بی اخلاقی که نباید در "حاشیه" بماند/ بخیه‌های فقر بر صورت کودک چهار ساله

در بخشی از جامعه پزشکی پول و کسب درآمد بیشتر بیش از شیفتگی خدمت به همنوع دیده می‌شود و این از خطر بزرگ انحطاط اخلاقی خبر می‌دهد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، ششم آذرماه پسر بچه‌ای به نام «‌صدرا زاهدپور» را در پی جراحت چانه به بیمارستان اشرفی اصفهانی واقع در خمینی‌شهر می برند اما به دلیل ناتوانی مالی خانواده کودک در پرداخت هزینه بخیه، پزشک معالج پس از بخیه زدن بر روی زخم صورت این کودک دستور بازکردن بخیه را می‌دهد ...به لطف رسانه ها این مساله به اطلاع همه مردم می رسد و احساسات مردم به شدت جریحه دار می شود،  تلخی ماجرا به حدیست که زبان از ابراز چنین فاجعه ضد بشری ناتوان است.  

 سریال حاشیه چند ماه پیش دست به نقد طنزآمیز جامعه پزشکی زد که با واکنش شدید جامعه پزشکی روبرو شد، هرکدام از پزشکان بی نام و به نام از گوشه و کنار این دیار به پا خاستند که محتوای این سریال توهینی بزرگ به جامعه پزشکیست، حال باید پرسید جمعیت 7هزار نفری که اینهمه سراسیمه اعاده حیثیت میکردند کجا هستند؟؟ 

اصلا مگر می شود پزشکانی که قسم خورده اند تا جان انسانی را در هر شرایطی و بدون هیچ تبعیضی نجات دهند، بخیه از صورت کودکی چهار ساله بازکنند؟دریغ که در جامعه پزشکی جز شخص دکتر هاشمی هیچکسی حتی اندک دلجویی از این کودک نکرد.......

جعفربای آسیب شناس اجتماعی در گفتگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران گفت: نظام سلامت در جامعه تحت تاثیر مهمترین بخش  پزشکی قرار دارد و در نظام پزشکی اخلاق به عنوان مهمترین بخش ایفای نقش می کند. پزشکان به واسطه نوع شغلی که دارند محرم اسرار مردم اند و باید به واسطه اخلاقی از شایستگی های ممتازی برخواردار باشند تا شهروندان با خیالی آسوده محرمانه ترین اسرار خود را پیش آن ها بیان کنند.

ناجوانمردانگی پزشک قابل بخشش نیست
وی گفت:این اتفاق ناجوانمردانه ترین رفتار یک پزشک و وحشیانه ترین نوع رفتار و یک اتفاق ضد بشریست و سنگدلانه هست که نشان می دهد که درجه اخلاق ، انسانیت در جامعه پزشکی توسط برخی پزشکان به نابودی رسیده است البته با احترام به همه پزشکان متهد، دلسوز و خادم، خطاب در این فاجعه با برخی پزشک نمایانی است که مرتکب چنین جنایت وحشیانه های شده اند.
 
از اخلاق پزشکی تا سوگند بقراط
مطابق تعریف، اخلاق پزشکی مجموعه ای از اصول اخلاقی است که قضاوت ها و ارزش ها را به عمل پزشکی نسبت می دهد.

در کشور ما پزشکان علاوه بر رعایت اصول اخلاقی نهاد یا سازمانی که در آن مشغول به کار هستند، سوگندنامه ای را نیز پس از پایان دوران تحصیل شان قرائت می کنند که بسیار مختصر است. البته در ایران سال های اخیر پژوهش های زیادی در زمینه اخلاق پزشکی صورت گرفته، اما مرام نامه پزشکان کماکان همان چند خطی است که می توان آن را به روز شده سوگندنامه بقراط دانست.

 پزشکان در پایان دوره تحصیل شان متنی را می خوانند که در آن نوشته شده «سوگند یاد می کنم که همواره حدود الهی و احکام مقدس دینی را محترم شمارم، از تضییع حقوق بیماران بپرهیزم و سلامت و بهبود آنان را بر منافع مادی و امیال نفسانی خود مقدم بدارم در معاینه و معالجه، حریم عفاف را رعایت کنم و اسرار بیماران خود را، جز به ضرورت شرعی و قانونی، فاش نسازم. خود را نسبت به حفظ قداست حرفه پزشکی و حرمت همکاران متعهد بدانم و از آلودگی به اموری که با پرهیزکاری و شرافت و اخلاق پزشکی منافات دارد، اجتناب ورزم. همواره برای ارتقای دانش پزشکی خویش تلاش کنم و از دخالت در اموری که آگاهی و مهارت لازم را در آن ندارم، خودداری کنم. در امر بهداشت، اعتلای فرهنگ و آگاهی های عمومی تلاش کنم و تامین، حفظ و ارتقای سلامت جامعه را مسئولیت اساسی خویش بدانم.».  در حالی که پزشکان سوگند می خورند بهبود بیماران را بر منافع مادی و امیال نفسانی خود مقدم بدارند، دیده می شود که هم پزشکان و هم مراکز درمانی از درمان بیمارانی که در لحظه مراجعه به اورژانس پول ندارند سرباز می زنند. 

گویا منشور اخلاقی بیمار به درد لای جرز میخورد 
جای این سوال است که آیا چنین رفتارهایی منطبق بر قوانین و مقررات است و نخسین‌بار است که منشور حقوق بیماران زیر پا گذاشته می‌شود‌؟

ماده 12 بند یک منشور خقوقی وزارت بهداشت:در مراقبت‌هاي ضروري و فوري (اورژانس)، بدون توجه به تأمين هزينه‌ي آن صورت گيرد. در موارد غيرفوري(الكتيو) بر اساس ضوابط تعريف شده باشد. 

دستهایی آلوده برخی پزشک نما ها
وی بیان کرد:  امروزه تجاری بودن این شغل شریف باعث بد اخلاقی های ناپسندی نزد پزشکان شده است. رونق علمی و پیشرفت های تحقیقاتی زمینه خوبی را برای پیوند اعضا فراهم کرده است. امروزه شبکه های مافیایی و سازمان یافته زیرزمینی در بیرون از جامعه پزشکان در قاچاق عضو مشغولن. متاسفانه برخی از نا پزشکان بد اخلاق که تعهدی نسبت به شغل خویش ندارند و سوگند یاد شده بقراط را به ورطه فراموشی سپرده اند و با این گروههای مافیایی همکاری می کنند، امروزه قرینه چشم ، کبد ، چشم ، قلب و.. اعضایی هستند که در شبکه های قاچاق عضو توسط قاچاقچیان رواج دارد و عناصر بی تقوا و پزشک نما با این شبکه ها همکاری می کنند تا بتوانند ثروت باد آورده ای را به جیب زنند. امروزه متاسفانه سوگند مقدس بقراط  نزد پزشکان که از اعتبار فوق العاده ای دارد و باید تا پایان شغل و پایان عمر بدان پایبند باشند و اخلاق را محور اصلی خویش قرار دهند. در سال های نخستین خدمت به ورطه فراموشی می سپارند

وقتی اخلاق در سیستم آموزشی جایی ندارد
این آسیب شناس همچنین ادامه داد :متاسفانه نظام آکادمیک دانشگاهی نیز نتوانسته اخلاق را در برخی پزشکان به اصطلاح از خدا بی خبر نهادینه کند. پزشکان بی تقوایی که بیمار را طعمه و پول می بینند و تمام خدمات خود را به مردم در ازای پول می بینند این حادثه تلخ نشان می دهد که باید نظام آموزشی در کشور بازنگری شود و مراکز آموزش پزشکی متحول بشوند و اخلاق محور و انسان گرا و دین سالار شوند، شرایطی فراهم شود که معنویت در راس همه امور قرار بگیرند.
  
امید زمانی نیز در خصوص ضرورت آموزش اخلاق در دانشگاههای پزشکی گفت: آموزش اخلاق دو وجه دارد یکی ارائه واحدهای درسی و آموزش رسمی است که سالهاست در برنامه دانشجویان گنجانده شده و دیگر فراگیری غیر رسمی و در برخوردهای روزمره با اساتید و همکاران است. این وجه به نظر من نقش بیشتری در شکل گیری اخلاق حرفه ای در دانشجویان علوم پزشکی در رده های مختلف دارد.

 اگر اساتیدی مانند دکتر شمس شریعت و دکتر علیرضا یلدا و دکتر پروانه وثوق الگوی آنها باشند قطعا بهتر از اساتیدی است که کارانه ها را به جیب خود می ریزند. در حالی که کار واقعی را دستیاران و دانشجویان گاهی بدون دستمزد می کنند. یا آنهایی که در مطب خود دهها بیمار را بدون دقت کافی ویزیت می کنند و بیمار را از بخش دولتی به بخش خصوصی سوق می دهند.

البته بخشی از این رفتارهای ناپسند همان طور که گفته شد ناشی از عوامل بیرونی است که بر جامعه پزشکی تحمیل شده است، از جمله اشتغال همزمان در بخش دولتی و خصوصی که یادگار سالهای دور کمبود نیروی انسانی و ادغام وزارت بهداری با دانشکده های علوم پزشکی است یا چندشغله بودن برخی مسئولان که علیرغم قوانین مختلف همچنان ادامه دارد.

غارتگران پزشک نما را باید برای همیشه کنار گذاشت
پزشکان موجود که برای افزایش صفرهای حسابشان دست به هر جنایتی میزنند باید نظام پزشکیشان باطل شود و برای همیشه از طبابت محروم شوند چرا که این ها پزشک نیستند غارتگران پزشک نما هستنددر واقع بازی با جان مردم برای برخی پزشکان وسیله ای برای کسب درآمد شده وحتی کوپکترین تهعدی در قبال بیمار احساس نمیکنند

تجاری شدن جامعه پزشکی را به نا کجا آباد می برد
دکتر امید زمانی جامعه شناس پزشکی در خصوص این سوال که آیا تجاری شدن جامعه پزشکی را به سوی بد اخلاقی سوق نمی دهد گفت : به نظر می رسد نگاه سودآورانه به سلامت و پزشکی که از سالها قبل با طرح هایی مانند خودگردانی بیمارستانهای دولتی و دانشگاهی شروع شد و امروزه با رقابت آزاد و خصوصی سازی لجام گسیخته پیش می رود و هم چنین عقب نگه داشته شدن فارغ التحصیلان علوم پزشکی از زندگی حرفه ای رضایت بخش تا مدتهای طولانی ممکن است منجر به بروز یا تشدید رفتارهای سودجویانه و دور از اخلاق پسندیده در برخی از ایشان شده باشد. در این میان شرکتهای دارویی و تجهیزات پزشکی گاهی برای فروش و سود بیشتر، هم پیشه وران این حوزه را اغوا می کنند هم در مردم یا مسئولان تقاضای کاذب ایجاد می کنند. کالایی شدن سلامت و پزشکی هم این پدیده را تشدید می کند.

اساس بد اخلاقی کجاست؟
زمانی در خصوص عوامل بد اخلاقی در جامعه پزشکی بیان کرد: نباید برخی رفتارهای ناپسند اخلاقی را به کل جامعه پزشکی تعمیم دهیم و نباید از روند کلی اخلاق در کشور هم غاقل شویم. با این وجود عوامل مؤثر را در سه رده عوامل نزدیک، عوامل زمینه ای و عوامل ریشه ای می توان طبقه بندی کرد. عوامل ریشه ای به سیاستهای کلان کشور، قوانین، اقتصاد، فرهنگ و سرمایه اجتماعی اشاره دارد. عوامل زمینه ای را باید در فضای کسب و کار حرف پزشکی و تعامل این صنف با دیگران جستجو کرد و عوامل نزدیک بیشتر شامل انگیزه های شخصی، دانش و نگرش شاغلان این حرفه ها است. 

پزشکان عمر و سرمایه فکری خود را بر باد رفته می دانند
 زمانی تصریح کراد: گر چنین تصویر کلان و شبکه علیتی را بررسی و ترسیم کنیم متوجه می شویم که برای بهبود اخلاق پزشکی چه مسیرها و گلوگاه های کلیدی وجود دارد و چه کارهایی باید کرد. از جمله سرمایه گذاری بیشتر برای سلامت و رفاه مردم همان گونه که در قانون اساسی پیش بینی شده و دست شستن دولت از سیاستها و برنامه های مخل سلامت مردم از جمله تآمین هزینه از جیب آنها و جامعه پزشکی به جای پوشش کامل بیمه ای و قطع برنامه ریزی شده رابطه مالی مستقیم بیمار و درمانگر در همه بخشهای دولتی، خصوصی و عمومی. از سوی دیگر هم جو کلی جامعه هم با اخبار اختلاس ها، رانتخواری ها و رسوایی های فراوان مادی و اخلاقی مسموم شده است و پزشکان عمر و سرمایه فکری خود را برباد رفته می بینند

در طرح تحول سلامت نقش اخلاق کم رنگ است
جالب این جاست که با توجه به اجرای طرح تحول سلامت که هدف آن ارایه بیشترین وبهترین خدمات با کمترین خدمات به مردم است واینکه این بیمارستان یکی از بیمارستان های دولتی بوده جای بسی تاسف است که بیمار اورژانسی با این واکنش کادر درمان مواجه شده است تازه با در نظر گرفتن اینکه بیمار یک کودک بوده که درهیچ کجای دنیا اخلاق ومنش پزشکی این را برنمی تابد... همچنین.ضروری است که در طرح تحول سلامت به نقش اخلاق نگاه ویژه ای صورت بگیرد

اولین اشتباه گاهی حکم آخرین اشتباه را دارد
حوزه پزشکی نسبت به سایر حوزه‌ها از حساسیت ویژه‌ای برخوردار است، زیرا با جان افراد و بیماران سر و کار دارد.شاید به همین دلیل است که کوتاهی و اشتباه در ارایه خدمات این حوزه حتی به اندازه بسیار کم هم بسیار بزرگ جلوه می‌کند و گاهی هم جبران ناپذیر می‌شود. در کنار اهمیت رفتار و عملکرد علمی پزشکان، رعایت اخلاق و حرمت بیماران و در شرایط روحی و حتی مالی بیماران اهمیت پیدا می‌کند.

هیچ توجیی معامله بر سر جان انسان را بر نمی تابد
البته در این میان پزشکان دلسوزی که با جان ودل خادمین مردم هستند مد نظرنیست وبا حفظ احترام به آ نها این متن نگاشته شده است اما حکایت این روزهای جامعه پزشکی به قول معروف حکایت سیب کرم خورده است که اندک زدگی ای می تواند کل جامعه پزشکی را در گیر کندهمچنین پزشکان بد اخلاق بدانند که هیچ تفسیر وتوجیه مالی نمی تواند معامله برسر جان یک انسان را نمیتواند پاک کند .

گزارش از ژيلا تختي



برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.



انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۹ ۱۹ آذر ۱۳۹۴
کجایی ابن سینا
واقعا دکتری شده یه کاسبی پر درآمد. تاسف آوره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۴ ۱۹ آذر ۱۳۹۴
ممنون از گزارش هاي بسيار جذابتون من هرشب گزارشاتونو ميخونم دستتون درد نكنه
اميدوارم روزي بياد كه ديگه بي عدالتي تو جامعه نباشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۹ ۱۹ آذر ۱۳۹۴
سلام افرین به این خبرنگار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۷ ۱۹ آذر ۱۳۹۴
بنده بعنوان فردی از جامعه بزرگ پزشکی از این اتفاق بسیار ناراحت وشوکه شدم، متاسفانه در بین برخی همکاران یک نوع مسابقه پول پرستی و اشرافیگری شکل گرفته که اهداف انسانی یک پزشک را بکلی فراموش کرده اند و متاسفانه روز به روز بدتر میشود. یادمان باشد ما در وهله انسانیم و دارای احساس نه ماشین پولسازی...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۵ ۱۹ آذر ۱۳۹۴
هیچ کارش نمیکنند فق یه توبخ نامه بعد بهش میگند دیگه این کار را نکنی ها.......باید مجوز پزشکیش باطل شود تا درس عبرت شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۹ ۱۹ آذر ۱۳۹۴
با سلام
من چندتا دوست دارم که دارن پزشکی میخونن..
واقعا زحمت میکشن ولی
از الان دارن برنامه ریزی میکنن که با پولامون چیکار کنیم!!!!
واقعا جای تاسف داره.
رشته ی پزشکی فقط جنبه ی تجاری پیدا کرده ...
واسه ی خیلی از پزشکا پول جای همه چیز حتی انسانیت رو گرفته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۴ ۱۹ آذر ۱۳۹۴
متاسفانه باز هم از بی عر ضع گی مسؤلان مواجعه شدیم و باید مثل اروپا همه دفترچه خدمات درمانی داشته باشند تا جلوی سوء استفاده گرفته شود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۳ ۱۹ آذر ۱۳۹۴
وقتی که پول مهم تر از همه چیز باشه انسانیتم پولی میشه ، هرکس داشته باشه به هر طریقی ارزشمند میشه هرکسم نداشته باشه بی ارزش میشه ، وقتی یک پزشک در فکر خریدن ماشین چند صد میلیونی تو مطبش باشه یا اینکه برنامه ریزی کنه که آخر هفته کجا بره معلومه چی میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۸ ۱۹ آذر ۱۳۹۴
مشکل دیگه اینه این بدبخت پزشکا میدونین با چه فلاکتی درس خوندن...روز و شب نداشتن و الانم ندارن...اگه این آدمایی که الان نظر میدن یک دهم یک پزشک کار میکردن الان شده بودیم کشور کاملا پیشرفته...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۷ ۱۹ آذر ۱۳۹۴
حکم این فرد 10 سال حبس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۵ ۱۹ آذر ۱۳۹۴
این کار خیلی زشت هستش و دور از جوانمردی...ولی این ماجرا به این صورت نبوده و بخیه ای باز نشده...و این کارهای خلاف قانون خبرگزاریها واقعا غیر شرعیه..در ثانی مگه پول اون بخیه جیب دکتر یا پرستار میره...اون بیچاره ها اگه پولشو نده بیمار بای از جیب خودشون متضرر بشن...همانطور که بارها سند این توبیخها رو همه در سایتهای اجتماعی دیدین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۰ ۱۹ آذر ۱۳۹۴
بایدسیستم ارزیابی عملکردپزشکان توسط مراجعین ونظام پزشکی درکشور فعال شود تا چنین افرادنالایقی بلای جان مردم نشوند احتمال اینکه قبلا نیز چنین رفتاری ازایشان سرزده باشد بسیار است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۹ ۱۹ آذر ۱۳۹۴
یک طرفه قضاوت نکنید شما که همه ماجرا رو نمی دونید . درسته کار زشتی اجام داده ولی . . .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۳ ۱۹ آذر ۱۳۹۴
اینقدر به این جریان بال و پر کاذب میدین که کم کم مردم برای پزشک دلسوزی میکنند افراط و تفریط حتی در اطلاع رسانی هم حدی داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۰ ۱۹ آذر ۱۳۹۴
یک ماجرای دردناک رو اینقدر بزرگ میکنید که اصل ماجرا لوث میشه بزرگنمایی بیش از حد باعث میشه اتفاق اصلی کوچیک بنظر بیاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۳ ۱۹ آذر ۱۳۹۴
این جور دکترا باید اعدام بشن تا درس عبرتی برای بقیه بشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۳ ۱۹ آذر ۱۳۹۴
خیلی ممنون از گزارش واقعی و منصفانتون.
هر چیزی که باید در این گزارش هست و حرف همه مردم اینه که نباید به بسیاری از پزشکان تا این حد بها داد...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۰ ۱۹ آذر ۱۳۹۴
از امثال این پزشک ها زیادن در شهر کوچک ما که نزدیک مرزیم یه ردز یه خانم باردار اوردن بیمارستان قسمت زایشگاه بیمارستان ولی چون امکانات کافی ندلشتن گفتن باید اعزام بشه به مرکز استان واون ها رو با امبولانس نبردن بیمار مجبور شد با ماشین شخصی بره ولی در مسیر راه بچه خفه میشه هم مادر و هم بچه فوت کردن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۱ ۱۹ آذر ۱۳۹۴
وقتی پول همه چی میشه

زمانی که ارزش و معرفت و ادمیت جاش به پول داد نتیجه اش این میشه

خدایا کجا رفت انسانیت های ادم های گذشته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۰ ۱۹ آذر ۱۳۹۴
واقعا بعضی وقت ها یه ادم های نادانی تو این کشور پیدا میشن...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۸ ۱۹ آذر ۱۳۹۴
سوگند پزشک نما ها/بقراط وسقراط و ارسطو کیلویی چنده پولو دریاب
آخرین اخبار