مشهد؛

پایان کار نمایشگاه پژوهش و فناوری خراسان رضوی

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری خراسان رضوی در مراسم اختتامیه نمایشگاه پژوهش و فناوری استان گفت: دستاوردهای پژوهشی و محصولات فناورانه ارائه شده در این نمایشگاه کیفی و کاربردی بود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد؛ احسان ارکانی در این مراسم ضمن گرامیداشت 16 آذرماه و روز دانشجو گفت: از نظر کمی، حضور فعالان حوزه پژوهش و فناوری در این نمایشگاه نسبت به پارسال بیشتر و دستاوردهای پژوهشی و محصولات فناورانه ارائه شده نیز کیفی و کاربردی تر بود.

وی افزود: دانشجویان منشا بسیاری از پژوهش های برتر و کاربردی در کشور هستند همان طور که عمده فعالیتهای پژوهشی در نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری مشهد متعلق به دانشجویان بود.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری خراسان رضوی اظهار داشت: برخلاف سال های گذشته که مسئولیت مستقیم و متمرکز نمایشگاه پژوهش و فناوری برعهده یک مجموعه بود، امسال همه مراکز آموزشی، دانشگاهی و پژوهشی استان در برگزاری نمایشگاه مزبور مشارکت و همراهی مستقیم داشتند.

وی بیان کرد: موسسه فرهیختگان رضوی متشکل از همه دانشگاه ها، مراکز آموزش عالی و مراکز پژوهشی استان خراسان رضوی است و مدیریت و برگزاری این نمایشگاه را برعهده داشت.

ارکانی گفت: ترویج و گفتمان سازی مقوله پژوهش و فناوری و معرفی کردن دستاوردهای پژوهشگران و محققان در هفته پژوهش مهمترین هدف برگزاری این نمایشگاه بود که دردو سال اخیر در این استان گفتمان سازی و فرهنگ سازی مزبور تا حد زیادی محقق شده است.

وی افزود: در مدت مزبور ارائه محصولات و دستاوردهای پژوهشگران هم بسیار مناسب، منطقی و در یک فضای متعلق به خود آنان انجام شده است زیرا اگر این پژوهش ها در فضای دیگری به غیر از نمایشگاه ارائه می شد، هیچ گاه به نظر مسئولان نمی رسید.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری خراسان رضوی تصریح کرد: نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری بستری فراهم کرد که کارهای پژوهشی برجسته و بعضا منحصر به فرد توسط مسئولان دیده و زمینه حمایت از آنها برای کاربردی کردنشان فراهم شد.

وی گفت: هدف اصلی این نمایشگاه برقراری ارتباط بین دانشگاه ها و مراکز پژوهشی با فعالان عرصه تولید، صنعت و کارآفرینی بود که با توجه به حضور گسترده دستگاه ها اجرایی و مراکز آموزش و پژوهشی در آن، تاحد زیادی هدف مزبور محقق شد.

ارکانی اظهار داشت: خراسان رضوی استانی منتسب به امام هشتم شیعیان است و همواره در اکثر حوزه ها و مباحث کشوری رتبه ممتاز و برتر را دارد، همان گونه که در سال گذشته به عنوان استان برتر در حوزه فناوری و پژوهش در کشور انتخاب شد.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری خراسان رضوی اظهار امیدواری کرد کسب رتبه های برتر علمی و پژوهشی استان در سطح کشور همچنان تداوم داشته باشد.

رئیس دانشگاه فردوسی مشهد نیز گفت: هنوز ارتباط بین فعالان بخش تولید و پژوهشگران دانشگاه ها و مراکز عالی برای پر کردن خلاهای یکدیگر ناامیدانه است.

محمد کافی افزود: نگاه فعالان صنعتی به دانشگاه ها امیدوارانه نیست؛ نگاه آنان بیشتر به دستاوردهای پژوهشی در خارج از کشور است.
وی بیان کرد: از سوی دیگر دانشگاه ها و پژوهشگاه های کشور به دلیل برخورداری از بودجه اندک دولتی خود را بی نیاز از واحدهای صنعتی می بینند.

رئیس دانشگاه فردوسی مشهد گفت: سیستم پژوهش و فناوری در این استان و کشور کارآمد نیست و پژوهش های تقاضا محور کمتر انجام می گیرد.

کافی اظهار کرد: در مراکز پژوهشی خراسان رضوی پژوهشگران فراوانی وجود دارند که به سبب محدودیت اعتبارات دستگاه های اجرایی مرتبط با حوزه کاری آنان، قادر به تامین هزینه های جاری برنامه های پژوهشی خود نیستند.

وی افزود: از سوی دیگر صنایع به صورت ابتدایی و با راندمان بسیار پایین تولید می کنند در صورتی که اتصال این پژوهشگران به واحدهای صنعتی و هم افزایی آنها می تواند دستاوردهای ارزشمندی را به همراه داشته باشد.

رئیس دانشگاه فردوسی مشهد اظهار امیدواری کرد، دانشگاه و بخش صنعت به هم متصل و به صورتی برنامه ریزی شود که بخش پژوهش و فناوری خود را محتاج بخش صنعت بداند و بخش صنعت به دانشگاه و پژوهشگاه های موجود اعتماد کند.

کافی نمایشگاه امسال دستاوردهای پژوهش و فناوری مشهد را به لحاظ کمی و کیفی در مقایسه با سال گذشته موفق تر ارزیابی کرد .

وی گفت: 26 دانشگاه و مرکز آموزش عالی و مرکز پژوهش و فناوری استان، 47 واحد تحقیق و توسعه، 127 شرکت فناور، 20 شرکت دانش بنیان و 23 دستگاه اجرایی در این نمایشگاه شرکت کردند.

کافی افزود : نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری امسال به لحاظ کمی افزایش قابل توجه ای نسبت به سال گذشته داشت به طوری که گستره آن 1،5 برابر شد و 480 غرفه در این گستره 12 هزار مترمربعی آخرین دستاوردهای پژوهش و فناوری خود را در معرض نمایش عموم قرار دادند.

رئیس هیات مدیره موسسه فرهیختگان رضوی گفت: در این نمایشگاه از 79 محصول جدید و دانش بنیان رونمایی و 80 فناوری قابل عرضه در بازار ارائه شد.

کافی افزود: همچنین در نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری امسال خراسان رضوی 36 مورد دستاورد پژوهشی قابل بازاریابی تجاری شناسایی و 85 قرارداد فروش تجاری محصول فناور و پژوهشی منعقد شد.

وی بیان کرد: در این نمایشگاه جشنواره ایده های برتر هم برگزار و در آن 530 ایده جدید ارائه و مقرر گردید از ایده های برگزیده این جشنواره حمایت شود تا مسیر تبدیل آنها به فناوری و تجاری سازی به نتیجه برسد.

رئیس هیات مدیره موسسه فرهیختگان رضوی و متولی نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری خراسان رضوی افزود: 20 کارگاه مختلف آموزشی و تخصصی در این جشنواره تشکیل شد که بسیار مورد استقبال قرار گرفت.

وی گفت: هم افزایی و تعاملی که بین دستگاه های مختلف اجرایی در این نمایشگاه وجود داشت، بسیار مثال زدنی بود به طوری که دستگاه های مرتبط با یک حوزه کاری مانند 'آب' در کنار هم آخرین دستاوردهای پژوهشی خود را ارائه کردند.

کافی افزود: امید است تعاملی که بین دستاندرکاران دانشگاه ها و دستگاه های اجرایی در نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری ایجاد شده است بتواند تا حد زیادی مشکلاتی که در مسیر توسعه پژوهش کاربردی وجود دارد، برطرف کند.

رئیس هیات مدیره موسسه فرهیختگان رضوی گفت: با وجود این، ناهماهنگی بین بخش صنعت و دانشگاه چندان عمومیت ندارد و تک ستارگانی در دانشگاه ها و مراکز پژوهشی و از آن طرف در بخش تولید و صنعت هستند که در برقراری این هم افزایی بسیار موفق عمل کردند.
کافی پیشنهاد کرد، مدیریت عالی استان تک ستارگان مزبور در بخش صنعت و دانشگاه را حمایت کند و آنان را به عنوان الگو در این زمینه معرفی کند تا فراگیری و تکثیر چنین موفقیت هایی روز به روز بیشتر شود.

وی اظهار امیدواری کرد در سال آینده از تعجیل در برگزاری نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری جلوگیری و دبیرخانه دائمی برای جشنواره ایده های برتر تشکیل شود تا این گونه نمایشگاه ها در شرایط بهتر و با اثرگذاری بیشتری برپا گردد.

نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری خراسان رضوی از 13 تا 16 آذرماه در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی مشهد برپا بود.


انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.