمک کند. اردوغان پیش از آنکه بتواند رویای خود را محقق کند، ترکیه را نابود خواهد کرد.


انتهای پیام/ 

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۱ ۱۶ آذر ۱۳۹۴
اردغان عاقلانه فکر کن با ایران در نیفت برای ما ایرانیان به عبارت زیر نگاه کن
در ره ولایت برخون غلتیدن آرزوست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۰ ۱۶ آذر ۱۳۹۴
باسلام
ببخشد اگه نظرم تند وتیزه ولی آرزومه ...
وقتی نقشه امپراتوری ایران بزرگ رو میبینم احساس غرور میکنم و آرزو میکنم روزِی ترکیه و عربستان و حتی روسیه هم ایالت های ما باشن
لطفاً دقت کنید که آرزوست و فقط آرزو
به امید خدا که به آرزوم برسم

مهدی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۳ ۱۶ آذر ۱۳۹۴
آرزو بر جوانان عیب نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۲ ۱۶ آذر ۱۳۹۴
اين نشان از حماقت اردوغان است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۱ ۱۶ آذر ۱۳۹۴
اقای خردوغان : فعلا این گاوی رو که زاییده ای بزرگ کن و امپراطوری عثمانی پیش کش .
آخرین اخبار