وقتی هدفمندی یارانه کمر اقتصاد را شکست

دبیر کل خانه اقتصاد گفت: پرداخت یارانه‌ها در طول ماه آثار تورمی مخربی را بر اقتصاد کشور به بار می‌آورد.

مسعود دانشمند دبیرکل خانه اقتصاد در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص تأثیر پرداخت یارانه‌ها بر تورم  گفت: یارانه نقدی پول پرفشاری است که وارد جامعه می‌شود و در نهایت آثار و تبعات منفی زیادی  با خود به همراه دارد.

وی ادامه داد: قبل از اجرای این طرح نظر کارشناسان بر این بود که برای گذر از شرایط واقعی کردن قیمت‌ها و خروج سوبسید از جامعه به مدت یک تا دو سال به مردم یارانه نقدی تعلق گیرد و پس از آن این یارانه به صورت غیرنقدی به دهک های مختلف جامعه داده شود که اجرای آن مانع تأثیر منفی ورود پول پرفشار (واریز یارانه‌ها) به جامعه می‌شد.

وی با بیان اینکه اقتصادانان طرح دیگری را با عنوان کارت انرژی ارائه دادند گفت: طرح دیگری که به تیم اقتصادی دولت پیشنهاد شد با این عنوان که به دهک‌های ضعیف جامعه کارت انرژی تعلق گیرد تا هزینه انرژی این گروه‌ها پوشش داده شود.

دانشمند با اشاره به اینکه به جای کمک‌های نقدی (واریز یارانه‌ها) بهتر بود که فشار حجم زیاد این پول را از جامعه بگیریم گفت:  پرداخت یارانه‌ها در طول ماه آثار تورمی مخربی را بر اقتصاد به بار می‌آورد.

دبیرکل خانه اقتصاد با اشاره به این نکته که باید نیازهای واقعی اقشار ضعیف جامعه را تأمین کنیم، تصریح کرد: وقتی که دولت قرار است قیمت تمام حامل‌های انرژی را واقعی کند نباید دهک‌های ضعیف جامعه تحت فشار قرار بگیرند و بر همین اساس دولت باید یک تا دو سال به این قشر یارانه پرداخت می کرد و پس از آن یارانه غیر نقدی در اختیار آنان قرار می داد. 

دانشمند با بیان اینکه باید توانمندسازی اقشار ضعیف جامعه در دستور کار دولت قرار می‌گرفت گفت: تحقق این امر قدری زمان‌بر است.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۳ ۱۹ آذر ۱۳۹۴
این وسط فقط پدرمردم دراومد
آخرین اخبار