نجات تهران در گرو نوسازی بافت های فرسوده

معضل بافت‌های فرسوده شهری در حال تبدیل شدن به بحرانی است که در آینده نزدیک هزینه هنگفتی بر کشور رغم می‌زند.

نجات تهران در گرو نوسازی بافت های فرسوده
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، گشت‌گذار در محله‌های قدیمی همیشه خاطره‌انگیز و آرامش‌بخش بوده اما مدت‌هاست بافت فرسوده و قدیمی شهرها به تهدیدی برای جان ساکنان آن تبدیل شده محله‌هایی چون تهدیدی بر سر مردم سایه انداخته‌اند.

** خانه‌های قدیمی بدون اصول مهندسی 

کوچه‌های تنگ و تاریک با خانه‌هایی کوچک و قدیمی که در ساخت هیچ یک از آن‌ها، اصول مهندسی رعایت نشده است، بن‌بست‌هایی با عرض کمتر از نیم متر که هنگام عبور از آنها خوف تمام وجودت را فرا می‌‌گیرد و احساس می‌کنی هر لحظه ممکن است دیواری بر سرت خراب شود.

تنگ بودن معابر و نبود امکان تردد خودرو به ویژه خودروهای امداد یکی از مشکلات و دغدغه‌های اصلی ساکنان این محله‌ها است همین موضوع باعث شده تا در صورت بروز بحران‌هایی مثل آتش سوزی یا حتی بیماری اهالی، آتش نشانی و اورژانس نتوانند به خانه‌ها دسترسی داشته باشند.

مرتضی طلایی نایب رئیس شورای شهر تهران با اشاره به سکونت بیش از یک میلیون تهرانی در بافت‌های فرسوده شهری، نسبت به احتمال مرگ بیش از یک میلیون ایرانی به صورت یکجا در زلزله احتمالی تهران آن هم فقط در بافت‌های  فرسوده هشدار می‌دهد افزود: مداخله مستقیم مدیریت شهری و حتی دولت در تخریب و نوسازی بافت‌های فرسوده مفید فایده نخواهد بود.

وی اظهار کرد: بافت‌های فرسوده، هم چون زلزله‌ای خاموش، در حوالی و عمق این شهر پراکنده ‌شده‌اند و اگر چه سخن و شعار درباره کمک به آن فراوان است اما کمتر حرکت و عزم ویژه‌ای برای مدیریت و حل آن دیده می‌شود.

نائب رئیس شورای شهر تهران با اشاره به اینکه اهالی و ساکنین بافت های فرسوده به دلیل مشکلات عدیده مالی تو نوسازی ساختمان‌های خود را ندارد تأکید کرد: این افراد در صورت دریافت وام با بهره‌های پایین نیز برای باز پرداخت آن با مشکل مواجه می‌شوند.

وی با تأکید بر اینکه مردم ساکن در بافت‌های فرسوده و بخش خصوصی باید نقش اصلی را در این ماجرا بازی کنند گفت: دستگاه‌های اجرایی، مدیریت شهری و بانک‌ها باید با ارائه آموزش‌های لازم در نظر گرفتن سیاست‌های تشویقی و برخی معافیت‌ها و هم‌چنین ارائه تسهیلات کم‌بهره و حتی بلاعوض به مردم، در ایفای نقش اصلی خود مؤثر واقع شوند.

کیوان خلیجی مدیر راهبری دفاتر خدمات نوسازی شهر تهران با اشاره به مجموع بافت‌های فرسوده شهر تهران اظهار کرد: 3 هزار 268 هکتار از شهر تهران را بافت فرسوده تشکیل می‌دهد که این میزان فقط 5 درصد از مساحت شهر تهران را شامل می‌شود. اما نکته حائز اهمیت این است که یک میلیون و 125 هزار نفر از تهرانی‌ها یعنی معادل 15 درصد از جمعیت تهران در بافت‌های فرسوده سکونت دارند و این تراکم جمعیتی مشکلاتی را نیز رقم زده است.

وی تأکید کرد: اگر عرض معابر در یک محله کمتر از 6 متر باشد، ساختمان‌های موجود در آن محله فاقد سازه مهندسی باشد و متوسط اندازه پلاک‌ها هم کمتر از 200 متر مربع باشد آن بافت جزو بافت‌های فرسوده شهری تعریف می‌شود.

بافت‌ فرسوده قصه مردمی است که روزگاری در شهرهای مختلف و عموما در پایتخت، چرخ زندگی جامعه را می‌گرداندند و روند نوسازی آن باید با رضایتمندی و مشارکت شهروندان، بخش خصوصی، همکاری دولت و شهرداری تهران همراه باشد.

انتهای پیام / 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار