کارشناس روس: ایران و روسیه می توانند به یک مصالحه سودمند برسند

یک کارشناس روس گفت: روسیه و ایران می توانند در حوزه نفت و گاز به مصالحه ای سودمند برسند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری ایتارتاس، یک کارشناس روس روز پنجشنبه گفت روسیه و ایران به رغم تلاش هایی که قطعا برای قرار دادن این دو کشور در برابر هم در حوزه نفت و گاز صورت می گیرد، این فرصت را دارند که به یک مصالحه سودمند متقابل دست یابند.

سرگئی میخییف، مدیر موسسه همکاری خزر در یک میزگرد درباره روابط روسیه-ایران گفت: من همکاری میان ما و ایران را کاملا طبیعی می دانم. این تاسف آور است که این همکاری سال های متمادی به دلایل گوناگون، از جمله به دلیل نفوذ خارجی، نیمه منجمد بوده است.

وی معتقد است روسیه هیچ گزینه ای جز همکاری با ایران که که به نفع دو طرف باشد، ندارد.4

میخییف گفت: ما فضای مشترک خزر را داریم. من معتقدم روسیه و ایران از لحاظ تاریخی باید مسئولیت جدی برای این فضا بر عهده بگیرند.

این کارشناس روس افزود: من مطمئنم روسیه و ایران می توانند دقیقا همان کشورهایی باشند که باید امنیت این منطقه را تضمین کنند و جلو نفوذ نیروهای ثالث و انواع تجربه گرایانی را بگیرند که مناطق مختلف جهان را یکی پس از دیگری برای بازی های خود انتخاب می کنند.

به گفته میخییف، روسیه و ایران می توانند در حوزه همکاری اقتصادی متقابل، که هنوز به اندازه کافی توسعه نیافته است، به منافع فراوانی دست یابند.

وی افزود: به رغم اینکه ما می توانیم در حوزه تجارت نفت و گاز رقیب هم باشیم، می توانیم هنوز هم پروژه هایی را بیابیم که برای همه در حوزه نفت و گاز جالب باشد. این دقیقا همان حوزه ای است که در آن ممکن است تلاش شود ما را به اتفاق زمین بزنند.

وی در عین حال گفت به اعتقاد وی می توان بر اساس رویکردهای مشترک سیاسی و چه بسا حتی ایدئولوژیک، به یک مصالحه سودمند دو طرفه دست یافت.

انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار