اسکی، لذتی چند میلیونی!

برف که می‌بارد انسان‌ها چند دسته می‌شوند؛ دسته‌ای دنبال سر پناهی گرم و نرم می‌گردند، دسته دیگر از خانه بیرون نمی‌آیند و دسته آخر آنهایی هستند که بساط اسکی آخر هفته خود را مهیا می‌کنند. گروهی اسکی کردن با تجهیزات چند میلیونی را دوست دارند اما وقتی نمی‌توانند از پس مخارج آن برآیند، سر خوردن روی همان تیوپ‌های وصله خورده را ترجیح می‌دهند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان ، منطقه البرز، اسکی به دلیل هزینه‌های زیادی که دارد در کنار دیگر رشته‌های لوکس و گران قیمت قرار می‌گیرد. لوکس از آن جهت گفته می‌شود که تنها در دسترس طبقه خاصی از جامعه که به لحاظ مالی «مرفه» نامیده می‌شوند قرار دارد. هزینه خرید تجهیزات معمولی این رشته بین دو تا سه میلیون تومان می‌شود و این در حالی است که هزینه اجاره یک روز لباس، آموزش و حضور در پیست‌های اسکی نیز 200 هزار تومان خواهد شد.

آموزش ساعتی 30 تا 42 هزار تومان

ناصر طالبی، رییس فدراسیون اسکی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنای منطقه البرز با بیان آنکه هزینه یک ساعت آموزش 30 هزار تومان خواهد بود، افزود: البته این هزینه برای مربیانی است که دارای مدرک مربیگری درجه سه هستند. این مبلغ برای مربیان درجه دو 35 هزار تومان و برای مربیان درجه یک 42 هزار تومان خواهد بود.

وی یادآور شد: علاقه‌مندان بعد از ثبت نام باید قبض‌های سه نسخه‌ای دریافت کنند. یک نسخه نزد خودشان نگه دارند، یک نسخه تحویل مربی دهند و نسخه دیگر نیز به مدرسه اسکی تحویل داده شود.

رییس فدراسیون اسکی به هزینه استفاده از پیست‌های اسکی دیزین، توچال و شمشک نیز اشاره کرد و افزود: بهای استفاده از پیست بین المللی دیزین در روزهای معمولی 80 هزار تومان و در روزهای پنجشنبه و جمعه 90 هزار تومان است. هزینه استفاده از پیست شمشک در روزهای عادی 55 هزار تومان و در روزهای پنجشنبه و جمعه 60 هزار تومان خواهد بود.

رییس فدراسیون اسکی یادآور شد: پیست توچال نیز از اسکی بازان برای استفاده طول ایام هفته 50 هزار تومان دریافت می‌کند.

هزینه تجهیزات اسکی بین 2 تا 10 میلیون تومان

یکی از فروشندگان تجهیزات اسکی با متغیر خواندن قیمت لوازم این رشته به خبرنگار ایسنا گفت: قیمت تجهیزات رشته اسکی بستگی به نوع و مدل آن با یکدیگر متفاوت هستند.

جلال ذاکری با اشاره به آنکه خرید یک ست لوازم اسکی معمولی بین 2 میلیون و 500 تا سه میلیون تومان هزینه خواهد داشت، افزود: در این ست معمولی، اسکی و فیکس یک میلیون و 100 هزار تومان، چوب دست 100 هزار تومان، کفش اسکی 600 هزار تومان، شلوار 250 هزار تومان، کابشن 400 هزار تومان، دست کش 150 هزار تومان، کلاه 100 هزار تومان، عینک 150 هزار تومان و جوراب 60 هزار تومان هزینه خواهند داشت. این قیمت‌ها برای بزرگسالان است و هزینه این لوازم (معمولی) برای کودکان و نونهالان نصف این مبلغ خواهد شد.

وی یادآور شد: لوازم اسکی با کیفیت متوسط نیز چیزی در حدود پنج میلیون تا 6 میلیون تومان هزینه دارد. خرید تجهیزات با کیفیت عالی 10 میلیون تومان خواهد شد.

اجاره تجهیزات 45 هزار تا 100 هزار تومان

ذاکری با اشاره به قیمت اجاره لوازم و تجهیزات اسکی برای یک روز، گفت: این اجاره بسته به کیفیت لوازم از 45 هزار تومان تا 100 هزار تومان متغییر خواهد بود. بسته به قدیمی بودن یا به روز بودن تجهیزات قیمت‌ها از 45 هزار تا 100 هزار تومان افزایش می‌یابد. این قیمت تنها برای اجاره اسکی، فیکس، کفش و چوب دست است. ما بقی لوازم مانند عینک، کلاه، شلوار، کابشن، جوراب به دلیل امکان انتقال بیماری اجاره داده نمی‌شود و باید توسط خود اسکی باز تهیه شود.

«بانک اسکی» می‌تواند باعث همگانی شدن اسکی شود

رستم کلهر، کارشناس و مربی سابق تیم ملی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به آنکه هزینه‌های اسکی در کشور در مقایسه با سایر کشورها به مراتب پایین تر است، افزود: اعتقاد دارم با وجود ظرفیت‌های طبیعی کشور می‌توانیم علاوه بر همگانی کردن اسکی هزینه‌های استفاده آن را نیز کاهش دهیم. معمولا اغلب کشورها از مکانیزم‌های مختلفی برای توسعه و همگانی نمودن اسکی سود می‌برند که ایجاد بانک اسکی یکی از این راه‌هاست.

مربی سابق تیم ملی اسکی بیان کرد: بانک اسکی می‌تواند با خرید لوازم و تجهیزات استوک، لوازمی که نو هستند ولی فروش نرفته‌اند و فروش آن به پیست‌های اسکی و علاقه‌مندان به قیمت یک سوم قیمت کمک شایانی به همگانی شدن این رشته ورزشی نماید.

وی با اشاره به منویات مقام معظم رهبری در موضوع همگانی کردن ورزش، گفت: این موضوع تاکید رییس جمهوری نیز بوده است و باید با ایجاد بسترهای مناسب در جهت همگانی نمودن ورزش گام برداشت.

کلهر با اشاره به پیست اسکی پولاد کف شیراز افزود: این پیست با وجود زیرساخت‌های مناسبی که دارد در روزهای تعطیل کمتر از 100 علاقه‌مند را در خود می‌بیند این در حالی است که در فاصله یک کیلومتری از این پیست سه هزار نفر با استفاده از تیوپ در حال تفریح کردن هستند. با نگاهی اجمالی به وضعیت این 3000 نفر به راحتی می‌توان تشخیص داد بیش از 60 درصد آنان در حوزه مالی توانمند هستند.

وی با اشاره به ظرفیت‌های مناسب کشور گفت: با برنامه‌ریزی مناسب می‌توان در جهت رشد توریسم ورزشی که تا به امروز مغفول مانده موفق بود. به گفته برخی مدیران، بیش از 1500 ایرانی برای اسکی به پیست‌های ترکیه رفته‌اند که باید روی این موضوع تامل کرد.

کلهر بیان کرد: ما به لحاظ جغرافیایی و محیطی منحصر به فرد ترین پیست‌های جهان را داریم که می‌توان با مجهز کردن و همچنین به روز کردن زیرساخت‌های توسعه بیشتری به این رشته ببخشیم. امیدوارم تمامی پیست‌ها مانند دربند سر و پولاد کف شیراز در جهت رشد و توسعه بیشتر اسکی گام بردارند.
منبع:ایسنا
برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
انتهای پیام/


برچسب ها: اسکی ، برف ، میلیونی ، تیوپ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار