ساری؛

هشدارهای پليس فتای مازندران در خصوص بلوتوث

بلوتوث مانند هر تکنولوژی بدون ريسک و خطر نخواهد بود.

به گزارش خبرنگار گروه استان ها باشگاه خبرنگاران جوان از ساری، به نقل از پايگاه خبری پليس فتا مازندران ، در گذشته، تنها راه برای اتصال به ابزارها و دستگاه ها از طريق کابل بود که اغلب دست و پا گير و مزاحم بودند.

با معرفی تکنولوژی بلوتوث، ابزارها و دستگاه ها توانستند با استفاده از فرکانس راديويی موج کوتاه کم قدرت در يک فاصله و محدوده 10متری برای به اشتراک گذاری اطلاعات و منابع به يکديگر متصل شوند.

بلوتوث به طور عمده برای ايجاد يک شبکه بی سيم شخصی از طريق اجازه دادن به کاربران برای ايجاد شبکه اختصاصی بين ابزار مختلف دارای قابليت بلوتوث مانند تلفن های همراه، تبلت ها، لپ تاپ، اتومبيل، پرينتر، ابزار پزشکی و درمانی، ميکروفون، هدست و ..... مورد استفاده قرار می گيرد.

موارد امنيتی بلوتوث

بلوتوث مانند هر تکنولوژی دارای مزايا و معايبی است، بنابراين استفاده از بلوتوث بدون ريسک و خطر نخواهد بود.امنيت بلوتوث شامل اجازه برقراری ارتباط، احراز هويت و رمزگذاری اختياری است.

با استفاده از امکان اجازه اتصال، کاربر دسترسی از طريق بلوتوث به منبع و ابزاری که درخواست اتصال داده است را رد يا قبول می کند. احراز هويت به منظور تاييد شناسايی دستگاه دارای توانمندی بلوتوث برای اتصال به ديگر دستگاه ها است. رمزنگاری، داده ها را تبديل به کدهای رمزی می کند به نحوی که هکر و شخص سوم نمی تواند متوجه محتوای پيام شود.

با وجود اين مکانسيم هاي دفاعي هم، استفاده از بلوتوث مي تواند منجر به افشا و از دست رفتن اطلاعات به شيوه هاي زير شود.

1-روش اول:فرد مهاجم يا هکر پيامی برای شما ارسال می کند و از شما می خواهد که بلوتوث خود را برای دريافت پيام، که اکثرا مقاصد تبليغاتی دارند روشن کنيد. اين شيوه همانند روشی است که در ايميل های اسپم و همچنين حملات فيشينگ عليه کاربران ايميل استفاده می شود.

هنگامی که يک پيام کلاهبرداری با محتوای مضر از طريق بلوتوث ارسال می شود، ممکن است کاربر را به پاسخ دادن به پيام و همچنين افزودن مهاجم به دفترچه آدرس خود ترغيب و تشويق کند. صاحبان دستگاه های دارای بلوتوث بايد آگاه باشند، شايد پيامی را که دريافت می کنند يکي از انواع حملات مهندسی اجتماعی باشد که در آن با تغييرات و دست کاريهايی که توسط مهاجم ايجاد می شود منجر به افشای اطلاعات مي شود.

2-روش دوم :در اين روش اتصال به اجبار با دستگاه دارای قابليت بلوتوث جهت دسترسی به اطلاعاتي همچون ليست تماس، تقويم، ايميل، پيام هاي متني، تصاوير، فيلم ها، کد IMEI و اطلاعات ديگري که در کارت حافظه ذخيره شده، برقرار می شود.

IMEIکد و شناسه منحصر به فردي برای هر دستگاه است که هکر و مهاجم مي تواند با تغيير و دسترسی به آن تمامی تماس هاي ورودی شخص را به دستگاه خود منتقل کند.

اين شيوه در مقايسه با شيوه اول بسيا مخرب تر است، زيرا در حالت دوم اتصال بدون اطلاع صاحب دستگاه صورت پذيرفته است. يکی ديگر از مواردی که توسط مجرمان پس از اتصال از طريق بلوتوث انجام می شود تخليه شارژ باطري گوشی کاربر است که موجب مختل شدن ادامه کار دستگاه شخص می شود.

در حال حاضر از بلوتوث برای اتصال هدست به گوشی موبايل، موس های بی سيم و انتقال اطلاعات از ابزاری به ابزار ديگر استفاده مي شود.مهاجمان نيز با بررسي اين تکنولوژی به دنبال يافتن راهی برای سرقت اطلاعات و نفوذ به سيستم ها و ابزارهاي کامپيوتری هستند.

پليس فتا مازندران راهکارهايی را براي استفاده امن از بلوتوث بيان داشته:

فقط زمانی که قصد داريد به دستگاه ديگری متصل شويد تنظيمات دستگاه خود را در حالت قابل شناسايی قرار دهيد و در بقيه موارد در حالت غير قابل شناسايی باشد.

تا جايی که ممکن است از برقراری ارتباط يا انتقال اطلاعات حساس و شخصی با استفاده از دستگاه بلوتوث خودداری کنيد.

از کلمات رمزقوی که به طور رندم (تصادفی)، هنگامی که هر دو ابزار بلوتوث به يکديگر متصل می شوند، ايجاد می شود استفاده کنيد. رمز عبور را هنگامی که درخواست های غيرمنتظره به شما می رسد هرگز وارد نکنيد.

از دستگاه در تمام زمان ها مراقبت و حفاظت فيزيکی به عمل آوريد. ابزارهايی مفقود و يا سرقت شده را از ليست دستگاه هايی که با بلوتوث به آن متصل می شويد حذف کنيد.

از پذيرش فايل های پيوست يا برنامه هايي که از طريق اتصالات ناخواسته بلوتوث برای شما ارسال می شود خودداری کنيد و درخواست اتصال آن ها را رد کنيد و تنظيمات سيستم خود را به گونه ای انجام دهيد که در قسمت بولوتوث سيستم غيرقابل شناسايی و يا مخفی باشد.

پليس فتای استان مازندران ازهم استانی های عزيز خواسته در صورت مشاهده هرگونه تخلف يا موردی در اين خصوص، آن را از طريق سايت پليس فتا به آدرسwww.cyberpolice.ir بخش گزارش وب ‌سايت ‌های متخلف" گزارش کنند.

انتهای پیام /ش

برچسب ها: هشدار ، پلیس ، فتا ، مازندران ، بلوتوث
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.