لغو همکاری آرژانتین با ایران در پرونده آمیا

دولت جدید آرژانتین قرارداد با ایران را در مورد بررسی حادثه بمب‌گذاری آمیا لغو می‌کند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان  به نقل از روزنامه نیویورک تایمز؛ "ژرمان گاراوانو،" وزیر دادگستری آرژانتین، اعلام کرد: دولت جدید آرژانتین قرارداد همکاری با ایران در زمینه تحقیق و بررسی مشترک حادثه بمب‌گذاری آمیا این کشور در مرکز یهودیان را لغو می‌کند.

وی در این باره گفت: وزارت دادگستری آرژانتین این قرارداد را که از سوی دو طرف در سال 2013 (1392) به امضاء رسید و سال گذشته نیز در دادگاه عالی آرژانتین تأیید شد را تصویب نمی‌کند.
گاراوانو که روز پنجشنبه سوگند وفاداری به دولت جدید آرژانتین را یاد کرد، در این باره گفت: توافق با ایران بر سر بمب‌گذاری آمیا روز دوشنبه- فردا – برای تجدید نظر به رای گذاشته می‌شود.

قرارداد بررسی مشترک حادثه آمیا در دولت "کریستینا فرناندز،‌" رئیس جمهور اسبق آرژانتین، با ایران به امضاء رسید. "آلبرتو نیسمان،" قاضی آرژانتینی که تحقیقات درباره این پرونده را برعهده داشت، سال میلادی جاری بر اثر شلیک گلوله افراد ناشناس جان خود را از دست داد. این قاضی آرژانتینی مدعی شده بود توافقی پنهان میان دولت کریستینا فرناندز و مقامات دولتی ایران صورت گرفته بود که به موجب آن فرناندز پذیرفت در ازای دریافت برخی امتیازات تجاری از ایران، موضوع دخالت این کشور در حادثه بمب‌گذاری را مسکوت بگذارد و مقامات ایرانی را که به نقش داشتن در این ماجرا متهم شده‌اند، تبرئه کند. این ادعا هرگز اثبات نشد و بیشتر جنگی روانی از جانب بازماندگان قربانیان حادثه آمینا و احزاب یهودی مخالف دولت کریستینا فرناندز محسوب می‌شد. با تغییر دولت در آرژانتین، لابی‌های صهیونیست به دنبال برهم زدن توافق گذشته و از سرگیری دشمنی‌های گذشته بوئنوس آیرس با تهران هستند.

حادثه بمب‌گذاری آمیا در سال 1994 (1373) در مرکز تجمع یهودیان در آرژانتین باعث کشته شدن 85 نفر شد و برخی از بازرسان آرژانتینی مدعی شدند ایران مسئول آن است؛ اتهامی که ایران همواره آن را رد کرده است.

انتهای پیام/


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار