تئاتر استانی باید مستقل‌ عمل کند/ تئاتر فجر برآیند اجرای عمومی هنرمندان است

در سی و چهارمین جشنواره تئاتر استان‌ها، هر استان با انتخاب داور، آثاری که منتخب جشنواره‌های تئاتر و پرمخاطب بوده‌اند را به جشنواره تئاتر فجر امسال معرفی کند.

به گزارش خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اتابک نادری دبیر بخش استان‌ها و مناطق سی و چهارمین جشنواره تئاتر فجر در خصوص این جشنواره بیان کرد: این جشنواره بخش مستقلی برای خود تشکیل داده است و ما در دوره‌های 28 و 29  آن با فراز و نشیب‌هایی مواجه بودیم.

وی در این راستا افزود: امسال ما با نگاه دیگری جلو رفته‌ایم و طبق نظر دبیر جشنواره تصمیم گرفته‌ایم که هر استان با انتخاب داور، آثاری که منتخب جشنواره‌های تئاتر و پرمخاطب بوده‌اند را به جشنواره تئاتر فجر امسال معرفی کند. همچنین ما بر طبق امکانات سعی کرده‌ایم تا بیشتر آن‌ها را برای جشنواره امسال تایید کنیم.

نادری در رابطه با تعداد آثار شرکت کننده در استان‌ها عنوان کرد: طی فراخوان اعلام شده به 32 استان، 9 استان اعلام آمادگی کرده‌اند و به تعداد هفت استان از میان آن‌ها انتخاب شده‌اند و استان‌هایی چون یزد، گلستان، البرز،‌ خراسان رضوی،‌ فارس،‌ آذربایجان شرقی و بوشهر به این جشنواره راه یافتند.

وی با بیان اینکه جشنواره تئاتر فجر برآیند اجرای عمومی هنرمندان است، عنوان کرد: جشنواره استانی یک دو ماراتن نیست؛ بلکه برایند اجرای عمومی هنرمندان است. همچنین برای برگزیدگان علاوه بر جایزه نقدی تقبل هزینه اجرای عمومی آن‌ها در شهری غیر از شهر خودشان در نظر گرفته‌ایم تا بتوانند در شهرهای دیگر هم آثار خودشان را به مخاطبان نشان دهند و این امر باعث می‌شود تا حداقل هنرمندان آثار شهرهای دیگر را هم در شهر خودشان ببینند.

نادری در رابطه با سالن‌های اجرایی بیان کرد: اگر سالنی در جای دوری از قسمت جغرافیایی قرار داشته باشد و اجرا در سالن‌های مرکز شهر صورت نگیرد، از نظرم این باعث کمبود استقبال مخاطبان نمی‌شود؛ زیرا کیفیت آثار مشخص کننده تعداد بازدید مخاطبان است.

وی در خصوص همذات‌پنداری با هنرمندان در شهرستان‌ها عنوان کرد: به شخصه خودم از اجرای نمایش در پارک شهر اردبیل شروع کرده‌ام تا بتوانم آثارم را در جشنواره‌ها شرکت دهم. پس به خوبی آن‌ها را درک می‌کنم؛ زیرا که خود من هم جزئی از آن‌ها بوده‌ام و چه بهتر است تا خط‌کشی بین تئاتر فجر استانی و غیراستانی نداشته باشیم.

نادری در خصوص تعداد کارگردان‌های زن و مرد بیان کرد: از 271 آثار، 71 اثر از بین کارگردانان منتخب شده است که 68 اثر کارگردانی آن‌ها مربوط به آقایان است و سه اثر دیگر مربوط به خانم‌ها. این مسئله از آنجا برای من پراهمیت است که همیشه به خاطر کمبود فعالیت خانم‌ها در این عرصه در بخش اجرا دچار مشکلاتی بوده‌ایم و مسلما رشد و توسعه آن‌ها در این عرصه باعث بهتر شدن آثارمان خواهد بود.

همچنین معطریان دبیر بخش سی و چهارمین جشنواره عکس بین‌المللی تئاتر فجر استان‌ها مطرح کرد: این مسئله را که بخش عکس قسمت پر سروصدایی در این جشنواره نیست را باید قبول کنیم؛ اما خوشبختانه در تمام دوره‌ها بجز در دو سه دوره که به آن توجه شده است، تمام سعی ما بر این بوده تا طی یک بازه زمانی مناسب در خصوص این جشنواره فراخوان بدهیم تا منتخبان در آن شرکت کنند و فرصتی برای ارائه آثارشان بشود.

وی در خصوص استفاده از داور خارجی گفت: به منظور تغییر نگاه و تکراری نبودن آن، قصد بر جایگزین کردن داور خارجی داشته‌ایم؛ اما به دلایلی این امر صورت نگرفت.

معطریان درباره تعداد شرکت‌کنندگان و راه‌یافتگان جشنواره عنوان کرد: امسال از 113 عکاس 555 اثر به دست ما رسیده است که بخش عمده‌ای از آن‌ها را جوانان تشکیل می‌دهند. افرادی که از آن‌ها هیچ شناختی ندارم و این مسئله نشان‌دهنده تعداد بالای وارد و خارج شدن عکاسان در این عرصه است که یکی از دلایل این رویداد کمبود بودجه برای آن‌هاست.

وی در خصوص داوری امسال بیان کرد: علاوه بر در نظر گرفتن تکنیک‌های عکاسی ما به مفهوم عکاسی در تئاتر هم توجه کرده‌ایم و مورد ارزیابی قرار دادیم که از 36 عکاس 57 اثر به این نمایشگاه‌ها راه پیدا کردند و در حال حاضر در حال تدوین کتاب این نمایشگاه عکس هستیم تا همزمان با برپایی این جشنواره به دست مخاطبان برسد.

معطریان درباره سالن‌های برپایی نمایشگاه مطرح کرد: تالار وحدت و خانه هنرمندان جزو منتخبان برای ارائه عکس‌ها هستند؛ اما هنوز قطعی نشده و چه بهتر می‌شود اگر بخش عکس و پوستر یک جا برگزار شود.

معطریان در خصوص عکاسی در زمینه تئاتر گفت: بودجه امسال نسبت به سال گذشته دو برابر شده است و تمام تلاش ما بر این بوده تا هنرمندان در این عرصه نسبت به این امر دلگرم‌تر شوند؛ زیرا که اکثر آن‌ها به علت درآمد مالی کم خیلی زود از عکاسی در زمینه تئاتر به سمت و سوی دیگری از عکاسی کشیده می‌شوند.

وی افزود: همچنین اگر ما مانند گالری عکسی که چند وقت پیش تمام دیوارهای سطح کشور را به خود اختصاص داده بود، برای عکس هم این اتفاق روی دهد باعث می‌شود تا مردم بیشتر این عکس‌ها را ببینند و این امر برای عکاسان زمینه‌ساز خوبی خواهد شد تا آثارشان بیشتر دیده شود.



برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار