باقرحکیم در گفتگوی تفصیلی با باشگاه خبرنگاران جوان؛

هدف ارتش ترکیه، تجزیه عراق است/"حشد الشعبی" ساکت نمی‌ماند

پژوهشگر مسائل عراق گفت: هدف ارتش ترکیه از استقرار در استان "نینوا" تجزیه عراق است.

به گزارش خبرنگار  دفاعی امنیتی  گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ورود غیر قانونی نیروهای ترکیه به عراق باعث متشنج شدن روابط بین ترکیه و عراق شده  به همین منظور با "محمد باقر حکیم " پژوهشگر مسائل عراق گفت و گو کردیم.



**باشگاه خبرنگاران جوان: شرایط موجود  و تنش ترکیه و عراق را چگونه ارزیابی می کنید؟

برخی از مسئولان رسمی کشور عراق به دنبال  شکایت از کشور ترکیه به خاطر استقرار نیرو در استان نینوا هستند؛ چرا که آنها معتقدند که داعش تمام نفت خود را با همکاری و هماهنگی کشور ترکیه به فروش می رساند . همچنین کشور ترکیه به گذرگاهی برای تروریست های داعشی تبدیل شده است.


اکثر تروریست های داعش بصورت هوایی به ترکیه می آیند و پس از آن وارد مناطق جنگی می‌شوند. اتهامات ترکیه و همکاری این کشور با تروریست ها زیاد بوده؛ اما ورود غیر قانونی نیروهای ترکیه به کشور عراق روابط این دو کشور را وارد مرحله جدیدی کرد.



**باشگاه خبرنگاران جوان: ورود غیر قانونی ترکیه به عراق چه واکنش هایی را در برداشته است؟

ترکیه پس از ورود به عراق با واکنش های بسیار تندی از طرف مسئولان عراقی مواجه شد . اکثر مسئولان عراق و به ویژه نخست وزیر، رئیس جمهور، رئیس مجلس، وزیر خارجه و رهبران نیروهای مردمی این ورود را محکوم کردند اما در اقلیم کردستان اتحادیه میهنی به رهبری "جلال طالبانی" و گروه "التغییر" به رهبری  "نوشیروان مصطفی" این حرکت ترکیه را محکوم کردند؛ اما  "مسعود بارزانی" اعلام کرده است که ما در درگیری عراق و ترکیه بی طرف هستیم  و تلاش می کنیم در این موضوع میانجگری کرده  و موضوع را سیاسی حل کنیم.

 البته  "اثیل النجیفی" استاندار سابق  "موصل " نیز این حرکت ترکیه را تایید و آموزش نیروهای عراقی برای  مبارزه با داعش را لازم دانست و اعلام کرد "ما ورود ترکیه را جهت آموزش نیروهای مردمی تایید می کنیم"؛ اما در اینجا قابل ذکر است هیچ گاه یک کشور برای آموزش نیروهای نظامی با تجهیزات سنگین مانند  "تانک"  وارد کشور دیگری نمی شود .



**باشگاه خبرنگاران جوان: آیا ورود نیروهای ترکیه به عراق سازمان‌دهی شده بود؟

به نظر می رسد ورود نیرهای ترکیه به عراق سازمان دهی شده بود؛ گفته می‌شود که  "اثیل النجیفی" پایگاه  "زلیکان" در 20 کیلومتری شهر  "موصل" و در اطراف شهرستان  "بعشیقه" را برای آموزش نظامی این نیروها انتخاب کرده است .


 پناهگاه زلیکان به سرعت دستخوش تحول می شود و در ماه ژوئن 2015 پروژه تبدیل این پناهگاه به پادگان کلید می‌خورد و در ماه سپتامبر 2015 میلادی به پایان می‌رسد. بنظر می رسد این ورود از جانب ترکیه و برخی از گروه های معارض عراق هماهنگ و سازمان دهی شده باشد.



**باشگاه خبرنگاران جوان: هدف ترکیه از ورود غیر قانونی به عراق چیست ؟

تجزیه عراق و کاهش قدرت حکومت مرکزی از مهمترین اهداف این ورود است . پس از اینکه تمام نقشه های آمریکا و همپیمانان آنها برای تجزیه عراق شکست خورد ترکیه با ورود غیر قانونی  خود می‌خواهد زمینه ساز تقسیم عراق شود .

از دیگر اهداف کشور ترکیه  می توان گفت دولتمردان ترکیه به دنبال معرفی کردن خود به عنوان قهرمان ميدان مبارزه با تروريسم و دفع کننده شر داعش  هستند  و از طرف دیگر توانسته ايران را از نقش بازيگر اصلي در مناسبات امنيتي منطقه کنار زند.



