شايعات در خصوص «ال نينو» صحت دارد؟

خبرهاي زيادي طي روزهاي گذشته در رسانه هاي بين المللي مبني بر اينکه اثرات پديده ال نينو اواسط هفته آينده به غرب آسيا خواهد رسيد، در فضاي مجازي و شبکه هاي اجتماعي دست به دست مي شود.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مطابق داده هاي دريافتي ماهواره هاي هواشناسي و پايگاه هاي مستقر در آمريکاي شمالي و مرکز درياي آرام و اقيانوس اطلس و هزاران پايگاه ديگر در کشورهاي مختلف، اين سازمان وقوع پديده "ال نينو" امسال را بي سابقه خوانده و به تمامي نيروهاي امدادي از جمله صليب سرخ اعلام آماده باش کرد.

بنابر اين گزارش، هم اکنون بسياري از کشور ها از جمله بحرين امارات و ترکيه و انگلستان و مجارستان و قبرس و... در حال آماده باش هستند و دستور به ذخيره انرژي از جمله گاز مايع داده اند.

اوايل هفته برخي از رسانه هاي داخلي نوشتند: "طبق گزارش ها اين پديده در ۳۰ آذر امسال وارد کشورمان شده و موج سرماي عظيمي به طول حدودا ۱ ماه و دماي ۴۵- حتي در گرم سيرترين نقطه کشور ثبت خواهد شد. لازم به ذکر است که اين موج سرما همراه با توده هواي بارشي نيز مي باشد که با توجه به همراه داشتن ابرهاي تراز مياني جو تا پايان پديده يعني تا يک ماه خورشيد در آسمان پنهان خواهد شد. لازم است مردم عزيز اقدامات لازم را به عمل آورند".

دکتر "ناصر کرمي"، استاد دانشگاه برگن نروژ، در گفتگو با بي بي سي به ابهاماتي که شکل گرفته است پاسخ داد:

* آيا اين خبر واقعيت دارد؟

خير، کذب است. اساسا ال نينو نه چنين ماهيتي دارد و نه چنين تاثيري بر ايران. آن منابع خبري هم که به همراه اين شايعه ذکر شده اند ساختگي هستند و چنين نهادها يا چنين رسانه هايي تاکنون چنين خبري منتشر نکرده اند.

* آيا دماي هوا در ماه آذر و دي مخصوصا خيلي سرد خواهد شد؟

نه، به هيچ وجه. ما هيچ سرماي غير معمولي در آذر، دي يا بهمن نخواهيم داشت. پيش بيني ها مي گويند اتفاقا احتمال اينکه زمستان امسال حدود يک درجه گرمتر از حد معمول باشد هم وجود دارد. آن کميت ذکر شده در متن شايعه، رسيدن سرما به منفي ۴۵ درجه حتي در مناطق گرمسير کذب است. پنج هزار سال است که دست کم هر ده سال يک بار ال نينو رخ مي دهد و در پنجاه سال اخير توالي ال نينو بيشتر شده و حتي تقريبا بسامد وقوع آن به يک سال در ميان رسيده است. اما چنان سرمايي در مناطق گرمسير ايران احتمالا در بيست هزار سال گذشته هم رخ نداده است.

* آيا احتمال بارش هاي غول آسا در دي ماه وجود دارد؟

چنين نشانه اي ديده نشده است. به نظر نمي رسد بارش هاي امسال بيشتر از نرمال باشد. ممکن است در مناطقي از کشور تحت تاثير ال نينو سيلاب رخ دهد. اما همين سيلاب ها هم در قالب وضعيت هاي نرمال اقليمي ايران رخ مي دهند يعني شديدتر از سيلاب هاي که قبلا تجربه شده اند نخواهند بود.

* چقدر طول مي کشد تا پديده ال نينو بر ايران اثر بگذارد؟

ال نينو يک وضعيت جوي است، نه يک رخداد گذراي اقليمي. به طور مثال ال نينو پديده اي مثل خشکسالي است که وقوع آن مدت طولاني به طول انجاميده و روندي سينوسي دارد، يعني به تدريج شدت گرفته و کاهش مي يابد. مثل توفان هاي حاره اي نيست که ناگهان در يک تاريخ قابل تشخيص به يک منطقه هجوم بياورد. ال نينوي امسال (که شديدترين ال نينو تاريخ است) هر تاثيري بخواهد بر ايران بگذارد از هفته هاي پيش قاعدتا بايد آغاز شده باشد. پس همين که چند هفته گذشته و کماکان زنده ايم نشان مي دهد که جاي هيچ نگراني نيست!

* آيا همين برف هاي اخير در تهران نشانه تاثير ال نينو است؟

ميليونها سال است که از نيمه آذر و (بعضا حتي زودتر، از نيمه آبان) تا نيمه بهار در تهران برف مي بارد. دير و زود و کم و زياد دارد اما کميتي چند برابر نرمال يا عدم بارش در سالهاي طولاني دست کم از زماني که ال نينو رصد مي شود مشاهده نشده است. برف پاييز امسال اصلا پديده کم سابقه اي در شهر تهران نيست و اصلا نمي شود مستقيما آن را به ال نينو ربط داد. اگر قدري بيشتر به حافظه خود رجوع کنيم احتمالا به ياد مي آوريم که سال هاي گذشته هم در تهران برف باريده است.

* آيا درست است که در بسياري کشورهاي جهان براي ال نينو دستور آماده باش صادر شده؟

ال نينو بر نقاط مختلف جهان تاثيرات متفاوت دارد. اثر آن بر مناطقي مثل سواحل شرقي استراليا، جنوب شرق آسيا و همچنين سواحل غربي آمريکاي جنوبي و مرکزي شديدتر است. برخي کشورهاي اين مناطق بايد در برابر وقوع سيلاب هاي شديد يا خشکسالي آماده باشند. اما اثر ال نينو بر بقيه مناطق جهان غير مستقيم و محدود است. در منطقه خاورميانه براي امسال هيج وضعيت حادي ناشي از ال نينو پيش بيني نشده است.
منبع:مشرق
برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.