ایاد علاوی: ایران در حفظ امنیت منطقه نقشی اساسی دارد

نخست وزیر سابق عراق گفت: توافق هسته ای میان ایران و کشورهای بزرگ، باعث گشوده شدن زمینه های گسترده برای روابط منطقه ای جدید می شود.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ ایاد علاوی در گفتگوی اختصاصی با شبکه تلویزیونی المیادین گفت: در دیداری که در حاشیه نشست داووس در سوئیس با محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران داشتم به وی گفتم برخی اظهارات مقامات ایرانی که باعث ملتهب شدن فضا در منطقه می شود می بایست حل و فصل شود.

وی افزود: وزیرخارجه ایران با آمادگی برای گفتگو و با گشاده رویی با این مسائل برخورد می کند. پس از بیان این مسائل، درخواست خود را برای برگزاری یک نشست منطقه ای با حضور تمامی کشورهای منطقه از جمله ایران و ترکیه، مطرح کردم تا در این نشست چارچوب امنیت و صلح منطقه ای ترسیم شود. این پیشنهاد من با استقبال ظریف روبرو شد و من تمایل مقامات ایران برای حفظ امنیت منطقه را احساس کردم.

علاوی با بیان این که ایران نقش بزرگی در منطقه دارد و بخش اساسی امنیت منطقه محسوب می شود، یادآور شد: شهادت تعدادی از حجاج ایران در مراسم حج و اعلام تشکیل ائتلافی میان مسکو، دمشق، بغداد و تهران روابط کشورهای منطقه را با تنش مواجه کرد.

ایاد علاوی تصریح کرد: من از ورود نیروهای نظامی ترکیه به عراق خبر نداشتم. دولت های عراق توافقنامه ای که از نظام گذشته عراق با ترکیه امضا شده بود ملغی نکرده اند.

وی تاکید کرد: جنگنده های ترکیه همواره مواضع حزب کارگران کردستان در شمال عراق را هدف قرار می داده اند.

وی ادامه داد: عراق برخی اوقات به ترکیه اجازه داده است که مواضع حزب کارگران کردستان را در عراق هدف قرار دهند.

علاوی گفت: نه ترکیه و نه ایران اجازه نمی دهند که از خاک عراق جنگ رسانه ای یا عملیات نظامی علیه شان انجام شود.

وی اظهار داشت: حیدر العبادی به آنکار هشدار داد که باید نیروهایش را ظرف چهل و هشت ساعت از خاک عراق خارج کند اما پس از گذشت چهل و هشت ساعت، العبادی هیچ کاری نکرد.
علاوی خاطرنشان کرد: از سفیر ترکیه در بغداد خواستم که فضا را آرام کرده و خویشتن دار باشند.

نخست وزیر سابق عراق گفت: عراقی های عرب و کرد یک ملت هستند و حل مشکلات کشور با اجرای اصول قانون اساسی میسر می شود.

انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار