جابری‌انصاری در نشست‌خبری:

آغاز روند اجرای برجام و لغو تحریم‌ها از نیمه دیماه/هنوز تاریخ نهایی برای سفر روحانی به اروپا تعیین نشده است

سخنگوی جدید وزارت خارجه گفت: روند اجرای برجام و لغو تحریم‌ها از نیمه دی ماه آغاز می‌شود.

آغاز روند اجرای برجام و لغو تحریم‌ها از نیمه دیماه/هنوز تاریخ نهایی برای سفر روحانی به اروپا تعیین نشده استبه گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، "حسین جابری انصاری" سخنگوی جدید وزارت امور خارجه، در نخستین نشست خبری خود با اصحاب رسانه که صبح امروز دوشنبه(23 آذرماه) در محل وزارت کشور برگزار شد، پیرامون روابط تهران و ریاض، گفت: سیاست سابق ایران براساس گفتگو با همسایگان بنا شده، عربستان از همسایگان ماست و ظرفیت های مهمی برای تغییر فضای موجود دارد.

وی افزود: سفیر جدید عربستان معرفی شده و روال آن در حال طی شدن است.

سخنگوی وزارت امورخارجه گفت: گزارشی که آژانس ارائه کرد در برخی از زمینه‌ها ادعاها علیه ایران را نفی می‌‎کند، آژانس صراحتا به ادعاها پایان داد.

جابری انصاری تصریح کرد: ایران از ابتدا اعلام کرد این‌ها ادعاهایی دروغین است و پرونده ادعاهایی عملا خاتمه پیدا می‌کند و ادامه مسیر بر اساس توافقات با غرب انجام خواهد شد.

* آغاز روند اجرایی توافقات برجام در نیمه دیماه

وی ادامه داد: اگر روند توافقات ما با غرب نهایی شود در بازه زمانی نیمه دیماه روند اجرایی توافقات آغاز و انجام خواهد شد.

جابری انصاری در پاسخ به باشگاه خبرنگاران جوان اظهار داشت: برای انتشار درست نامه مقام معظم رهبری به جوانان غربی درسطح جهان، کارگرو‌ه‌هایی در سفارتخانه‌های جمهوری اسلامی ایران شکل گرفت، از این رو براساس هماهنگی که در مرکز وزارت امور خارجه با نمایندگی‌ها انجام شد.

وی با اشاره به اینکه در نخستین گام اضافه بر ترجمه‌هایی که برای انتشار پیام انجام شده بود، به 17 زبان محلی جهان این پیام توسط سفارتخانه‌های جمهوری اسلامی ایران ترجمه شد تا زمینه‌های گسترده‌تر این پیام فراهم شود، ادامه داد: مجموعه‌ای از تحرکات، هماهنگی‌ها و اقدامات در چارچوب دیپلماسی عمومی برای پیگیری و بازنشر فضای کلی این پیام در کشورهای مختلف جهان در حال اقدام است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در رابطه با لغو یادداشت تفاهم آمیا گفت: توافقنامه آمیا به درخواست دولت آرژانتین امضاء شد و به تعبیر دقیق‌تر یادداشت تفاهم امضاء شد، این درخواست دولت وقت آرژانتین بود که برای نشان دادن حسن‌نیت خودشان، با این تفاهم‌نامه موافقت کردند و حاصل آن امضای یادداشت تفاهم بود که باید برای تبدیل به قانون مراحل قانونی خودش را در دو کشور طی می‌کرد. 

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، جابری انصاری تاکید کرد: در طی روند قانونی این موضوع تحولات جدیدی در آرژانتین اتفاق افتاده که مربوط به سیاست داخلی و تصمیمات دولت آرژانتین است و تاکنون لغو این یادداشت تفاهم به جمهوری اسلامی ایران رسما اعلام نشده است و اگر اعلام شود، اقدامات لازم انجام خواهد شد.

وی در خصوص سیاست جمهوری اسلامی ایران نسبت به بحران سوریه، گفت: سیاست جمهوری اسلامی ایران در مورد بحران سوریه از ابتدا روشن و مبتنی بر اصل اساسی و مخالفت با استفاده ابزاری از تروریسم برای تحقق اهداف سیاسی در چارچوبِ اختلافات داخلی یک کشور است و این سیاست استمرار پیدا خواهد کرد.

*به کمک‌های مستشاری نظامی در سوریه ادامه می‌دهیم

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد درخواست دولت سوریه برای اعزام نیروی نظامی ایران به این کشور، بیان کرد: بنابر درخواست دولت سوریه کمک‌های مستشاری انجام شده و چنین درخواستی از ایران صورت نگرفته است و اگر چنین درخواستی از ما شود، در قالب چارچوب جمهوری اسلامی ایران پاسخ داده خواهد شد.

جابری انصاری در پاسخ به سوال دیگر باشگاه خبرنگاران جوان، درباره پیگیری فاجعه منا، گفت: فاجعه منا یک فاجعه انسانی بزرگ بود که متاسفانه نحوه مواجهه با این فاجعه ابعادش را پیچیده‌تر کرد و تبدیل به مسئله بزرگی با ابعاد سیاسی شد.

وی با اشاره به اینکه درفصل حج احتمال وقوع فجایع انسانی وجود دارد و در برخی از دوره‌های گذشته از اینگونه اتفاقات افتاده است، ادامه داد: مواجهه غیرمنطقی و سوء مدیریتی با این بحران منجر به تبدیل فاجعه منا به یک بحران و یا شبه بحران شد و همچنین افکار عمومی ایران را به یک مانع بزرگ در برابر هرگونه روابط و همکاری در سطح منطقه تبدیل کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه تصریح کرد: مواجهه غیرمنطقی با این فاجعه ابعاد انسانی و سیاسی آنرا افزایش داد، البته سیاست‌ ما در پیگیری این موضوع واضح و روشن است، زیرا دولت عربستان سعودی به عنوان دولت میزبان مناسک حج به طور طبیعی مسئولیت حقوقی و جنبه‌های مختلف میزبانی را برعهده دارد.

جابری انصاری اظهار داشت: در فصل حج و سرزمین عربستان چنین فاجعه‌ای با ابعاد گسترده اتفاق می‌افتد، در گام اول آنچه که اهمیت دارد تعامل سیاسی و مدیریت درست بحران است و در گام دوم پذیرفتن مسئولیت‌های حقوقی و انسانی این فاجعه بزرگ است.

وی با تاکید بر اینکه ما در چارچوب روابط و کانال‌های رابطه‌ای که بین دو کشور وجود دارد و همچنین طبق ظرفیت‌های بین‌المللی پیگیر این موضوع هستیم تا با توافقی که با عربستان ایجاد خواهد شد، جنبه‌های حقوقی و انسانی و مسئولیت‌‌های دولت عربستان سعودی به نتیجه برسد و کاهش دهنده جنبه‌هایی از دردهای خانواده‌های قربانیان و ملت بزرگ ایران باشیم.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا اورانیوم ایران به قزاقستان منتقل و در بانک سوخت این کشور ذخیره می‌شود، گفت: ورود به جزئیات نخواهم کرد و آنچه که در حال اتفاق افتادن است، جزء توافق بین ایران و 1+5 در ارتباط با این موضوع بوده است.

جابری انصاری با اشاره به اینکه ترتیباتی بین ایران و دولت فدراسیون روسیه انجام شده است، ادامه داد: طبق توافقات در حال پیگیری و مراحل آغازین آن هستیم و امیدواریم در جدول زمانی توافق شده بین دو کشور و 1+5 این توافق نهایی شود و گام‌هایی که باید از سوی طرفین اتخاذ شود، صورت گیرد. تا پیش از آغاز سال میلادی یعنی کمتر از سه هفته آینده مسیر نهایی خودش را طی خواهد کرد.

وی در رابطه با روند گفتگوهای سیاسی بحران سوریه، اظهار داشت: روند گفتگوهای سیاسی سوریه در دو دوره گذشته در وین اتریش برگزار شده و دور سوم طبق برنامه‌ریزی‌ها بنا است در نیویورک انجام شود و این موضوع در حال بررسی است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه افزود: جمهوری اسلامی ایران از ابتدا بر این باور بوده که بحران سوریه راه‌حل نظامی ندارد و خروج از این بحران از مجرای توافق سیاسی سوری_ سوری خواهد گذشت و کشورهای منطقه و کشورهای موثر در تحولات می‌توانند تسهیل‌کننده توافق و راه‌حل سیاسی برای خروج از بحران پیچیده و چندلایه نقش ایفا کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه مسیری که در وین آغاز شده، ایده کلی‌اش پذیرش این موضوع و نقش آفرینی قدرت‌های منطقه و بین‌المللی برای وصول به مرحله‌ای است که طرفین سوری_ سوری (دولت سوریه و معارضین قانونی که تروریسم را نفی می‌کند) گفتگوهایی را برای وصول توافق سیاسی برای خروج از بحران جاری در این کشور، انجام دهند. 

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه افزود: معارضه سوریه یک معارضه منسجم نیست و این نشست‌ها مابین مجموعه‌های معارضه اتفاق نظر ایجاد کند ما پیرامون این‌ها اظهار نظر مستقل نمی‌کنیم، مرز بین این‌ها نباید کنار گذاشته شود و طبیعی است که دولت سوریه با گروه‌های تروریست‌ها روند توافق نخواهد داشت، برگزار کنندگان اینگونه اجلاس‌ها نباید در راستای اهداف خاصی قدم بردارند، تنها موضع روشن موضع روشن در قبال تروریست‌ها است.

انصاری با بیان اینکه این روند با فراز و نشیب در حال طی شدن است خاطر نشان کرد: برگزاری و موفقیت اجلاس نیویورک منوط به این است که در زمینه دو موضوع اساسی مشخص شدن گروه‌های تروریستی و همینطور گروه‌های معارض مسالمت‌جوی سوریه یا در واقع هیئت مذاکراتی معارضه و ترکیبش توافقی اساسی بین شرکت‌کنندگان روند وین ایجاد شود.

*مصوبه اخیر مجلس نمایندگان آمریکا با روح توافق هسته‌ای در تعارض است

جابری انصاری همچنین درباره طرحی که اخیرا مجلس نمایندگان آمریکا آن را به تصویب رسانده‌اند، که بر اساس آن شهروندان کشورهایی که با آمریکا لغو روادید دارند در صورت سفر به ایران برای ورود به خاک آمریکا باید روادید دریافت کنند، گفت: این مصوبه هنوز مراحل قانونی خود را طی نکرده است، از دید ایران از جنبه‌های مختلف دارای ایراد است و با بدیهی ترین مسایل حقوق بشر و با روح توافقات هسته‌ای به نحوی در تعارض است و اگر این مسئله قطعی شود در چارچوب توافقات از سوی وزارت خارجه هم برخورد خواهد شد. این مصوبه یک پیام منفی به ایران و ملت ایران در داخل و خارج خواهد بود و امیدواریم با توجه ایالت متحده ادامه مسیر طی نشود و اگر شود گواه دیگری از حرکت یک جانبه آمریکا در برخورد با مسایل جهانی است. در این مصوبه اتباع ایران هدف قرار گرفته شده‌اند، لذا امیدواریم مقامات آمریکایی به این تناقض‌های سیاسی توجه کنند.

وی در باره حوادث اخیر آذربایجان و نیجریه در سرکوب و به شهادت رساندن شیعیان این کشورها ادامه داد: در آذربایجان تحولاتی قبل از اربعین اتفاق افتاد و ایران از آغاز برای کنترل آن تلاش کرد که در نهایت تلاش‌ها و رایزنی‌های ایران با دولت آذربایجان نتیجه بخش بود، ما خواهان آرامش و ثبات در دولت‌های همسایه هستیم و در عین حال در شرایط تهدید تروریسم زمینه‌های همبستگی ملی و روابط دولت‌ها و ملت ها باید تقویت شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، جابری انصاری تاکید کرد: حوادث اخیر در نیجریه مایه تاسف است، این دولت یک دولت مهم است و شاهد مشارکت رییس جمهور این کشور دراجلاس اخیر در کشور بودیم و امیدوارم حادثه اخیر مدیریت شود و مشکلات بیشتری برای نیجریه ایجاد نکند.

وی ادامه داد: سیاست ایران در مورد چارچوب گفتگوهای هسته‌ای واضح است و فقط در ارتباط با مسئله هسته‌ای گفتگوها متمرکز بوده، هیچگاه طرف ایرانی از این مسئله تخطی نکرده، آنچه سفیر ایرن هم در سازمان ملل مطرح کردند پیش‌تر هم اعلام شده بود، روند موفق توافقات هسته‌ای می‌تواند زمینه‌ساز مباحث دیگر باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: اگر آمریکا در روند توافق هسته‌ای اراده قطعی نشان دهد، ممکن است در آینده مباحث دیگری مطرح شود و که این مهم منوط به رفتارها طرف آمریکایی است.

*ایران هیچگونه دخالتی در امور بحرین ندارد

جابری انصاری اظهار داشت: مسئله بحرین هم یک مسئله عمیق و گسترده داخلی است. ایران تمایلی به تشدید مشکلات کشورهای همسایه ندارد. آنچه ما اعلام کردیم تشویق و دعوت دولت و معارضه بحرین است، هیچ دخالتی درامور بحرین نداریم .ما نه تنها دخالت نداریم بلکه تشویق کننده توافق هستیم، بنابراین امیدواریم زمینه چنین توافقی مبتنی بر واقعیات فراهم شود.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: فلسطین زخمی است بر جبین انسانیت. سیاست ایران به شکل روشنی از ابتدا حمایت از خواسته‌های ملت فلسطین و حقوق انسانی است و در آن تغییری رخ نداده است.

وی افزود: اصل اساسی و مسئله عراق و سوریه حفظ حاکمیت دو کشور است. هرگونه اقدامی که دولت‌های دیگر انجام می‌دهند این روند را مدنظر قرار دهند و از انجام اقداماتی که منجر به پیچده تر شدن اوضاع می‌شود، خودداری کنند تا زمینه مبارزه با تروریسم به صورت کامل فراهم شود.

جابری انصاری تاکید کرد: روشن کردن سرنوشت امام موسی صدر یکی از برنامه‌های ماست، گفتگوهای مختلفی انجام شد اما متاسفانه در میانه مسیر دولت سابق لیبی از مسیر خارج شد و پیگیری از مسیرهای دیگر انجام شد. بعد از سرنگونی نظام سابق لیبی به دلیل درگیرهای موجود این پرونده تحت الشعاع قرار گرفت، امیدواریم با بازگشت آرامش به این کشور این معمای دوران معاصر حل شود.

*هنوز تاریخ نهایی برای سفر روحانی به اروپا تعیین نشده است

سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به سفر رئیس جمهور به اروپا، تصریح کرد: تاکنون تاریخ نهایی سفر رئیس جمهور به اروپا مشخص نشده است، تاخیر سفر به دلیل وقایع گسترده تروریستی با توافقات میان کشورها صورت گرفت، تاریخ جدید پس از نهایی شدن اعلام می‌شود.

وی ادامه داد: سیاست ثابت ایران گسترش روابط با کشورهای اسلامی است و دولت ترکیه نیز جز همین مورد است. متلسفانه گاه سیاستمداران ترکیه با اتخاذ برخی مواضع احساساتی فضا را تحت الشعاع قرار می‌دهند که امیدواریم با دقت بیشتر بر تحکیم بنیان روابط و برخورد با تروریسم کمک کنند و آنها با توجه به خطرات فضایی را فراهم کنند که امکان پیگیری مسایل با اراده دو دولت فراهم شود.

جابری انصاری خاطر نشان کرد: اگر حوادث و رویدادهایی پیرامون اتباع رخ دهد به نحوی پیگیری شود که به مسئله ثابت تبدیل نشود. تشدید درگیری‌ها در کشورهای اسلامی تنها منافع دشمنان را دنبال می‌کند، ما از ظرفیت روابط خوب استفاده کردیم تا مسیر حوادث ناگوار مهار شود و به یک روند ثابت تبدیل نشود چراکه زمینه‌های درگیری دولت‌ها را تشدید می‌کند.

لازم به ذکر است؛ جابری انصاری نهمین سخنگوی دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی است.

وی پیش از این، سفیر ایران در لیبی، رییس مرکز مطالعات خاورمیانه و خلیج فارس دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی و مدیرکل اداره خاورمیانه وزارت امور خارجه بوده است.

مرضیه افخم که سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه بود، هم اکنون سفیر جدید ایران در مالزی و نخستین سفیر زن جمهوری اسلامی ایران است.

انتهای پیام/



برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۲ ۲۴ آذر ۱۳۹۴
امیدوارم هر چه زودتر تحریم ها لغو بشن تا ما جوونا بتونیم سروسامونی بگیریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۳ ۲۳ آذر ۱۳۹۴
زنده باشی
آخرین اخبار