وزیر بهداشت:

از نظر شيوع ويروس آنفلوآنزا در کرمان، وضعیت سفید و عادی حاکم است

وزير بهداشت در پايان نشست كارگروه سلامت و امنيت غذايي استان كرمان از حاكم بودن وضعيت سفيد و عادي از نظر شيوع ويروس آنفولانزای H1N1 در استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از وبدا؛ دکتر سید حسن هاشمی که به دلیل اطمینان از تحت کنترل بودن بیماری آنفولانزا از شب گذشته به کرمان سفر کرده است پس از بازدید از بیمارستان افضلی پور کرمان که در آن بیماران تنفسی بستری هستند و بررسی و گفت گو با بیماران و تیم درمانی بیمارستان و مسئولین این دانشگاه،  در جلسه کار گروه سلامت و امنیت غذایی استان کرمان شرکت کرد و در این جلسه از حاكم بودن وضعيت سفيد و عادي از نظر شيوع ويروس آنفولانزای H1N1 در استان خبر داد.

دکتر هاشمی وضعیت استان کرمان از نظر وجود امکانات بهداشتی و درمانی را مناسب ارزیابی کرد و گفت:  البته تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم چرا که زیرساخت ها در استان محروم کرمان و همچنین در جنوب این استان که جزو محروم ترین نقاط کشور است، وضعیت مناسبی ندارد.

وزیر بهداشت از تمام سازمان ها، ارگان ها و نهاد های مرتبط با حوزه سلامت درخواست کرد تا در حوزه های آب و غذا، بیماری های واگیر و نیز بیماری های غیر واگیری مانند اعتیاد سخت گیری بیشتری داشته باشند.

دکتر هاشمی ضمن تأکید بر لزوم گسترش زیر ساخت های حوزه سلامت در استان کرمان، اظهار داشت: باید نهایت تلاش خود را به کار ببندیم تا شاهد گسترش ساخت بیمارستان ها، درمانگاه ها و مراکز جامع خدمات سلامت باشیم.

وی همچنین مشکلات حوزه سلامت در استان کرمان را نه تنها ناشی از نقاط مختلف این استان و استان های همجوار بلکه ناشی از کشورهای همسایه مانند افغانستان و پاکستان دانست که با مهاجرت به صورت قانونی و غیر قانونی، مشکلات موجود بهداشتی را افزایش می دهند.

دکتر هاشمی با توجه به نشست های قبلی خود با استاندار و رییس دانشگاه گفت: از رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان تقاضا کردیم تا سطح بندی خدمات بهداشتی درمانی  را برای 20 سال آینده استان، تعریف و مشخص کند.

وزیر بهداشت افزود: یک سال طول کشید تا سطح بندی خدمات بهداشتی درمانی استان کرمان از نظر میزان تخت های خصوصی و دولتی، دستگاه ها و تجهیزات مانند تصویر برداری و همچنین مراکز بهداشتی مورد نیاز برای 20 سال آینده مشخص شود  و در حال حاضر استان کرمان در کشور تنها استانی است که می داند باید برای توسعه استان در 20 سال آینده چه اقداماتی را انجام دهد.

واگذاری اختیار صدور مجوز در بخش های خصوصی و دولتی به شورای عالی سلامت استان
دکتر هاشمی از واگذاری اختیار صدور مجوز در بخش های خصوصی و حتی دولتی به شورای عالی سلامت استان کرمان خبر داد و گفت: تصمیم گیری اعضای شورا مبنای عمل در این استان خواهد بود و علیرغم مقاومت هایی که در این خصوص وجود دارد، حمایت های لازم را از این تصمیم خواهم کرد.

طرح آمایش سرزمینی یکی از طرح های مهم وزارت بهداشت
وزیر بهداشت از تصویب طرح آمایش سرزمینی در حوزه آموزش پزشکی در شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان یکی از مهم ترین طرح های وزارت بهداشت یاد کرد و گفت: دانشگاه علوم پزشکی کشور کرمان به دلیل توان بالا به عنوان قطب منطقه جنوب شرق کشور انتخاب شد و امیدواریم با توجه به مشکلات مشترک مردم در استان های واقع در این منطقه، شاهد مشارکت بیشتر استانداران در جهت کاهش مشکلات مردم باشیم.

 ویروس آنفولانزا مرز نمی شناسد
دکتر هاشمی در خصوص وضعیت بیماری آنفولانزا در استان کرمان و سایر نقاط کشور، خاطرنشان کرد: با توجه به فصل سرما و تغییر دما این ویروس وارد کشور شده است و باید توجه داشت که ویروس آنفولانزا مرز نمی شناسد و در همه نقاط دنیا شیوع پیدا کرده است.

 وزیر بهداشت از مبتلا شدن مردم به بیماری آنفولانزا حتی در کشورهای پیشرفته اروپایی و آمریکا خبر داد و گفت: هر سال 20 درصد از مردم دنیا به این بیماری مبتلا می شوند و افرادی که ایمنی بدن آنها کمتر باشد شدت بیماری در آنها بیشتر است.

دکتر هاشمی افزود: تمام افرادی که بر اثر آنفولانزا در کشور فوت کرده اند بیماری زمینه ای داشتند به عنوان نمونه افرادی که سرطان دارند، بدن آنها از ایمنی کافی برخوردار نیست اما متاسفانه در صورت مبتلا شدن به ویروس آنفولانزا، به اسم این بیماری از دنیا می روند.

وزیر بهداشت از عفونت های تنفسی به عنوان یکی از دلایل اصلی مرگ نام برد و گفت:  همزمان با آغاز فصل سرما، تنها افراد در معرض خطر باید واکسن آنفولانزا را تزریق کنند و باید اعلام کنم که هیچ یک از فوت شدگان فقط به دلیل داشتن ویروس آنفولانزا، جان خود را از دست نداده اند.

حتی یک مورد مرگ کودک بر اثر آنفولانزا نداشته ایم
دکتر هاشمی با رد ادعای همه گیر شدن بیماری آنفولانزا، افزود: وقتی این ویروس همه گیر می شود، میزان مرگ در کودکان کمتر از دو سال، افزایش پیدا می کند اما تا کنون حتی یک مورد از مرگ کودکان را در کشور نداشته ایم.

وزیر بهداشت گفت: با وجود تصمیمات مناسب در استان در جهت کنترل بیماری آنفولانزا، هنوز روند شیوع این بیماری به طور کامل متوقف نشده که لازم است تا مردم و بیماران مراقبت های لازم را انجام دهند.

دکتر هاشمی افزود:  ارتباط دادن ویروس آنفولانزای نوعH1N1 به حیوانات، پرنده و خوک از سوی برخی افراد و رسانه ها به دلیل اطلاعات کم و ناقص درباره این بیماری است.

دکتر هاشمی با بیان اینکه در حال حاضر موج اول بیماری آنفولانزا در کشور کنترل شده است، اظهار داشت: تا پایان سال ممکن است باز هم شاهد شیوع این ویروس باشیم که البته موج های بعدی، خفیف تر است اما آمادگی مردم و مسوولان در برابر این ویروس بسیار مناسب است.

وزیر بهداشت شیوع ویروس آنفولانزا در کشور را به مانوری جهت آمادگی بیشتر وزارت بهداشت تشبیه کرد و گفت: این پدیده نشان داد که اگر تریبون را به جامعه پزشکی بدهند، حرف شنوی مردم کم نیست همچنین در این مدت مردم نیز برای ارتقای مراقبت های لازم تمرین کردند.

 آمادگی تیم های بهداشتی و درمانی در شیوع آنفولانزا بسیار ارزشمند است
دکتر هاشمی آمادگی تیم های بهداشتی و درمانی در شیوع ویروس آنفولانزا را بسیار ارزشمند دانست و گفت: دلیل این آمادگی، آماده باش آنها در طول سال برای بیماریهای واگیر است چرا که در تابستان شاهد شیوع وبا و در زمستان شاهد شیوع آنفولانزا هستیم ضمن اینکه اقدامات انجام شده توسط تیم های بهداشتی و درمانی در بالاترین سطح بین المللی است.

وزیر بهداشت با بیان اینکه بنا بود اوایل این هفته در کرمان حضور داشته باشم اما به دلیل حادثه اصفهان آخر هفته سفر کردم، افزود: علیرغم فضای منفی به وجود آمده علیه جامعه پزشکی ، گروههای پزشکی ، تیم های درمانی و مسئولین و  مدیران دانشگاه علوم پزشکی کرمان ،در شیوع بیماری آنفولانزا ،خدمات ارزنده ای را به مردم ارائه دادند.

قدردانی از ایثارگریهای گروهای پزشکی در ارائه خدمات درمانی به مردم
دکتر هاشمی به سختی های ایجاد شده برای پزشکان و پرسنل درمانی استان کرمان در این مدت اشاره کرد و گفت: شاهد بودیم که مرخصی های آنها در این مدت لغو شد و از سوی دیگر مبتلا شدن گروه پزشکی به این بیماری 80 درصد بیشتر از مردم عادی است که باید از ایثارگریهای آنان قدردانی کنم.

وزیر بهداشت شایعات ایجاد شده در کشور مبنی بر کمبود تخت و دارو در استان کرمان را رد کرد و گفت: دارو برای افراد نیازمند وجود دارد و تجویز آن می تواند از سوی پزشکان متفاوت باشد اما در مورد داروی این بیماری، انتخاب دوم نداریم و در آمریکا نیز همین دارو ،بهترین دارو برای درمان آنفولانزا است که در اختیار تمام مراکز درمانی قرار گرفته تا در موارد حاد تجویز شود. 

دکتر هاشمی با بیان اینکه نیازی به استفاده از ماسک در افراد سالم نیست، خاطر نشان کرد: به جز در مواردی که افراد در تماس مستقیم و نزدیک با مبتلایان به آنفولانزا هستند، در سایر موارد نیازی به استفاده از ماسک نیست.

اعتماد مردم ،بزرگترین سرمایه برای نظام و دولت
وزیر بهداشت ضمن قدردانی از رسانه ها به دلیل تأثیر گذاری در کنترل بیماری آنفولانزا، گفت: رییس جمهور در جلسه هیات وزیران همواره از تمام اعضا تقاضا می کنند که نباید چیزی به ویژه در حوزه سلامت از مردم پنهان شود.

دکتر هاشمی گفت: در جلسه خصوصی که با رییس جمهور داشتم ایشان با اشاره به جلسه خود با مقام معظم رهبری،  در مورد موضوع پارازیت ها،  از قول مقام معظم رهبری گفتند " بررسی کنید هر جیزی که به سلامت آسیب می زند کنترل شود".

وزیر بهداشت اعتماد مردم را بزرگترین سرمایه برای نظام و دولت دانست و گفت: در جمهوری اسلامی چیزی برای مخفی کردن از مردم وجود ندارد و آنها به مسوولان و رسانه ها اعتماد دارند بنابراین لازم است تا برای ایجاد آرامش بیشتر مردم تلاش کنیم.

دکتر هاشمی در خصوص منابع طرح تحول سلامت نیز گفت: متاسفانه در طول 30 سال گذشته، حوزه سلامت مورد غفلت واقع شده که لازم است با همراهی دولت، مجلس، ائمه جمعه و نهادهای درگیر، مشکلات مردم را با همدلی و وحدت به حداقل برسانیم.

 طلب 120 میلیارد تومانی دانشگاه علوم پزشکی کرمان از بیمه ها

دکتر هاشمی به طلب 120 میلیارد تومانی دانشگاه علوم پزشکی کرمان از بیمه ها اشاره کرد و گفت: علیرغم این میزان مطالبه ، تراز مالی این دانشگاه مثبت است  یعنی منابع و پول در اختیار این دانشگاه نیست بنابراین از استاندار و نمایندگان استان تقاضا دارم تا برای وصول این مطالبات، کمک کنند.


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۹ ۱۹ آذر ۱۳۹۴
بی انصافی نکنیم. این مرد بیشتر برای مردم کار کرده. وزیری که خود شخصا به درمان مردم محروم میرود و امید به مردم میدهد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۲ ۱۹ آذر ۱۳۹۴
وزیر محترم فقط از پزشکا حمایت میکنه . طرح تحول سلامت فقط در جهت حمایت از پزشکا بود نه مردم
آخرین اخبار