باشگاه خبرنگاران جوان: آیا  "مسعود بارزانی"  ورود نیروهای ترکیه را تایید می کند و این کار چه منفعتی برای اقلیم دارد؟


مسعود بارزانی در تمام سال های بعد از سقوط حزب بعث با حکومت مرکزی در عراق مشکل داشته و امروزه جهان غرب و همپیمانان عربی به دنبال تجزیه عراق هستند و این یکی از اهداف  "مسعود بارزانی" نیز می‌باشد؛ همچنین نباید از یاد برد که  "مسعود بارزانی"  بصورت کامل از جانب غرب به ویژه آمریکا حمایت می‌شود و این شخصیت خاضع سیاست‌های آن‌ها خواهد بود . واکنش  "مسعود بارزانی" هم کاملا مخالف رقبای و احزاب کردی خود در اقلیم کردستان بوده و در اتفاق اخیر در اعلام بی طرفی کرد.



**باشگاه خبرنگاران جوان: حکومت عراق چه واکنشی در این زمان خواهد داشت ؟

 اما حکومت عراق سه  راهکار را پیش رو  خواهد داشت . 1 – شکایت در شورای امنیت  2 – ممنوعیت ورود کالاهای ترکی به عراق 3 – واکنش نظامی

اما حشد الشعبی یا نیروهای شیعی را با در گروه دیگر دانست و امکان دارد این گروه دست به فعالیت نظامی بزند . اما باید گفت در حال حاضر شرایط بسیار سخت است چرا که حشد الشعبی در حال جنگ با داعش بوده و تلاش می کند تا زمین های آزاد شده را حفظ کند . از طرفی گروه دیگری از نیروهای مردمی در سوریه در حال جنگ هستند؛  اما باید دید که حشد الشعبی چه سیاستی را اتخاذ خواهد کرد



**باشگاه خبرنگاران جوان: آیا راهکارهای حکومت عراق منجر به تهدید ترکیه از نظر بین المللی و اقتصادی می شود ؟

بنظر من ورود ترکیه به عراق با هماهنگی کشورهای غربی بوده و آمریکا و متحدانش ماه ها بر روی این پروژه کار کرده اند به همین دلیل فکر نمی کنم شکایت در شورای امنیت به جایی برسد؛  اما حکومت عراق ممنوعیت کالاهای ترکی را تصویب کرد؛ ولی بنظر من حکومت عراق قادر نخواهد بود این موضوع را نیز اجرایی کند به دلیل اینکه  1 – مرزهای اقلیم کردستان به ترکیه باز خواهد ماند و اقلیم از این قانون تبعیت نخواهد کرد و پس از ورود کالا ها به "اربیل" به احتمال زیاد وارد استان‌های جنوبی خواهد شد

  2 – بازار عراق مملو از کالاهای ترکیه است و به همین سادگی نمی توان آن ها را قطع کرد؛ چرا که باید جایگزین قوی فراهم شده باشد

 3 – مافیا و گروه های اقتصادی قوی در پشت پرده تجارت ترکیه و عراق حضور دارند و به نظر می رسد این مسئولان سودها کلان خود فدای سیاست دو کشور نخواهند کرد

  4 – شاید مردم با حکومت همکاری نکنند؛ چرا که قبل از این دیده شده که علما و مسئولان از مردم خواستند تا کالاهای عربستانی را خریداری نکنند اما در حال حاضر کالاهای عربستانی در تمام استان های شیعی ، کرد و اهل سنت دیده می شود .



**باشگاه خبرنگاران جوان: آیا ترکیه از عراق خارج خواهد شد ؟

 بنظر من به این زودی خارج نخواهد شد؛ چرا که ترکیه برای هدفی مشخص وارد این بازی شد و آنها به دنبال محقق کردن هدفشان هستند. از آنجا که روسیه وارد جنگ با داعش شده تمام معادلات منطقه بهم خورد و جبهه مقاومت روز به روز قویتر و جبهه مقابل ترکیه ، کشورهای عربی ، آمریکا و داعش ضعیفتر شدند؛ در حال حاضر ترکیه ماموریت توازن قوا در  منطقه را دارد.



**آیا "حیدر العبادی"   تصمیم دیگری خواهد گرفت؟

 بنظرم تا زمانی که  "حیدر العبادی" بخواهد در دو سو سیاستگذاری کند( گفنمان غربی و گفتمان انقلابی) موفق نخواهد شد؛ العبادی باید یکی را انتخاب کند و وی می خواهد با هر دوطرف باشد . اگر او اجازه می داد که روسیه پایگاه های داعش را در عراق مورد هدف قرار دهد؛ آنوقت معادله طور دیگری بود اما فشارها و نفوذ آمریکا  به وی  منجر به خودداری درخواست نخست وزیر از مشارکت روسیه در بمباران پایگاه های داعش در عراق شد.


گفت و گو از محمد زرچینی
 
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار