گیت‌استون: عربستان در رقابت با ایران در منطقه آمریکای لاتین، بازنده خواهد بود

یک مؤسسه آمریکایی با تحلیل رقابت ریاض و تهران در منطقه آمریکای لاتین نوشت عربستان 30 سال از رقیب خود عقب است و شانسی برای پیروزی ندارد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ «گیت‌استون،» مؤسسه آمریکایی در زمینه تحلیل مسائل سیاسی و راهبردی، با انتشار گزارشی در پایگاه اینترنتی خود نوشت: ایران و عربستان سعودی در ماه‌های اخیر، بر سر گسترش روابط خود با کشورهای آمریکای لاتین رقابتی تنگاتنگ داشته‌اند. 

معاون وزیر امور خارجه ایران دهم نوامبر سال جاری میلادی (19 آبان‌ماه)، در گفتگوهای خصوصی با سفرای شش کشور آمریکای لاتین، بر تمایل ایران برای توسعه و گسترش روابط با این کشورها تأکید کرد.

 رهبر معظم جمهوری اسلامی ایران و همچنین «حسن روحانی،» رئیس‌جمهور این کشور، نیز در نشست مجمع کشورهای صادرکننده گاز که در تهران برگزار شد، بر عزم ایران برای تعمیق روابط با کشورهای آمریکای لاتین تأکید کردند. این در حالی است که «عادل الجبیر،» وزیر امورخارجه عربستان، در همان روز نشست بلندپایه‌ آمریکای جنوبی-جهان عرب را با هدف منزوی کردن ایران در جهان، برگزار کرد.                    

اما باید اذعان داشت که ریاض رقابت خود با تهران را در منطقه آمریکای لاتین بسیار دیر آغاز کرد. عربستان 30 سال در این عرصه از ایران عقب افتاده است. ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی در 1979 (1357)، تلاش‌های خود را برای گسترش حضور خود در کشورهای آمریکای لاتین آغاز کرد.

تهران تعداد سفارت‌های خود را در کشورهای آمریکای جنوبی از 6 سفارت در سال 2005 (1384) به 11 سفارت در سال جاری میلادی، افزایش داده است. ایران همچنین تاکنون 80 مرکز اسلامی را برای تبلیغ دین [مبین] اسلام در این کشورها دایر کرده است. این در حالی است که تعداد این مراکز اسلامی تا سال 2012 (1391) تنها 36 عدد بود. این ارقام رشد 100 درصدی تعداد مراکز اسلامی تأسیس‌شده بوسیله ایران در منطقه آمریکای لاتین را نشان می‌دهد. تهران در تمامی کشورهای این منطقه حضوری فعال و تأثیرگذار دارد.

نگارنده سپس می‌افزاید: تلاش‌های سیاستمداران کشورهای آمریکای لاتین – از جمله «هوگو چاوز» فقید، «نیکلاس مادورو،» «رافائل کُرِرا،» «ایوا مورالس،» «دانیل اورتگا،» «کریستینا فرناندس،» «سالوادور سانچز سرن،» و برخی دیگر از رهبران این منطقه - برای تشکیل دولت‌های انقلابی، باعث تقویت بیش از پیش قدرت ایران در آمریکای لاتین شده است.

در پایان این گزارش آمده است: به نظر می‌رسد ریاض بالاخره به اهمیت راهبردی منطقه آمریکای لاتین پی برده است. زمان آن فرا رسیده که واشینگتن نیز از خواب خرگوشی بیدار شده و اقدامی برای تقویت حضور خود در این منطقه صورت دهد.



انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۷ ۲۵ آذر ۱۳۹۴
پول به تنهایی نمیتوانه برای کشوری اعتبار کسب کنه اگر میشد شاه مخلوع اینکاروبهتر از عربستان میکرد .راه روشن ودرست اعتقاد محکم به خط مشی خود .نشان دادن چهره ی موجه وپشتیبانی مردمی و ده ها عامل دیگر باعث تاثیر یک کشور در کشورهای دیگر میشود.پس نباید از عربستان وامریکاه ترسید ولی غافل هم نباید بود.
آخرین اخبار